galento
Var på en verkstad för inte så länge sen och hörde de hade väldiga problem med ett glödstift på en bil , vet ej märket men bilen var från -18 och de letade lånebil till ägaren så denne skulle ta sej hem och till sitt arbete dagarna efter.

Ps. De hade nån typ av verktyg de satte på glödstiftet som gav en massa små vibrationer men verkade inte hjälpa det heller .
 
hsd hsd skrev:
Då funkar det väl inte att dra ner instrumentbelysningen vid mörker körning
Nä men om man vill kan man byta reostaten mot en passande potentiometer. Men jag kör ju mest på sommaren med denna bil och även fast det är beckmörkt ute då jag testat tycker jag det är ungefär såhär det får vara.
 
Vi skulle byta glödstift på en Mb c 180 nu är det många år sedan så jag kommer inte ihåg årsmodell eller hur gammal bilen var då. Men det var första generationen c180 om jag gissar så var bilen runt 10 år gammal. 3 av stiften gick trögt och det fjärde gick av. Hur vanligt det är vet jag inte men verkar inte vara helt ovanligt att det är problem att få loss dom.
 
Kollar skräckfilmer på youtube nu:


Det som händer är tydligen att sätet mellan topp och stift inte tätar ordentligt och då fylls ”röret” som stiftet sitter i med avlagringar från förbränningen, som packas fast med förbränningstrycket…. Därefter påbörjas en shitshow utan dess like….
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
useless useless skrev:
Glödstiften används bara i samband med starten. Hur motorn går sedan har inget med dem att göra.
Vill minnas att de även användes (av en del motorer) för att få bättre förbränning tills motorn var varm och även vid låg last så motorn inte höll tempen uppe. Kan inte säga var men så var det när jag läste på om det för 10 år sen när första felkoden om glödstiften dök upp. Slutsatsen blev oavsett väldigt lugnande så jag sköt hela problemet på framtiden med tanken "om den nån gång blir lite svårstartad så kan jag ju byta ett eller flera av dem..."
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Kollar skräckfilmer på youtube nu:

[media]
Det som händer är tydligen att sätet mellan topp och stift inte tätar ordentligt och då fylls ”röret” som stiftet sitter i med avlagringar från förbränningen, som packas fast med förbränningstrycket…. Därefter påbörjas en shitshow utan dess like….
Ja fy tusan , förstår att de var stressade på verkstan över detta 🙄
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vill minnas att de även användes (av en del motorer) för att få bättre förbränning tills motorn var varm och även vid låg last så motorn inte höll tempen uppe. Kan inte säga var men så var det när jag läste på om det för 10 år sen när första felkoden om glödstiften dök upp. Slutsatsen blev oavsett väldigt lugnande så jag sköt hela problemet på framtiden med tanken "om den nån gång blir lite svårstartad så kan jag ju byta ett eller flera av dem..."
Min lilla yaris har en sorts webasto vars enda uppgift är att tilläggsvärma motorn, funkar bara då motorn är igång. Det var orsaken det började lukta riktigt illa ibland om vintern, speciellt om man var i stadstrafik, den hade sotat igen och hade eget utblås som jag förstod det. Köpte en dieseltillsats som besiktningen rekommenderade då jag inte hade nåt annat val tyckte jag, löste faktiskt problemet.
 
J JohanLun skrev:
Om man lämnar in en halvgammal bil och de "har sönder" nåt, står verkstan för det? Eller friskriver de sig från sånt? Om de får "riva hela motorn"... kan det gå på maskinskadan då?
Generellt är det inte verkstadens fel att något sitter så hårt fast att det går sönder vid demontering. Men naturligtvis ska verkstaden vara så proffesionell att man använder metoder så förutsättningarna för lyckad demontering är bästa tänkbara.
Tex att man dödar en bromsluftnippel med hammaren för att rädda bromsoken innan man bara drar av alla 4 nipplar på bilen. Är det dyra saker som står på spel så tycker jag också att kunden ska förvarnas innan man utför en åtgärd som riskerar följdskador.
Verkstaden ska stå för sådana skador som de ska ha ett ansvar för, tex om ett verktyg går sönder och skadar bilen. Eller om man använder felaktiga arbetsmetoder. De samtalen är inte roliga men en bra verkstad står för de tokigheter som ibland uppstår.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Generellt är det inte verkstadens fel att något sitter så hårt fast att det går sönder vid demontering. Men naturligtvis ska verkstaden vara så proffesionell att man använder metoder så förutsättningarna för lyckad demontering är bästa tänkbara.
Tex att man dödar en bromsluftnippel med hammaren för att rädda bromsoken innan man bara drar av alla 4 nipplar på bilen. Är det dyra saker som står på spel så tycker jag också att kunden ska förvarnas innan man utför en åtgärd som riskerar följdskador.
Verkstaden ska stå för sådana skador som de ska ha ett ansvar för, tex om ett verktyg går sönder och skadar bilen. Eller om man använder felaktiga arbetsmetoder. De samtalen är inte roliga men en bra verkstad står för de tokigheter som ibland uppstår.
Det är inte självklart hur en sådan diskussion slutar, eller borde sluta. Först tänkte jag att det är skillnad på om jag förstör det själv eller om verkstaden gör det men glödstift omfattas inte av maskinförsäkringen så antagligen är det ingen skillnad. Men, risken är förstås större att verkstaden tar en merkostnad på goodwill än att jag själv gör det...

Nåja, en sak i taget. Först lite mer felsökning.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
... men glödstift omfattas inte av maskinförsäkringen så antagligen är det ingen skillnad.
Ah, det tänkte jag inte på. Så är det förstås. Jag tänkte i min enfald att alla jobb som är tillräckligt dyra går på maskinskada, men är det "slitage" så gör det inte det och glödstift räknas nog till det...
 
Lämnar man in på en märkesverkstad så kan man ju tycka att de har lite ansvar för hur deras "moderbolag" designat skiten... 🤓
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kollar skräckfilmer på youtube nu:

[media]
Det som händer är tydligen att sätet mellan topp och stift inte tätar ordentligt och då fylls ”röret” som stiftet sitter i med avlagringar från förbränningen, som packas fast med förbränningstrycket…. Därefter påbörjas en shitshow utan dess like….
Tack för länken till en lärorik och intressant film. Han håller en nivå som är överlägsen de flesta "mekarfilmer" som jag har sett på nätet. Dessutom ytterligare ett tungt argument mot dieselmotorer förutom de som jag kände till sedan tidigare. Jag har dock ingen aning om hur vanligt detta jobbiga problem är. Av kommentarerna att döma så är det inte okänt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lämnar man in på en märkesverkstad så kan man ju tycka att de har lite ansvar för hur deras "moderbolag" designat skiten... 🤓
Nu skämtar du va ?? VAG ville inte ens ta ansvar för en rasad motor (kamkedja 1,4tsi) innom garantitiden, de tyckte försäkringsbolaget skulle betala och kunden självrisken.
Ägaren fick upp o röja på huvudkontoret i Södertälje med högsta hönset innan de tog sitt ansvar.
 
  • Gilla
  • Wow
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu skämtar du va ?? VAG ville inte ens ta ansvar för en rasad motor (kamkedja 1,4tsi) innom garantitiden, de tyckte försäkringsbolaget skulle betala och kunden självrisken.
Ägaren fick upp o röja på huvudkontoret i Södertälje med högsta hönset innan de tog sitt ansvar.
Tja, och folk brukar skratta åt en för att man åker Ford... 🙄
 
richardtenggren
Isakare Isakare skrev:
Nu skämtar du va ?? VAG ville inte ens ta ansvar för en rasad motor (kamkedja 1,4tsi) innom garantitiden, de tyckte försäkringsbolaget skulle betala och kunden självrisken.
Ägaren fick upp o röja på huvudkontoret i Södertälje med högsta hönset innan de tog sitt ansvar.
Det var väl bara problem för de som envisades med motorstopp? 🤓🫢
Sen kan man fråga sig vem som köper sig en 1,4 TSI från början? 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.