714 136 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag hade en -07, modellen med både kompressor, turbo och äkta laddkylare. Mycket snål men det fanns rätt ok vridmoment tillgängligt om man behövde. Köpte bilen ny, inga problem över huvud taget, bytte olja själv dubbelt så ofta mot vad VW rekommenderade, men när man började läsa om kamkedje problemen sålde jag den. Vet inte hur det gick med den sen.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Hade nog missat Twincharge!G OMathson skrev:Jag hade en -07, modellen med både kompressor, turbo och äkta laddkylare. Mycket snål men det fanns rätt ok vridmoment tillgängligt om man behövde. Köpte bilen ny, inga problem över huvud taget, bytte olja själv dubbelt så ofta mot vad VW rekommenderade, men när man började läsa om kamkedje problemen sålde jag den. Vet inte hur det gick med den sen.
Jag skrev inlägget med glimten i ögat då jag själv har en D2:a, men funderar faktiskt på varför vi köpte en sådan svag motor varje gång jag kör den 😅
Jo, motorn var ju felkonstruerad så den inte tålde motorstopp. Kamkedjespännare utan backspärr, för klen kedja med dålig smörjning och långa oljebytesintervaller på det.....kan det bli bättre 🤔richardtenggren skrev:
Nu är jag utanför ämnet glödstift. Historien om den 1,4 TSI motorn slutade inte där.
När bilen lämnades in för service och en lysande motorlampa vid 9000 mil ringde verkstaden "Din kamkedja är utsträckt och du behöver byta turbo" (Glapp i nån inbyggd ventil)
Nån garanti på det tidigare utförda jobbet fanns inte, kedja och turbo byttes på maskinskadeförsäkringen och bilen såldes dagen efter den lämnat verkstaden.
Angående glödstift så är jag lyckligt ovetande i ämnet, i min värd drivs en motor av bensin 😉😅😂
När bilen lämnades in för service och en lysande motorlampa vid 9000 mil ringde verkstaden "Din kamkedja är utsträckt och du behöver byta turbo" (Glapp i nån inbyggd ventil)
Nån garanti på det tidigare utförda jobbet fanns inte, kedja och turbo byttes på maskinskadeförsäkringen och bilen såldes dagen efter den lämnat verkstaden.
Angående glödstift så är jag lyckligt ovetande i ämnet, i min värd drivs en motor av bensin 😉😅😂
Haha, den här är bara för bra 😅😂🤣🤣🤣
https://www.facebook.com/reel/989078775690591
https://www.facebook.com/reel/989078775690591
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Ja....men du behöver specialverktyg för att pressa. Att navet är med är ingen slump utan det är en enhet.. Man ska inte pressa i det genom att trycka på navet utan ytterringen på lagret.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
nej inte på dylika. Navet är en del av lagret. Går inte att köpa lösa lager till dessa utan nav. Navet är själva innerbanan direkt
Ok kollade en youtube där han pressade ur navet, kanske var en annan årsmodell det glömde jag kolla.S Stefan1972 skrev:
Men det är bort med hjul, bromsok, skivan, lossa undre och övre länkarmen, ev nåt styrstag, så är spindeln loss, knacka ur drivaxeln, sen ur med nav och lager.
Men då är det special verktyg till pressningen alltså, Biltema hade nåt kitt med massa plattor och ringar såg jag
Är det inte lättast att du demonterar allt och sedan tar med dig delarna till någon verkstad som kan tänka sig att pressa i och ur lagret åt dig.nino skrev:Ok kollade en youtube där han pressade ur navet, kanske var en annan årsmodell det glömde jag kolla.
Men det är bort med hjul, bromsok, skivan, lossa undre och övre länkarmen, ev nåt styrstag, så är spindeln loss, knacka ur drivaxeln, sen ur med nav och lager.
Men då är det special verktyg till pressningen alltså, Biltema hade nåt kitt med massa plattor och ringar såg jag
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Bara i och ur med ett lager brukar kosta ungefär samma som verktyget...
De har tydligen även skjutit med 9mm pistol och "shotgun" Hagelbössa?Tokslut skrev:
Och nu även med en Compoundbåge (edit: 80 pund Bow=36kg? 545grain/35.3gram pil färdades i 84m/sek )
https://videopress.com/v/AB779bxR
De pratar om det här:
Redigerat: