Nagaszaki Nagaszaki skrev:
Denna är med köldmedia eller hur?
Nej. Det är vatten mellan inne- och utedelen.

useless useless skrev:
Nej. Det är vatten mellan inne- och utedelen.
Vill man inte ha bättre isolering kring anslutningarna på utedelen i så fall? Annars är det väl risk för att det fryser om pumpen stannar vintertid? Nu är jag långt ifrån en expert på luft/vattenpumpar så jag kanske missar något 🤓

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Vill man inte ha bättre isolering kring anslutningarna på utedelen i så fall? Annars är det väl risk för att det fryser om pumpen stannar vintertid? Nu är jag långt ifrån en expert på luft/vattenpumpar så jag kanske missar något 🤓
Jo, jag tycker både isoleringen och rören är lite klena.
Sen borde man ha gått in genom väggen bakom pumpen, men det kanske inte var möjligt?

Redigerat:
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nackdelen är väl om man är på semester och en vandal bryter strömmen och pump och ev hus fryser sönder. Men åh andra sidan går det ju ändå att bryta i mätarskåpet så struntsamma kanske.
Större risk att dom små terroristerna som gillar att sabba stoppar in en pinne i fläkten

• Gilla
cdx873v
  • Laddar…
H
Inget magnititfilter? Vaillant kräver det för att garantin ska gälla.

I övrigt finns mycket att önska över den installationen.

C Comfort Thomas skrev:
Större risk att dom små terroristerna som gillar att sabba stoppar in en pinne i fläkten
Är detta verkligen något som händer? Att folk saboterar värmepumpar? Känns mer troligt att nån kastar en sten genom ett fönster eller nåt.

• Gilla
lasseman59 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är detta verkligen något som händer? Att folk saboterar värmepumpar? Känns mer troligt att nån kastar en sten genom ett fönster eller nåt.
Japp, har varit på flera.
speciellt dom som har utedelen på allmänning/parkväg
snöbollar och stenar är även det något som är ”kul” att kasta, är gallret fram av plast så verkar det vara en favorit bland dom jag har varit på

• Gilla
Tibb och 2 till
  • Laddar…
På förskolor kan det vara ett problem med obehöriga. Men då är det mer vanliga problemet att gärningsmannen stoppar in pinnar i fläkten, det verkar finns något intressant i detta agerande för att se vad som händer. Viss ironi kan antydas.

Hos privatpersoner i villa har jag aldrig hört talas om något liknande.

Min egna värmepump har båda arbetsbrytarna inomhus i pannrummet. En är för utedelen och den andra för innedelen. Men det handlar mest om estetik.

Ett annat exempel är om det handlar om en luft/luft. Då vill man gärna ha arbetsbrytaren vid utedelen, av anledningen att den passar bättre utomhus än inomhus vid innedelen.

Mer eller mindre alla arbetsbrytare/säkerhetsbrytare går att låsa. Så oavsett placering går det att arbeta säkert vid eventuellt framtida arbete med värmepumpen.

R Real-House skrev:
På förskolor kan det vara ett problem med obehöriga. Men då är det mer vanliga problemet att gärningsmannen stoppar in pinnar i fläkten, det verkar finns något intressant i detta agerande för att se vad som händer. Viss ironi kan antydas.

Hos privatpersoner i villa har jag aldrig hört talas om något liknande.

Min egna värmepump har båda arbetsbrytarna inomhus i pannrummet. En är för utedelen och den andra för innedelen. Men det handlar mest om estetik.

Ett annat exempel är om det handlar om en luft/luft. Då vill man gärna ha arbetsbrytaren vid utedelen, av anledningen att den passar bättre utomhus än inomhus vid innedelen.

Mer eller mindre alla arbetsbrytare/säkerhetsbrytare går att låsa. Så oavsett placering går det att arbeta säkert vid eventuellt framtida arbete med värmepumpen.
Ah ja då förstår jag bättre. Kan absolut tänka mig att sånt här saboteras på skolgård eller motsvarande på helg eller kväll. Tyckte vara det lät konstigt i någons trädgård.

Ah ja då förstår jag bättre. Kan absolut tänka mig att sånt här saboteras på skolgård eller motsvarande på helg eller kväll. Tyckte vara det lät konstigt i någons trädgård.
När det händer i ”trädgård ” så är det när utedelen är ganska nära parkvägen/allmänning , oftast ligger det en skola i närheten som använder gångvägen Till och från skolan.
får ta en bild på nästa som jag hamnar på 😎

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Japp, har varit på flera.
speciellt dom som har utedelen på allmänning/parkväg
snöbollar och stenar är även det något som är ”kul” att kasta, är gallret fram av plast så verkar det vara en favorit bland dom jag har varit på
Utedelen ligger på baksidan av huset och det är inte mot allmänning/parkväg. Jag har trädgård bakom med en kulle upp, sen kommer buskage och skog, hus på båda sidor (radhus). På den sidan av huset har jag aldrig fått besök av någon människa, bara enstaka djur.

N Nitrifik skrev:
Utedelen ligger på baksidan av huset och det är inte mot allmänning/parkväg. Jag har trädgård bakom med en kulle upp, sen kommer buskage och skog, hus på båda sidor (radhus). På den sidan av huset har jag aldrig fått besök av någon människa, bara enstaka djur.
Nä det låter riskfritt 👍

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Väljer man luft-vatten så får man skylla sig själv. Varför var aldrig berg ett alternativ?

• Wow
  • Haha
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
B
electroluxaren skrev:
klåpare men vad är att vänta det är bara de som säljer denna skit från kina
Vad får dig att tro att det är skit från Kina?

N Nitrifik skrev:
Värma Norden AB, oseriöst skitföretag som uppenbarligen inte bryr sig om varken sitt rykte eller sina kunder. Rekommenderade av Villaägarna, jag ska kontakta dem om detta.

Jag har påtalat det för dem flera gånger och tryckt på. Idag gick jag vidare till ARN och berättade för dem att jag hade gjort det, då svarade dem med att de ska skicka fakturan till kronofogden (som har förfallodatum 28/9..).
Ångrar något enormt att jag anlitade dem.
Samtidigt har de sagt att dem alltid följer ARNs rekommendationer. Vi får se hur det slutar.
Bara att bestrida, behöver inte uppge skäl till att du bestrider 🙂

• Gilla
pontus köhler1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.