714 427 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Gjorde likadant på v70,n här. Fick ur 4l när lådan tömdes och bytte 3 gånger och körde lite mellan bytena.M Markarbetaren skrev:Samma upplevelse för mig. Inga som hellst problem med lådan innan byte men märkte ingen större skillnad efter heller.
Jag körde varianten med att släppa ut oljan i tråget, fylla på samma mängd plus några dl extra, varmköra, flipa genom växlarna, upprepa typ 2ggr och sista varmköra för att kolla nivån med motorn igång. Hade 3 olika dunkar med olja efter bytena, färgen var svart i den som tömdes först till röd efter det som gick ur vid nivåkollen det sista.
Kändes bra i själen trots att bilen bara rullat 10k mil och Volvo säger att oljan aldrig behöver bytas. Under 1500kr i Castrol-olja för att byta är överkomligt om det kan förlänga livslängden på lådan.
Bedrövligt dyrt med 340 kSEK för en bil som har gått nära 7000 mil. Rostskyddet på nyare Volvo är ganska dåligt. För Volvo har utvecklingen gått bakåt de senaste 20 åren när det gäller rostskydd. Bling-bling säljer kanske bättre än grundläggande kvalité. Läs om rostskyddet i ViBilägare före ev köp.
M Markarbetaren skrev:
Inte svårt att fixa. Ska man äga en "modern" bil som är nerlusad med elektronik så är det bra att kunna löda. Inte speciellt svårt att lära sig och kan spara mycket pengar. Mycket går att göra med en billig lödpenna.G Greger_08 skrev:
...eller bara extra blingbling som någon tyckte var "snyggt"...
Jag hade en AW55-51sn i min SAAB CAB. Tydligen går ofta 2st varvtalsgivare sönder, vanligt om det finns fukt i oljan. Just den lådan har en specialolja dessutom. Jag fick det problemet och bilen gick i limp home, körde i en backe och den "slog" i växeln vid ett tillfälle. Lämnade in för byte/sköljning av olja och 2 sensorer. Bilen växlade varken bättre eller sämre. Några månader efter så slutade lådan driva helt. En helt ny låda gick då (precis när saabkarusellen var i full gång och jag tror de precis gått i KK så de sålde ut massor av reservdelar) på ca 15.000 kr plus arbete. Troligen var det skräp i ventilpaketet. Men väldigt få i sverige verkar bra på att felsöka och laga automater. Jag tror att lådan var bytt en gång tidigare på den bilen, till en annan beg låda. Så det blev en ny låda. Och några år efter så sålde jag bilen. Skitlåda. Brukar ofta vara problem med cabcylindrarna och tyget började bli slitet. Och på nåt ställe syntes en rostbubbla. Och efter GMs övertagande så fick bilarna sämre rostskydd och byggkvalitet för varje år som gick. Men när de funkar är de jättefina bilar att köra. Cabben funkar lika bra som vilken bil som helst.M Markarbetaren skrev:Samma upplevelse för mig. Inga som hellst problem med lådan innan byte men märkte ingen större skillnad efter heller.
Jag körde varianten med att släppa ut oljan i tråget, fylla på samma mängd plus några dl extra, varmköra, flipa genom växlarna, upprepa typ 2ggr och sista varmköra för att kolla nivån med motorn igång. Hade 3 olika dunkar med olja efter bytena, färgen var svart i den som tömdes först till röd efter det som gick ur vid nivåkollen det sista.
Kändes bra i själen trots att bilen bara rullat 10k mil och Volvo säger att oljan aldrig behöver bytas. Under 1500kr i Castrol-olja för att byta är överkomligt om det kan förlänga livslängden på lådan.
Men, jag tror samma sak som ni är inne på. Man ska byta olja, inte spola lådan, relativt ofta. Men helst undvika dessa lådor. Volvo hade tydligen massor av problem då om jag minns rätt de la i neutral när man stod stilla.
Så, växlar bilen bra skulle jag byta olja den olja som "kommer ut" men inte "skölja" lådan, hellre då byta tex vartannat-vart tredje år men bara hälften än att försöka få ut allt. Som jag förstår är ventilpaketen jättekänsliga för föroreningar och de kärvar lätt.
På Chevorna brukar jag släppa slangen/röret till automatlådekylaren och låta den spruta ner i en hink, man ser tydligt när den nya oljan kommer när bilen står på tomgång. (efter att ha fyllt på ny olja i tråget och nytt filter) ~16L brukar åtgången vara
Jag som trodde att Aisin-Warner lådorna var bra, där ser man hur fel man kan ha ibland 😁
När det gäller rostskyddet så har du bara nästan rätt, ng9-3 hade uselt rostskydd från början, i klass med nyare Volvo. Däremot 9-5 utsattes för många försämringar av både rostskydd och annat för att mot slutet vara nere på samma nivå som ng9-3. Gamla 9-3 (og9-3) var, om inte speciellt bra, så i alla fall väsentligt bättre än den nyare.
Till gamla Saabars stora fördel hör att de är väldigt billiga att hålla igång. De flesta reservdelar är billiga och någon större brist har ännu inte uppstått.
När det gäller rostskyddet så har du bara nästan rätt, ng9-3 hade uselt rostskydd från början, i klass med nyare Volvo. Däremot 9-5 utsattes för många försämringar av både rostskydd och annat för att mot slutet vara nere på samma nivå som ng9-3. Gamla 9-3 (og9-3) var, om inte speciellt bra, så i alla fall väsentligt bättre än den nyare.
Till gamla Saabars stora fördel hör att de är väldigt billiga att hålla igång. De flesta reservdelar är billiga och någon större brist har ännu inte uppstått.
Just dom här styrboxarna är det nästan alltid lödningar som är problemet. Hade jag inte velat bli av med farsan snabbt så hade jag lagt den på lödbordet också. men behöver vara 100% säker på att det blir fixat.T TommyC skrev:
Köpte ett videomikroskop till jobbet för ett tag sen. Brutalt bra för att leta kalllödningar och andra fel på kretskort.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Kanske har klägget "bara" orsakat kortslutning. Försök att tvätta försiktigt med en tops doppad i isopropylalkohol eller T-röd. Nästa steg är en tandborste eller liknande om tops inte rår på det. Att laga så tunna ledare är möjligt men man behöver en bättre lödpenna än vad som är vanligt att ha hemma. Kan vara bra att hålla till utomhus eller se till att ha bra ventilation med tanke på ev gaser som kan utvecklas vid tvätt.
De är nog rätt bra, så länge de funkar, dvs om man byter olja ofta... Det sa ju min kompis som jobbade med utvecklingen av de bilarna...T TommyC skrev:
Ja, jag har inte själv haft så många SAAB bilar av senare årsmodell, de sista jag hade var från 2002 och 2004a, men har observerat att äldre saabar ofta ser fräsha ut medan nyare ser ut som tex VWs med stora rostblaffor på oförklarliga ställen.T TommyC skrev:När det gäller rostskyddet så har du bara nästan rätt, ng9-3 hade uselt rostskydd från början, i klass med nyare Volvo. Däremot 9-5 utsattes för många försämringar av både rostskydd och annat för att mot slutet vara nere på samma nivå som ng9-3. Gamla 9-3 (og9-3) var, om inte speciellt bra, så i alla fall väsentligt bättre än den nyare.
Jag är stor SAAB älskare. Jag skulle inte ha nåt emot att köra SAAB ett tag till. Men jag tror man ska tillbaka till nånstans 2000-2002 för att få den bra kvaliten, en 2009a verkar väldigt utsatt för rostangrepp. Och det känns som att jag inte kan motivera en bruksbil som är så gammal. Jag har redan en V70 från 2005 som andrabil, den är otroligt mycket bättre byggd än en SAAB 9-3 el 9-5, trevligare än min 2020 passat. Men nedsidan är att den är rätt trist, men då jag kör den ett par gånger i månaden får det funka.T TommyC skrev:
Körde 900-9000 från 81-2002, alla turbomaskiner och nya. Men 2002 blev det Volvo då jag inte gillade 9-5an och har nu bytt när nya modeller kommit 2008 och 2017.richardtenggren skrev:
Så har aldrig haft någon rostig bil.