45 970 läst · 125 svar
46k läst
125 svar
Varning för det vidriga företaget "Saveenergy"!
Frågan är om man kan få en garanit av tillverkaren för pumpen.J Josth skrev:
Installatören man tar in betalar man isf "up front" för. Det borde dom väl inte ha något emot - precis som vilken hantverkartjänst som helst - dom ger förstås ingen rabat pga marignaler på pumpen då.
Man borde få "EU-garanti" eller "World-wide" garanti av tillverkaren i värsta fall men den är nog inte särskild lång jämfört med de 5 år som seriösa generalagenter och återförsäljare ofta erbjuder i Sverige.klaskarlsson skrev:
Det är brist på kyltekniker så de kan oftast välja mellan de jobb de vill ta och då blir det sådana där de känner till och kan fabrikaten och har en bra marginal. De vill helst inte riskera att konsumenttjänstlagen tvingar dem att ta ett längre garantiansvar för en värmepump de själva inte levererat och har fabrikssupport på.
Hej! Jag har själv råkar ut för oseriösa firmor och har en viss erfarenhet. I något fall kontaktade jag kommunens konsumentrådgivare som gav väldigt bra, handfasta råd. Du når dem via kommunens växel anternativt kan du maila dem, du kan nog bara googla "konsumentrådgivare + kommunens namn".
Och glöm inte att ge företaget du råkat ut för en ärlig recension på trustly/ google osv för att bespara andra att inte hamna i samma sits.
Och glöm inte att ge företaget du råkat ut för en ärlig recension på trustly/ google osv för att bespara andra att inte hamna i samma sits.
Får? Nej det är klart. Har du kört för fort nån gång eller gör du som Prins Daniel och överskrider hastighetsbegränsningen med 8 km/h ibland?klaskarlsson skrev:
Det är mycket man inte får.
Det är viss skillnad att man ibland gör fel, och att rekommendera någon att göra fel.
Bästa svaret
Jag varnade för detta oseriösa företag för 3 år sedan. Stavade dock företagsnamnet "Save Energy".
Tillägg: såg att jag lagt in flera sökord. Företaget kör med mycket internetreklam och direktreklam via mail inom flera områden.
Tillägg: såg att jag lagt in flera sökord. Företaget kör med mycket internetreklam och direktreklam via mail inom flera områden.
Redigerat:
Det verkar vara någon slags näthandel som säljer inkl. installation.
Då brukar det vara så att de har ett nätverk med riktigt billiga installatörer runt om i landet. Troligen blir installationer och kundbemötande därefter också.
Är rätt säker på att de inte har egna anställda som åker runt och installerar.
Då brukar det vara så att de har ett nätverk med riktigt billiga installatörer runt om i landet. Troligen blir installationer och kundbemötande därefter också.
Är rätt säker på att de inte har egna anställda som åker runt och installerar.
Va? Har du installerat många värmpumpar själv?Farstatjej90 skrev:
jag skulle nog påstå att genomsnittet bland befolkningen inte kan dra rören korrekt, kapa och kona dem rätt och vacuumpumpa bort luften, innan man släpper på köldmediumet.
förutom att det är olämpligt, är det dessutom olagligt. Och då har jag inte ens nämnt elen.
Nej, det här ska man inte ge sig in på själv när man anlitat ett företag för installation.
Redigerat:
Hur menar du? Det är väl nästan alltid "tredje part" som gör installationen? Även om betalningen för det går via företaget man beställt av.J Josth skrev:
Ska bara avbryta lite här och säga att jag efter 6 års läkarstudier, 2 års AT samt 1 år inpå min ST- utbildning absolut inte kan ELLER vill installera en LLVP😂👍🏽B BSOD skrev:Va? Har du installerar många värmpumpar själv?
jag skulle nog påstå att genomsnittet bland befolkningen inte kan dra rören korrekt, kapa och kona dem rätt och vacuumpumpa bort luften, innan man släpper på köldmediumet.
förutom att det är olämpligt, är det dessutom olagligt. Och då har jag inte ens nämnt elen.
Nej, det här ska man inte ge sig in på själv när man anlitat ett företag för installation.
Det är skillnad på att vara underleverantör till Save Energy eller att vara en helt fristående aktör/installatör som inte har någon sådan koppling alls utan enbart affärsrelation till köparen/beställaren.Anna_H skrev: