G
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var väl bara problem för de som envisades med motorstopp? 🤓🫢
Sen kan man fråga sig vem som köper sig en 1,4 TSI från början? 😂
Jag hade en -07, modellen med både kompressor, turbo och äkta laddkylare. Mycket snål men det fanns rätt ok vridmoment tillgängligt om man behövde. Köpte bilen ny, inga problem över huvud taget, bytte olja själv dubbelt så ofta mot vad VW rekommenderade, men när man började läsa om kamkedje problemen sålde jag den. Vet inte hur det gick med den sen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
G OMathson skrev:
Jag hade en -07, modellen med både kompressor, turbo och äkta laddkylare. Mycket snål men det fanns rätt ok vridmoment tillgängligt om man behövde. Köpte bilen ny, inga problem över huvud taget, bytte olja själv dubbelt så ofta mot vad VW rekommenderade, men när man började läsa om kamkedje problemen sålde jag den. Vet inte hur det gick med den sen.
Hade nog missat Twincharge! :)
Jag skrev inlägget med glimten i ögat då jag själv har en D2:a, men funderar faktiskt på varför vi köpte en sådan svag motor varje gång jag kör den 😅
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var väl bara problem för de som envisades med motorstopp? 🤓🫢
Sen kan man fråga sig vem som köper sig en 1,4 TSI från början? 😂
Jo, motorn var ju felkonstruerad så den inte tålde motorstopp. Kamkedjespännare utan backspärr, för klen kedja med dålig smörjning och långa oljebytesintervaller på det.....kan det bli bättre 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag utanför ämnet glödstift. Historien om den 1,4 TSI motorn slutade inte där.
När bilen lämnades in för service och en lysande motorlampa vid 9000 mil ringde verkstaden "Din kamkedja är utsträckt och du behöver byta turbo" (Glapp i nån inbyggd ventil)
Nån garanti på det tidigare utförda jobbet fanns inte, kedja och turbo byttes på maskinskadeförsäkringen och bilen såldes dagen efter den lämnat verkstaden.

Angående glödstift så är jag lyckligt ovetande i ämnet, i min värd drivs en motor av bensin 😉😅😂
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har plockat isär sådana där, men det var så länge sen, så jag mins inte ☹️
Fick isär en igår, men fick ändå inte tillgång till lampan. Jag tror jag ger upp tanken på led där. Strömställaren ska jag kolla på noggrannare dock, fick tips där om hur man ska göra.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Någon som har bytt framhjulslager på V40 -05?
Enklast är väl att köpa lager med nav så slipper man pressa navet med?

Ingen som är sugen på att göra det i Västerås trakten 🙂
 
Ja....men du behöver specialverktyg för att pressa. Att navet är med är ingen slump utan det är en enhet.. Man ska inte pressa i det genom att trycka på navet utan ytterringen på lagret.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jo jag vet att det är så men det funkar ju om man vet vad man gör att bara byta lager utan nav.
 
nej inte på dylika. Navet är en del av lagret. Går inte att köpa lösa lager till dessa utan nav. Navet är själva innerbanan direkt
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nej inte på dylika. Navet är en del av lagret. Går inte att köpa lösa lager till dessa utan nav. Navet är själva innerbanan direkt
Ok kollade en youtube där han pressade ur navet, kanske var en annan årsmodell det glömde jag kolla.

Men det är bort med hjul, bromsok, skivan, lossa undre och övre länkarmen, ev nåt styrstag, så är spindeln loss, knacka ur drivaxeln, sen ur med nav och lager.
Men då är det special verktyg till pressningen alltså, Biltema hade nåt kitt med massa plattor och ringar såg jag
 
nino nino skrev:
Ok kollade en youtube där han pressade ur navet, kanske var en annan årsmodell det glömde jag kolla.

Men det är bort med hjul, bromsok, skivan, lossa undre och övre länkarmen, ev nåt styrstag, så är spindeln loss, knacka ur drivaxeln, sen ur med nav och lager.
Men då är det special verktyg till pressningen alltså, Biltema hade nåt kitt med massa plattor och ringar såg jag
Är det inte lättast att du demonterar allt och sedan tar med dig delarna till någon verkstad som kan tänka sig att pressa i och ur lagret åt dig.
 
N Niq skrev:
Är det inte lättast att du demonterar allt och sedan tar med dig delarna till någon verkstad som kan tänka sig att pressa i och ur lagret åt dig.
Jo det vore det nog, problemet är att jag bara har tid helger.
Svärdotterns bil och dom bor i Västerås så det helgen man ev har på sig.
 
Bara i och ur med ett lager brukar kosta ungefär samma som verktyget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.