E elmont skrev:
Sker inte mätarbyten av nätägaren eller av nätägaren utsedd personal?
Korrekt. Firma utskickad av nätägaren.

Nästa grej...

Kamraten är okej. Omskakad men arbetar i dag.
Elfirman som gjorde fel försöker smörja honom med att byta central och dra om elen i huset. Låter för mig väldigt konstigt.

I och med att det vart ambulans och sjukvård kan det väl inte gå att undvika rapport.

Mvh Findus

• Gilla
sapipil och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mätarbyte görs ofta på ackord av billig personal som har snabbutbildats just bara på mätarbyten. Har man en udda anläggning som inte följer mönstret så kan vad som helst gå fel.
Killen som bytte här kom i en splitterny bil, nya kläder utan en endaste smutsfläck på, verktyg som också var helt nya. Gissa om det arbetet kontrollerades noga när han åkt. Men rätt gjorde han denna gång iaf.

• Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Rutiner som hänger på manuella rutiner ger ALLTID ett visst felutfall.

Är man väldigt duktig och noggrann kan man komma ner i felutfall på 2%, dvs. att man missar bara 2 av 100 rutiner.
Alfredo Alfredo skrev:
Du framställer detta som en vedertagen sanning.
Det är naturligtvis nonsens som en ekonominisse eller annan byråkrat hittat på. Det finns gott om manuella verksamheter där en miss på femti gånger är helt oacceptabelt.
Allt som händer på en skjutbana till exempel.
Mvh Findus

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Så är det ju. Lögn, förbannad lögn och värst är statistiken.

87,9% av all statistik är felaktig.

• Gilla
  • Haha
Kretikos och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du framställer detta som en vedertagen sanning. Har du några källor till detta.
Det kom ut ett specialnummer av Teknikens Värld (vill jag minnas) på 70-talet där en erfaren forskare förklarade detta och mycket annat - superintressant. Den var så intressant att jag köpte in ett antal och delade ut till var och en inom hela avdelningen - vi pysslade med sådant som hade bäring på detta. Tyvärr hittar jag inte på mitt eget ex - men jag har drygt 50 års erfarenhet i ganska kvalificerade positioner - som pekar på att det är korrekt.
Som kuriosa kan nämnas att jag missat en momsdeklaration härom året - och SKV ville ha en förseningsavgift - om jag inte kunde ge någon rimlig förklaring. Även om jag insåg meningslösheten - så förklarade jag 2%-regeln för SKV - och påpekade att jag dittills lämnat in 137 momsdeklarationer i rätt tid (dvs. jag låg under 2%). Till min förvåning blev svaret:
Du har lämnat skäl för att inte behöva betala någon förseningsavgift.
Skatteverket bedömer att det finns tillräckliga skäl för att befria dig från förseningsavgiften.

Så det är väl de bästa källor jag har för tillfället 🙂 - men tro mig, det är så det funkar.
Ett exempel på att "Man inte ser de egna felen" - var en video som jag råkade se förra veckan:
- det som imponerade där var den relativt färske andrepiloten.

• Gilla
  • Haha
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:

Nästa grej...

Elfirman som gjorde fel försöker smörja honom med att byta central och dra om elen i huset. Låter för mig väldigt konstigt.

I och med att det vart ambulans och sjukvård kan det väl inte gå att undvika rapport.

Mvh Findus
Gissar att nätägaren aldrig får veta att det hänt...

B Boggi skrev:
Så det är väl de bästa källor jag har för tillfället 🙂 - men tro mig, det är så det funkar.
Jag ifrågasätter inte att mänskliga misstag sker och är svåra att helt undvika. Dock ifrågasätter jag skarpt denna tvåprocentsregel.

Jag tvivlar exempelvis på att två procent av kommersiella passagerarplan drabbas av ett allvarligt mänskligt misstag. Och som någon skrev, det är knappast två procent av skotten på en skjutbana som avlossas av misstag.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:

Nästa grej...

Mvh Findus
Och varför skulle elfirman "smörja" den som fick sig en stöt? Vad har dom att vinna på det????

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför skulle elfirman "smörja" den som fick sig en stöt? Vad har dom att vinna på det????
Precis vad jag frågade mig.
Findus

E elmont skrev:
Underskatta inte alla dessa PR-människor och kommunikatörer som det går tretton på dussinet av nuförtiden, samt deras benägenhet att snabbt slå upp i läroboken det de fick lära sig på utbildningen om skademinimering, varumärkeshantering mm.

Jag som yrkesverksam journalist tycker ofta att det är rätt komiskt att kunna bocka av hur de följer grundkursen punkt för punkt. Som i det här fallet när det handlar om att förekomma negativ publicitet och kanske rättsprocesser (förmodligen hade de en amerikansk lärobok i det här fallet), för att inte tala om risken att bli av med outsourcingkontraktet, ifall uppdragsgivaren får veta vilka elementära livsfarliga misstag underleverantören gör.

E elmont skrev:
Slipper en anmälan till elsäkerhetsverket eller arbetsmiljöverket och påföljande risk att tappa kontraktet med nätbolaget?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Den som bytte vår mätare råkade lägga om faserna… men jag tror han fick fundera en stund på vad som var upp och ner på mejseln också 😂🤓

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slipper en anmälan till elsäkerhetsverket eller arbetsmiljöverket och påföljande risk att tappa kontraktet med nätbolaget?
Jag är helt övertygad om att ett eller annat fel inte leder till nått annat än att man ser över och åtgärdar sina rutiner.
Inte ens elektriker arbetar under strikt ansvar utan även dom tillåts göra tabbar i sin yrkesutövning.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag ifrågasätter inte att mänskliga misstag sker och är svåra att helt undvika. Dock ifrågasätter jag skarpt denna tvåprocentsregel.

Jag tvivlar exempelvis på att två procent av kommersiella passagerarplan drabbas av ett allvarligt mänskligt misstag. Och som någon skrev, det är knappast två procent av skotten på en skjutbana som avlossas av misstag.
Ja, det är högt. Och den verkliga siffran är betydligt mer varierande beroende på. Vi vet t ex att en så enkel sak som checklistor (vilka ju också är manuella system) kan minska risken för misstag med (ibland flera) storleksordningar när det rör sig om rutinoperationer/rutinhändelser.

Det finns också många andra sätt att minska risken för totalt systemfel genom att t ex bygga in olika typer av kontroller osv. i systemet där checklistor bara är en metod.

Sant är dock att människor är dåliga maskiner: Även om vi har arbetat upp en mycket stor rutin och kan göra en uppgift på ren automatik så får alla "hjärnsläpp" förr eller senare; vi är helt enkelt byggda så. Men att säga att det sker i 2% av fallen, oavsett uppgift eller andra förhållanden, det låter sig inte göras.

• Gilla
claesborjesson och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.