711 777 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
Det är ändå i samma härad som en Golf TSi. (1,0/1,4/1,5). Dynamisk körning är dom nog rätt lika, golfen bör vara bättre på långkörning.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Nu är ju Golfen lite större men kollar man spritmonitor så ligger Polo 1.4TSI och Swiften typ lika.Johannes Carlsson skrev:
Körde en kortare sväng om 4mil idag och nu nollställde jag färddatorn korrekt innan. Mestadels kurvig 70 väg men tog de lugnt då det fortfarande var lite frost på vägen. Landade på precis 0,53l/milen igen.
Redigerat:
Hallå tråden!
Har precis monterat dragkrok på Golfen. Allt lyser fint, men har ett par frågor.. Jag har dragit matningen till släpmodulgrunkan från ett cigarettuttag i bagaget. 1,5mm RKUB som jag hade liggandes. Är det tillräckligt? Bara körlampor. Inga extra backljus/arbetsljus eller så.
Använde en sån strömtjuv som kläms på befintlig kabel. Har förstått det som att de är mindre pålitliga, men innebär det bara sämre ljus om det skulle börja glappa eller är det typ risk för brand?
Har precis monterat dragkrok på Golfen. Allt lyser fint, men har ett par frågor.. Jag har dragit matningen till släpmodulgrunkan från ett cigarettuttag i bagaget. 1,5mm RKUB som jag hade liggandes. Är det tillräckligt? Bara körlampor. Inga extra backljus/arbetsljus eller så.
Använde en sån strömtjuv som kläms på befintlig kabel. Har förstått det som att de är mindre pålitliga, men innebär det bara sämre ljus om det skulle börja glappa eller är det typ risk för brand?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Är det en gammal bil och inte så noga? När jag monterade dragkrok köpte jag en färdig sats med sladdar som kopplades in med kontaktstycken där bak. Nån tusenlapp kostade den tror jag (många år sedan). Men kvadratmässigt så håller nog kabeln för ändamålet.hobbs skrev:Hallå tråden!
Den stora risken med dessa "strömyjuvar" tror jag är det klassiska att när du bromsar så ökar strömmen i en kabel och det lyser halvdant och en annan lampa tänds istället. Brukar bli såna märkliga fenomen när det blir dålig kontakt. Jag hade nog lödat och satt krympslang över, då brukar det hålla.
Ok! Yes, gammal bil.. Har inget emot att gå och peta på kablarna ifall det skulle börja glappa, så länge det inte är värre än så.M Markarbetaren skrev:Är det en gammal bil och inte så noga? När jag monterade dragkrok köpte jag en färdig sats med sladdar som kopplades in med kontaktstycken där bak. Nån tusenlapp kostade den tror jag (många år sedan). Men kvadratmässigt så håller nog kabeln för ändamålet.
Den stora risken med dessa "strömyjuvar" tror jag är det klassiska att när du bromsar så ökar strömmen i en kabel och det lyser halvdant och en annan lampa tänds istället. Brukar bli såna märkliga fenomen när det blir dålig kontakt. Jag hade nog lödat och satt krympslang över, då brukar det hålla.
Använde delar av en gammal sådan sats och satte dit 13-pol, så det blev ett litet hopkok av gammalt och nytt. Har försökt hålla nere priset pga snål/gammal bil/kul med återbruk etc. 😛
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja då förstår jag, då är det knappast lönt att köpa dyra kabelsatser. Sitter tjyven inne i bilen hyffsat fuktfritt så kommer det säkert fungera länge.hobbs skrev:Ok! Yes, gammal bil.. Har inget emot att gå och peta på kablarna ifall det skulle börja glappa, så länge det inte är värre än så.
Använde delar av en gammal sådan sats och satte dit 13-pol, så det blev ett litet hopkok av gammalt och nytt. Har försökt hålla nere priset pga snål/gammal bil/kul med återbruk etc. 😛
Tack för svar! Om det börjar regna in där tjyven sitter så har jag andra problem än att släpet inte lyser. 😛 Borde jag förresten sätta någon extra säkring? Tänkte att cigarettuttaget säkert (hehe) är säkrat, men kanske dumt att förlita sig på det?M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kolla kabelarean till uttaget. Är nog säkert 1,5mm2 kabel och säkrat på 10A. 1,5mm2 ska väl klara 13A så jag tror inte det behövs extra säkring.hobbs skrev:
Fyllas helt ? Det är nog olika vi har.nino skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...e/optisk-glykol--och-vatskeprovare-2000046815
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder