3 271 743 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Jag ifrågasätter också någon generell tvåprocentsregel, men inget av exemplen är motbevis mot den. Både inom flygindustrin och skytte använder man sig högst medvetet av schweizerostmodellen för att undvika att misstagen som ändå görs får får konsekvenser. De mänskliga misstagen måste precis som schweizerosthålen överlappa i flera lager för att katastrofen ska ske.Alfredo skrev:Jag ifrågasätter inte att mänskliga misstag sker och är svåra att helt undvika. Dock ifrågasätter jag skarpt denna tvåprocentsregel.
Jag tvivlar exempelvis på att två procent av kommersiella passagerarplan drabbas av ett allvarligt mänskligt misstag. Och som någon skrev, det är knappast två procent av skotten på en skjutbana som avlossas av misstag.
På skjutbanan har man inte vapnet laddat om man inte är i läge att skjuta. Man undviker att ens rikta ett oladdat vapen mot något man inte kan tänka sig att skjuta på. Man håller inte fingret på avtryckaren utan att rikta mot något som är säkert att skjuta mot. Gör man ett misstag så räddas man förhoppningsvis av att man inte gör alla andra misstagen samtidigt. Ett av få oberoende allvarliga misstag man kan göra är att felbedöma vad som är säkert att skjuta mot, men inte ens där når man 2% felutfall.
För att anknyta till trådens ämne så är det åtminstone i teorin samma tänk en duglig elektriker ska ha. De oberoende momenten att skala tråden och titta så tråden är skalad innan man för in den i Wagon kompletteras med en kontinuitetsmätning när kopplingen är utförd.
Eftersom tråden ändå driver iväg så kan jag bidraga med "värsta jordfelet".
Allting var troligtvis korrekt kopplat, men att köra upp kranbilens arm i 130kV-ledningen gjorde att det blev en hygglig jordfelsström, speciellt eftersom man befann sig ganska nära ställverket.
Ingen pesronskada som tur var, men en sak att tillskriva sitt CV när man lyckas med att välta en personbil bara genom att jorda lite felaktigt.
Allting var troligtvis korrekt kopplat, men att köra upp kranbilens arm i 130kV-ledningen gjorde att det blev en hygglig jordfelsström, speciellt eftersom man befann sig ganska nära ställverket.
Ingen pesronskada som tur var, men en sak att tillskriva sitt CV när man lyckas med att välta en personbil bara genom att jorda lite felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör precis likadant. Har en 90graderssväng 100 meter hemifrån och blinkar alltid höger där... Då har jag ändå kört BMW i 25 år och aldrig fått slut på blinkersoljan.B Boggi skrev:Håller helt med dig när det gäller checklistor etc. men när det gäller kortkoder är det en rutin. Det är precis samma sak som med körriktningsvisaren - den åker alltid ut, utan att jag tänker på det. Ibland garvar jag åt mig själv när jag är ute och kör på en smal byväg - och den plötsligt svänger 90 grader - då åker körriktningsvisare ut automatiskt. Efteråt ställer jag mig frågan varför körriktningsvisaren åkte ut där - det fanns ju inget alternativ - det var bara att vägen svängde. Men det får man ta. Om du frågar mig vilken kortkod jag har så måste jag svara "har inte en susning - men den kanske börjar på en 5:a". Men fingrarna vet exakt vilka knappar dom skall trycka på. Det är precis som att knyta slipsen - man får inte tänka på vad man gör.
Hehe, då förstår jag - men jag tror inte dom är ensamma.D Dilato skrev:
Jag gjorde en studie av detta en gång och jag vill minnas att det bara var 3 på 10 som använde blinkern korrekt.
Samtidigt håller trafikverket på att labba med de här reglerna - ibland skall man blinka - ibland inte. Och skall man behöva tänka och fundera - då blir det vare sig hackat eller malet.
Att exempelvis övertyga min ryggrad om att jag INTE skall blinka vänster när jag kör in i en rondell - när jag sedan skall åka vänster efter rondellen - går inte. Däremot har jag inget problem att blinka höger när jag skall gå ur rondellen (byta körfält).
Man borde inte tillåta att Nissarna på trafikverket har en penna - de bara ställer till problem.
Shit pommfritt.Hannuse skrev:Eftersom tråden ändå driver iväg så kan jag bidraga med "värsta jordfelet".
Allting var troligtvis korrekt kopplat, men att köra upp kranbilens arm i 130kV-ledningen gjorde att det blev en hygglig jordfelsström, speciellt eftersom man befann sig ganska nära ställverket.
Ingen pesronskada som tur var, men en sak att tillskriva sitt CV när man lyckas med att välta en personbil bara genom att jorda lite felaktigt.
[bild]
Hände detta i Sverige?
Sånt händer emellanåt själv känner jag till ett liknande fall vid E4-bygget söder om Ljungby för ett antal år sen. Det var just en 130 kV linje där med de är tillräckligt potenta och direktjordade samt ibland inte så högt hängda att det blir rejält om det smäller. Som tur satt föraren kvar och inga personer intill men däcken small innan det löste ut.
Exakt. Och resonerar vi vidare kring det - om vi antar tesen att "misstagen" sker slumpmässigt och det är 2% sannolikhet att vi gör ett sådant misstag. En kontroll innebär då att vi har 0,04% sannolikhet att både åtgärden och kontrollen misslyckas (2% x 2%). Gör vi två kontroller är sannolikheten 0,0008% att alltsammans misslyckas.lars_stefan_axelsson skrev:
I dessa sammanhang kan man tänka sig att det är åtminstone ett par kontroller som skall utföras, och den analytiska slutsatsen kan då knappast bli något annat än att tesen att dessa "misstag" följer ett slumpmässigt mönster rimligtvis måste vara felaktig. Således torde det inte gå att prata om någon 2%-regel i sammanhanget utan den rimliga förklaringen är att vi har antingen har att göra med en slarver eller någon som inte vet vad de håller på med.
Polisen i bildens vänsterkant är i alla fall svensk.Mikael_L skrev:
Jag var med när en skogsmaskin rev ner 70 kV ledningen mellan Harg och Gråska en sommar. Det blev inte sådär spektakulärt, men det blev en väldigt avlång skogsbrand. Det som kopplar den händelsen till värsta elkopplingen var att ledningen återinkopplades manuellt på grund av ett missförstånd. Tur att ingen skadade sig då.
Ja det är Sverige.PNO skrev:Polisen i bildens vänsterkant är i alla fall svensk.
Jag var med när en skogsmaskin rev ner 70 kV ledningen mellan Harg och Gråska en sommar. Det blev inte sådär spektakulärt, men det blev en väldigt avlång skogsbrand. Det som kopplar den händelsen till värsta elkopplingen var att ledningen återinkopplades manuellt på grund av ett missförstånd. Tur att ingen skadade sig då.
Och här har vi mycket riktigt direktjordat på dessa spänningsnivåer, så det är många tusen ampere som ska hitta hem.
Kommer ihåg när jag jobbade som biograf maskinist och en kväll skulle ställa maskerna på filmduken. Efter några sekunder slocknade lampan som visade inställningen vilket tydde att säkringen hade gått. Drog frånridån o efter några sekunder gick även den säkringen. Gick ner på scen och såg att båda hade gått till ändläget varvid säkringen gått. Fick veva in både ridån och maskerna manuellt. När jag kom upp i maskinrummet och skulle låta projektorn gå på tomgång för att få oljan att cirkulera kunde jag konstatera att även projektorn gick åt fel håll. Efter en bra stund fick jag kontakt med en elfirma som hade gjort en kabelbyte i källaren utan att kolla upp faserna fick av chefen på företaget rådet att lossa på två ingående 400 volts kablar och skifta plats så skulle allt fungera. Förklarade att jag inte har behörigheten men fick svaret att det är väll ingen konst att skifta kablarna. Valde att ställa in två föreställningen för jag var inte road av att skifta trefaskablarna som gick upp till maskinrummet, scenen och foajén. Borde vara en självklarhet att man kollar faserna om man byter en bit kabel. Funderar över vad som skulle hända om man råkar skifta trefaskabel som går in till en stad och alla trefasmotorer börjar rotera åt fel håll..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Enligt denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/cirkelsag-gar-baklaenges.494221/ så ringer man stans alla elfirmor som rycker ut och byter fasföljd vid alla roterande maskiner. Det är kanon för affärerna! 🙄N nallepu skrev:
Nu är du ironisk va? Byta fasföljd vid/på maskinen får man ju göra själv som lekman. Om jag minns den tråden rätt så var det du som propagerade för att man ska byta i centralen, vilket definitivt kräver en elektriker och skapar merarbete med alla andra maskiner som gick rätt innan...Bo.Siltberg skrev:
Men i sak håller jag med dig om att problemet borde lösas vid källan fast det kanske inte alltid är det mest rationella.
Åter till ämnet. En överbliven dörr lutad mot centralen duger väl som kapsling?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder