82 982 läst · 262 svar
83k läst
262 svar
Luft-vattenpump installation - ok att lämna på detta sätt?
Jo, jag tycker både isoleringen och rören är lite klena.J jbernspang skrev:
Sen borde man ha gått in genom väggen bakom pumpen, men det kanske inte var möjligt?
Redigerat:
Medlem
· stockholm
· 2 220 inlägg
Medlem
· stockholm
· 2 220 inlägg
Japp, har varit på flera.Farstatjej90 skrev:
speciellt dom som har utedelen på allmänning/parkväg
snöbollar och stenar är även det något som är ”kul” att kasta, är gallret fram av plast så verkar det vara en favorit bland dom jag har varit på
Husägare
· Norra Roslagen
· 230 inlägg
På förskolor kan det vara ett problem med obehöriga. Men då är det mer vanliga problemet att gärningsmannen stoppar in pinnar i fläkten, det verkar finns något intressant i detta agerande för att se vad som händer. Viss ironi kan antydas.Farstatjej90 skrev:
Hos privatpersoner i villa har jag aldrig hört talas om något liknande.
Min egna värmepump har båda arbetsbrytarna inomhus i pannrummet. En är för utedelen och den andra för innedelen. Men det handlar mest om estetik.
Ett annat exempel är om det handlar om en luft/luft. Då vill man gärna ha arbetsbrytaren vid utedelen, av anledningen att den passar bättre utomhus än inomhus vid innedelen.
Mer eller mindre alla arbetsbrytare/säkerhetsbrytare går att låsa. Så oavsett placering går det att arbeta säkert vid eventuellt framtida arbete med värmepumpen.
Ah ja då förstår jag bättre. Kan absolut tänka mig att sånt här saboteras på skolgård eller motsvarande på helg eller kväll. Tyckte vara det lät konstigt i någons trädgård.R Real-House skrev:På förskolor kan det vara ett problem med obehöriga. Men då är det mer vanliga problemet att gärningsmannen stoppar in pinnar i fläkten, det verkar finns något intressant i detta agerande för att se vad som händer. Viss ironi kan antydas.
Hos privatpersoner i villa har jag aldrig hört talas om något liknande.
Min egna värmepump har båda arbetsbrytarna inomhus i pannrummet. En är för utedelen och den andra för innedelen. Men det handlar mest om estetik.
Ett annat exempel är om det handlar om en luft/luft. Då vill man gärna ha arbetsbrytaren vid utedelen, av anledningen att den passar bättre utomhus än inomhus vid innedelen.
Mer eller mindre alla arbetsbrytare/säkerhetsbrytare går att låsa. Så oavsett placering går det att arbeta säkert vid eventuellt framtida arbete med värmepumpen.
Medlem
· stockholm
· 2 220 inlägg
När det händer i ”trädgård ” så är det när utedelen är ganska nära parkvägen/allmänning , oftast ligger det en skola i närheten som använder gångvägen Till och från skolan.Farstatjej90 skrev:
får ta en bild på nästa som jag hamnar på 😎
Utedelen ligger på baksidan av huset och det är inte mot allmänning/parkväg. Jag har trädgård bakom med en kulle upp, sen kommer buskage och skog, hus på båda sidor (radhus). På den sidan av huset har jag aldrig fått besök av någon människa, bara enstaka djur.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 220 inlägg
Nä det låter riskfritt 👍N Nitrifik skrev:
Bara att bestrida, behöver inte uppge skäl till att du bestrider 🙂N Nitrifik skrev:Värma Norden AB, oseriöst skitföretag som uppenbarligen inte bryr sig om varken sitt rykte eller sina kunder. Rekommenderade av Villaägarna, jag ska kontakta dem om detta.
Jag har påtalat det för dem flera gånger och tryckt på. Idag gick jag vidare till ARN och berättade för dem att jag hade gjort det, då svarade dem med att de ska skicka fakturan till kronofogden (som har förfallodatum 28/9..).
Ångrar något enormt att jag anlitade dem.
Samtidigt har de sagt att dem alltid följer ARNs rekommendationer. Vi får se hur det slutar.