713 569 läst · 11 038 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min Golf Alltrack 2017 har börjat bubbla under bakrutan, skrämmande dålig lackkvalitet på VW i jämförelse med Volvo. Lite "kul" (kanske fel ordval) när man äger 2 bilar som är köpta med bara några månaders mellanrum och som är tillverkade med nån månad mellan, i ungefär samma prisklass, och se hur olika dom åldras.Johannes Carlsson skrev:
Tråkigt att inte VW lyckats bättre på flera punkter för bilen i sig har väldigt många plus.
Det finns en gammal artikel i någon tidning som jag inte minns vilken det var. En grupp journalister följde med VDn som fick villkorligt för Dieselgate på ett fabriksbesök i sydamerika. VDn drog upp en mätare för lacktjocklek ur kavajfickan och mätte lacktjockleken på en bil i linan. Därefter började ha skälla ut personalen för att dom slösade med för mycket färg. Där har vi förklaringen till varför VW rostar precis överallt där inga vettiga bilar rostar.
Det som är minst lika viktigt är hur plåten behandlats före själv lacken (galvad, grundfärg, etc) som mera är av ytskikt, där väl alla bilar idag har klarlack som ytskikt ovanför färgen. Du ser det lätt vid ett stenskott hur det kan skilja mellan olika tillverkare.
Du som inte ägt en Volvo men läst hävdar att dom rostar.T TommyC skrev:Jag har köpt en ny bil en gång, det var min Saab 9-3 Aero Coupé 2000. Jag har inte tänkt på hur länge en ny bil är ny, kanske första året eller till första stenskottet/repan/bulan i dörren. De flesta Saab fick rostbetyg 3 i ViBilägare. Den gamla 9-3:an hade en ganska stark 3:a. Rost finns i skärmkanterna bak samt på i innerskärmarna på ett ställe bak och ett ställe fram. Bottenplattan är fri från rost liksom alla lackade ytor förutom nämnda skärmkanter bak.
Nyare Volvo verkar som nämnts inte rosta på lackade ytor vilket många skitbilar som t ex VW gör. Frågan är hur lång tid det tar innan underredet på nyare Volvo är så rostskadat att det ger problem? Kanske blir det inte problem men kör man i saltslask hela vintrarna så kan det troligen bli problem innan bilarna når 15-20 år.
Jag har även en 9-3 Aero 2005 som bruksbil. Den har GMs "optimerade" rostskydd d v s den rostar i stort sett överallt, inte riktigt så illa som en Passat eller Golf men inte långt efter. Den skulle behöva omvårdnad av motorbärram, bakaxel och alla skärmkanter. Nyligen har det även börjat bubbla strax ovanför vindrutan (misstänker tunn lack a la VW). Den bilen kostar f n 8,25 kr/mil i värdeminskning (om jag kör den till skroten imorgon). Troligen ger jag mig på rosten snart om bara orken infinner sig.
Sedan länge håller jag utkik efter en lämplig ersättare för 9-3 2005. Jag har en vän som har en BMW 523 2006 som inte har någon synlig rost vare sig på lackade ytor eller i underredet efter 25000 mil. Tyvärr har vi uppförsbacke i början av vår infart som dessutom börjar mitt i en backe, så troligen fungerar inte bakhjulsdrift här på vintern. Saab 9-3 av andra generationen har antispinn som fungerar mycket bra så fyrhjulsdrift behövs inte.
Jo, när man inte kan argumentera med fakta så får man ta till fulgrepp på känt manér.
ViBilägare har ingen prestige, det händer att de korrigerar sina rostbetyg. Ett exempel är Audi A6 för runt 20 år sedan. Den bilen fick först betyg 5 vilket senare sänktes till först 4 och därefter 3. Bilen rostade bra under plastkåpor på nederdelen av dörrarna. Jag hade en kollega som hade en sån Audi A6 som rostade som förutspått. Han var djupt besviken då han bl a hade valt den dyra bilen för att slippa rost. Som extra salt i såren hade han valt V6:an som käkade kamkedjor. Fyrhjulsdriften imponerade dock stort. Det gick att starta från stillastående i branta backar.
ViBilägare har även en Tesla i teststallet. Den rostar där bakluckan skaver mot karossen men det vill nog många här inte veta. 😆 Som någon skrev nyligen så blir det väldigt tråkigt om plåten som skyddar batterierna i batteribilarna rostar sönder. Då kan det bli som i Florida efter den senaste hurrikanen.
Vi som ägt/äger har inga rostproblem, än iaf. 🤷
Och dyra är dom.
Sedan hyllar du SAAB som rostar...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Man måste hålla isär begreppen och hur dessa ska tolkas och användas praktiskt för att nå nån form av konsensus. När nån skriver att nya bilar inte har något rostskydd ser nog dom flesta framför sig MB CLK runt 00, eller en japansk 90-talare, eller BMW 80-talare framför sig där nederkant på dörrar, baklucka osv. matchar en färg som kan liknas vid något som kommer ut där bak hos oss människor.T TommyC skrev:Jag har köpt en ny bil en gång, det var min Saab 9-3 Aero Coupé 2000. Jag har inte tänkt på hur länge en ny bil är ny, kanske första året eller till första stenskottet/repan/bulan i dörren. De flesta Saab fick rostbetyg 3 i ViBilägare. Den gamla 9-3:an hade en ganska stark 3:a. Rost finns i skärmkanterna bak samt på i innerskärmarna på ett ställe bak och ett ställe fram. Bottenplattan är fri från rost liksom alla lackade ytor förutom nämnda skärmkanter bak.
Nyare Volvo verkar som nämnts inte rosta på lackade ytor vilket många skitbilar som t ex VW gör. Frågan är hur lång tid det tar innan underredet på nyare Volvo är så rostskadat att det ger problem? Kanske blir det inte problem men kör man i saltslask hela vintrarna så kan det troligen bli problem innan bilarna når 15-20 år.
Jag har även en 9-3 Aero 2005 som bruksbil. Den har GMs "optimerade" rostskydd d v s den rostar i stort sett överallt, inte riktigt så illa som en Passat eller Golf men inte långt efter. Den skulle behöva omvårdnad av motorbärram, bakaxel och alla skärmkanter. Nyligen har det även börjat bubbla strax ovanför vindrutan (misstänker tunn lack a la VW). Den bilen kostar f n 8,25 kr/mil i värdeminskning (om jag kör den till skroten imorgon). Troligen ger jag mig på rosten snart om bara orken infinner sig.
Sedan länge håller jag utkik efter en lämplig ersättare för 9-3 2005. Jag har en vän som har en BMW 523 2006 som inte har någon synlig rost vare sig på lackade ytor eller i underredet efter 25000 mil. Tyvärr har vi uppförsbacke i början av vår infart som dessutom börjar mitt i en backe, så troligen fungerar inte bakhjulsdrift här på vintern. Saab 9-3 av andra generationen har antispinn som fungerar mycket bra så fyrhjulsdrift behövs inte.
Jo, när man inte kan argumentera med fakta så får man ta till fulgrepp på känt manér.
ViBilägare har ingen prestige, det händer att de korrigerar sina rostbetyg. Ett exempel är Audi A6 för runt 20 år sedan. Den bilen fick först betyg 5 vilket senare sänktes till först 4 och därefter 3. Bilen rostade bra under plastkåpor på nederdelen av dörrarna. Jag hade en kollega som hade en sån Audi A6 som rostade som förutspått. Han var djupt besviken då han bl a hade valt den dyra bilen för att slippa rost. Som extra salt i såren hade han valt V6:an som käkade kamkedjor. Fyrhjulsdriften imponerade dock stort. Det gick att starta från stillastående i branta backar.
ViBilägare har även en Tesla i teststallet. Den rostar där bakluckan skaver mot karossen men det vill nog många här inte veta. 😆 Som någon skrev nyligen så blir det väldigt tråkigt om plåten som skyddar batterierna i batteribilarna rostar sönder. Då kan det bli som i Florida efter den senaste hurrikanen.
Att vissa enskilda muttrar, skruvar, bärarmar rostar på en bil är inget som jag ser som dåligt rostskydd. Jag köpte en ny Toyota runt millenieskiftet, där var vissa muttrar under huven bruna av rost efter några månader. Detta skulle jag inte beteckna som dåligt rostskydd.
Sedan kanske nån form av skötsel spelar in också. En 15 år gammal V70 som nån nämnde tidigare, ska inte generalisera men dom som jag känner som kör såna tidstypiska bilar idag är väl inte direkt samma människor som lägger en Söndagseftermiddag på bilvård direkt. Det är en klassisk rövfraktare som hålls i liv med delar från bildelsbasen och biltema. Utan att ha några fördomar såklart, endast baserat på dom jag känner som har dessa bilar.
Jag har läst många av dessa sk. expertutlåtanden från ViB då min far hade tidningen i många år. Ofta stämmer inte bilden alls med mina erfarenheter i verkligheten. Vissa bilar som fått 2 för nån skärmkant som samlar skit och därför kommer rosta sönder stämmer inte alls med mina egna erfarenheter. Jag tror det ligger så många andra faktorer bakom idag för att man ska kunna ge ett förutbestämt betyg på rostbenägenhet.
Tycker du att jag hyllar Saab så tycker jag att du ska läsa det jag skrev noga. Saabs kvalitéer är att dom är (oftast) prisvärda och kul att köra. Hade dom haft rostskydd som en V70 från år 2000 så hade jag hyllat dom.FredrikR skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Här ser man ganska tydligt med facit i hand hur väl ViBilägares gissningar stämmer😱
Volkswagens bilar ligger alla över snittet och har "Ett bra och välgjort rostskydd".
Tycker ni det lirar med hur VW's bilar från 2003-2016 ser ut idag?
Toyota Aygo får en 1'a. Jag brukar inte vrida på huvudet när jag ser en Aygo men inte brukar dom vara speciellt rostiga av dom jag har sett.
https://www.dinitrolcenter.se/admin/resources/visa-vi-bilgares-rostskyddsbetyg.pdf
Volkswagens bilar ligger alla över snittet och har "Ett bra och välgjort rostskydd".
Tycker ni det lirar med hur VW's bilar från 2003-2016 ser ut idag?
Toyota Aygo får en 1'a. Jag brukar inte vrida på huvudet när jag ser en Aygo men inte brukar dom vara speciellt rostiga av dom jag har sett.
https://www.dinitrolcenter.se/admin/resources/visa-vi-bilgares-rostskyddsbetyg.pdf
Volvo V70/S70 1997-2000 hade ett mycket väl utfört rostskydd. Detta enligt både ViBilägare och vad jag har kunnat observera bland bilar i bekantkapskretsen. Jag har observerat flera exemplar som trots många år av vanskötsel vägrade rosta. Nästa generation var fortfarande bra men något sämre än föregångaren.
Det är sälllan man ser riktigt rostiga bilar på gatan även av de som fick rostbetyg ett som många Toyota och andra japaner. Det beror på att dom hamnar på skroten när dom blir underkända av bilprovningen. När såg ni senast en 20 år gammal japansk bil i trafik? En 20 år gammal Fiat, Citroen eller Peugot som körts vintertid?
Rostskyddsmetoder har lång erfarenhet av att rostkydda och inspektera bilar avseende rost. Dom plockar bort alla plastkåpor och använder fiberoptik för att titta inne i balkar. Kul att det finns folk här som genom en yttre okulärbesiktning gör en bättre bedömning. Man upphör aldrig att förvånas. 😆
Det är sälllan man ser riktigt rostiga bilar på gatan även av de som fick rostbetyg ett som många Toyota och andra japaner. Det beror på att dom hamnar på skroten när dom blir underkända av bilprovningen. När såg ni senast en 20 år gammal japansk bil i trafik? En 20 år gammal Fiat, Citroen eller Peugot som körts vintertid?
Rostskyddsmetoder har lång erfarenhet av att rostkydda och inspektera bilar avseende rost. Dom plockar bort alla plastkåpor och använder fiberoptik för att titta inne i balkar. Kul att det finns folk här som genom en yttre okulärbesiktning gör en bättre bedömning. Man upphör aldrig att förvånas. 😆
Husägare
· Västerviks kommun
· 428 inlägg
Jag ser en varje dag! 😀På min garageuppfart. Har en Mitsubishi av1996 års modell som bruksbil sen snart 7 år tillbaka. Inget nämnvärt med rost och har i snitt gått drygt tusen mil om året, hittills. Naturligtvis kräver den underhåll men jag räknar med att hålla den i liv ett tag till.T TommyC skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Passat som av ViBilägare fick en 4 för mycket välgjort rostskydd...😏
"Så vilken bil var mest angripen? Enligt studien var det Volkswagens Passat där det återfanns rost på 41 procent av 122 undersökta metallytor."
https://www.aftonbladet.se/bil/a/OnmEmE/bilmarkenas-hemliga-rostlista-avslojad
"Så vilken bil var mest angripen? Enligt studien var det Volkswagens Passat där det återfanns rost på 41 procent av 122 undersökta metallytor."
https://www.aftonbladet.se/bil/a/OnmEmE/bilmarkenas-hemliga-rostlista-avslojad
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min gamla Toyota som jag köpte ny 2001 rullar fortfarande i Skåne. 22000 mil hade den rullat enligt senaste besiktningen.Fel av Åke skrev:
Medellivslängden på en bil är 17 år, om jag minns rätt. Så håller den sig tillräckligt rostfri så länge när mycket annat börjar bli slitet är det väl Ok.T TommyC skrev:Volvo V70/S70 1997-2000 hade ett mycket väl utfört rostskydd. Detta enligt både ViBilägare och vad jag har kunnat observera bland bilar i bekantkapskretsen. Jag har observerat flera exemplar som trots många år av vanskötsel vägrade rosta. Nästa generation var fortfarande bra men något sämre än föregångaren.
Det är sälllan man ser riktigt rostiga bilar på gatan även av de som fick rostbetyg ett som många Toyota och andra japaner. Det beror på att dom hamnar på skroten när dom blir underkända av bilprovningen. När såg ni senast en 20 år gammal japansk bil i trafik? En 20 år gammal Fiat, Citroen eller Peugot som körts vintertid?
Rostskyddsmetoder har lång erfarenhet av att rostkydda och inspektera bilar avseende rost. Dom plockar bort alla plastkåpor och använder fiberoptik för att titta inne i balkar. Kul att det finns folk här som genom en yttre okulärbesiktning gör en bättre bedömning. Man upphör aldrig att förvånas. 😆
Sedan rullar vissa bilar längre mera eller mindre fräscha, vilket tråden visar på. Så det är väl ett bra riktvärde vad man kan förvänta sig och var väl inte bättre förr om jag minns mina 60-70 tals bilar, men några blev "skogsåkarbilar" och drog ned medellivslängden.😉
Vet inte om du tänker på det jag skrev om att Volvos rostskydd blivit sämre. Om du jämför med en gammal bil så måste du ju jämföra med hur den blev omhändertagen när den var ny inte när den är 15-20 år gammal.M Markarbetaren skrev:Man måste hålla isär begreppen och hur dessa ska tolkas och användas praktiskt för att nå nån form av konsensus. När nån skriver att nya bilar inte har något rostskydd ser nog dom flesta framför sig MB CLK runt 00, eller en japansk 90-talare, eller BMW 80-talare framför sig där nederkant på dörrar, baklucka osv. matchar en färg som kan liknas vid något som kommer ut där bak hos oss människor.
Att vissa enskilda muttrar, skruvar, bärarmar rostar på en bil är inget som jag ser som dåligt rostskydd. Jag köpte en ny Toyota runt millenieskiftet, där var vissa muttrar under huven bruna av rost efter några månader. Detta skulle jag inte beteckna som dåligt rostskydd.
Sedan kanske nån form av skötsel spelar in också. En 15 år gammal V70 som nån nämnde tidigare, ska inte generalisera men dom som jag känner som kör såna tidstypiska bilar idag är väl inte direkt samma människor som lägger en Söndagseftermiddag på bilvård direkt. Det är en klassisk rövfraktare som hålls i liv med delar från bildelsbasen och biltema. Utan att ha några fördomar såklart, endast baserat på dom jag känner som har dessa bilar.
Jag har läst många av dessa sk. expertutlåtanden från ViB då min far hade tidningen i många år. Ofta stämmer inte bilden alls med mina erfarenheter i verkligheten. Vissa bilar som fått 2 för nån skärmkant som samlar skit och därför kommer rosta sönder stämmer inte alls med mina egna erfarenheter. Jag tror det ligger så många andra faktorer bakom idag för att man ska kunna ge ett förutbestämt betyg på rostbenägenhet.
Volvo mfl har blivit väldigt bra på att hålla dom synliga ytorna fria från rost. Det är när man kryper under eller plockar bort något som man hittar rosten.
Volvo började redan på andra karrossens v70 med bakluckor i plast. Därför rostar dom inte. Är väldigt förvånad att dom ännu är i stort sett ensamma om det.
Observerar du några rostiga V60 och V90?T TommyC skrev:Volvo V70/S70 1997-2000 hade ett mycket väl utfört rostskydd. Detta enligt både ViBilägare och vad jag har kunnat observera bland bilar i bekantkapskretsen. Jag har observerat flera exemplar som trots många år av vanskötsel vägrade rosta. Nästa generation var fortfarande bra men något sämre än föregångaren.
Eller har du personer i bekantskretsen som har rostproblem på ovan nämnda modeller?