Det är nog ingen större fara i vårt fall men marginalen är åt fel håll. Barn 7:e januari +/- 14 dagar, hus 31:a Jan- 1:a Feb enligt rapport från hustillverkaren idag (inflytt 20 veckor senare typ aldeles innan midsommar).

Kalle Anka skrev:
Tror att de polisanmält... har hört nu att det finns några ungdomar i övre tonåren i Alsike som det är problem med. Ska inte säga att det är de när jag inte vet... men men.. Dina pinnar står kvar Gpresidenten!!! Jag har stålar åt dig oxå.. :)

Vilket klargörande från Dalkia??

Hur går det med Fjärrvärmen?? Hur många nu??
Vad är det för mystiska pinnar ni snackar om? jag vill också ha stålar! ;-)

Kalle Anka skrev:
För andra gången på en vecka har våra kära Knivsta/Alsikeungdomar haft kul på Åsgatan. För en vecka sedan vandaliserade de tre stycken grävmaskiner (bla på min tomt) och i natt hade de varit där igen och sparkat sönder vår nylagda isogrund....

Vet inte vad jag skulle göra om jag råkade komma på dem nästa gång....

Så... tips till alla.... säg till era markentrepenörer att låsa in sakerna och försöka minska riskerna för vandalisering....

:mad:
Fan va tråkigt! Vilka djävla idioter det finns. Dags för medborgargarde med rottweilers och tillhyggen?

Hur stor blev skadegörelesen? Är det ni som får bekosta detta eller går det på försäkring?

Jaha, då har man signerat avtalet med Dalkia. Det verkade inte vara så många som var intresserade av att samordna dialogen så nu har vi skrivit på med förhoppnigen att fler följer med.

Har också skrivit på och skickat in nu.

Jag skickade ut följande mejl ikväll men då jag förefaller sakna giltig epost-adress till några läggar jag ut mejlet även här (ni kan svara mig på min epost adress richard.abrahamsson (snabela)gmail.com där ni förståss ersätter (snabela) med @):

Hejsan blivande grannar!
För att få ett hum om var vi står rörande fjärrvärmen i dagsläget (jag hade hört bud om både 10 och 15 anslutna) och för att underlätta beslutet för de som fortfarande inte bestämt sig har jag försökt sammanställa vilka som sagt sig villiga att ansluta till fjärrvärme som jag känner till. Notera att listan är preliminär och jag skulle gärna vilja få den verifierad.

Jag hoppas ni ursäktar denna "registrering" från min sida och ser att det är för en god sak: för att få ner fjärrvärmepriset för oss som redan skrivit på samt underlätta beslutet för de som fortfarande är osäkra.

Låt oss säga att 13 av namnen nedan stämmer och ytterligare 2 är osäkra. Känner de då till att 13 har skrivit på och vilka de två är som tvekar så kan de antagligen bestämma sig lättare och kanske gemensamt (gå på fjärrvärme med ett lägre pris än dagens 103 öre/Kwh eller välja annat uppvärmningsalternativ). Men om alla 14 namnen nedan stämmer och det är ytterligare 5 som är osäkra men dessa inte känner till att bara ett namn saknas och inte heller känner till varandra så kanske ingen av dem törs gå på fjärrvärmen, då det sett med deras kort på hand finns en överhängande risk att de i inte skall få de lägre priserna.

De som jag fått uppfattningen att de kommer att ansluta sig är:
1:489
1:490
1:491
1:494
1:498 Richard & Lotta Abrahamsson (aka GalaxensPresident på byggahus.se)
1:499
1:504 +2 till 3 fastigheter på gatan
1:506
1:509
1:511
1:513
1:514
------------------------------------
Totalt ägare av 14 tomter, dvs rätt nära gränsen på 15 personer för reducerat pris enligt Dalkias senaste erbjudande.

Faktum är att jag bara känner till 2 som jag vet inte kommer att gå på fjärrvärmen, men det är antagligen fler.

Jag och jag tror fler med mig skulle uppskatta om ni som finns med på listan ovan snarast kunde bekräfta/dementera att ni kommer att skriva på för fjärrvärmen innan 15 November.

Jag skulle även uppskatta ifall ni som inte finns med på listan kunde ange vilket av följande alternativ som stämmer bäst in på er:
1.) Vi kommer att skriva på för fjärrvärmen innan 15 November.
2.) Har ännu ej bestämt oss
3.) Kommer inte att ansluta oss till fjärrvärmen.

Har ni brasklappar så är det bättre att ge ett svar med en sådan än inget svar alls. Tillhör ni alternativ 3 så är det inte lika viktigt att ni hör av er som om ni tillhör alternativ 1 eller 2.

Allt eftersom jag får in era svar kommar jag att uppdatera listan och distribuera den till er.

Jag noterade att det bara var 26 epostadresser i utskicket från Dalkia och viss studsar och andra epostadresser förefaller gå till samma tomtägare. Ifall ni känner till någon i Etapp II som detta mejl inte går ut till så var vänlig och vidarebefodra det till de personerna eller meddela mig.

Mvh
Richard Abrahamsson

Kära Grannar!

Här kommer den uppdaterade listan så långt. Hittills har jag fått personliga bekräftelser från ägare av 10 tomter, de som är makerade med BEKRÄFTAT nedan. Ingen har ännu fallit ifrån listan.

De som jag fått uppfattningen att de kommer att ansluta sig är:
1:489 BEKRÄFTAT
1:490 BEKRÄFTAT
1:491 BEKRÄFTAT
1:494 BEKRÄFTAT
1:495 BEKRÄFTAT
1:496 BEKRÄFTAT
1:498 Richard & Lotta Abrahamsson BEKRÄFTAT
1:499 BEKRÄFTAT
1:504 BEKRÄFTAT
1:506 BEKRÄFTAT
1:509
1:513

Jag har också fått ytterligare namn: *********, men jag vet ännu inte vilken tomt det gäller så jag har inte lagt till dem i listan ovan än.

Jag har fått en bekräftelse på bergvärme (Tomtägaren är intresserad av att komma i kontakt med andra i Etapp II som också skall borra). Jag vet också en som kommer att gå på fjärrvärme.

Jag har alltså ännu bara fått svar från ägare av 12 tomter (av27) och redan fått 10 bekräftade som skall ansluta sig till fjärrvärmen. 5 stycken av de återstående har jag rätt starka indikationer på att de kommer att ansluta. Kvar blir alltså 8 tomtägare vilkas planer rörande uppvärmning jag är helt ovetande om.

Så ni som inte svarat ännu: Vilket av följande alternativ stämmer bäst in på er:

Listan så långt:

1:488 bergvärme
1:489 BEKRÄFTAT
1:490 BEKRÄFTAT
1:491 BEKRÄFTAT
1:494 BEKRÄFTAT
1:495 BEKRÄFTAT
1:496 BEKRÄFTAT
1:498 BEKRÄFTAT
1:499 BEKRÄFTAT
1:504 BEKRÄFTAT
1:505 BEKRÄFTAT (dock ej ännu lagfarna ägare av 1:505)
1:506 BEKRÄFTAT
1:507 ej bestämt sig ännu
1:509 ej bestämt sig ännu
1:513 BEKRÄFTAT
12 Bekräftat att de väljer fjärrvärme (1:505 dock med brasklapp).
2 Som ej ännu bestämmt sig
1 Bergvärme
1 frånluftsvärmepump (det redan uppställda huset, är det 1:492 eller 1:493?)

Återstår alltså 11 tomter som jag inte fått någon information om.

Så ni som inte svarat ännu: Vilket av följande alternativ stämmer bäst in på er:

Jag har fått en lista av Alsikebolaget med telefonnummer till de som jag inte har epost adress till och har för avsikt att göra en rundringning till dem imorgon eftermiddag/tidig kväll.

Jag återkommer.

Mvh
Richard (1:498)

Listan börjar närma sig komplett och vi är riktigt nära nu:
Tomt: Uppvärmning:
1:488 bergvärme
1:489 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:490 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:491 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:492 frånluftsvärmepump
1:493 bergvärme
1:494 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:495 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:496 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:497 Ej bestämt sig ännu 1)
1:498 Richard & Lotta Abrahamsson BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:499 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:500 Ej bestämt sig ännu 1)
1:501 Jag väntar på svar
1:504 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:505 BEKRÄFTAT fjärrvärme 2)
1:506 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:507 ej bestämt sig ännu
1:508 Jag försöker luska ut ny ägare
1:509 ej bestämt sig ännu
1:510 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:511 ej bestämt sig ännu
1:512 ej bestämt sig ännu 1)
1:513 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:514 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:515 har jag ej lyckats kontakta ännu
1:516 tomten vidaresåld genom husfirma Jag försöker luska ut ny ägare

1) kommer troligen inte hinna bestämmas sig innan 15:e November
2) ej ännu lagfarna ägare men kommer att kunna räknas med enligt Dalkia genom ett s.k. letter of intent.

Summerat:
Dvs 14 tomtägare som bekräftat att de kommer att ansluta sig
2 tomtägare som går på bergvärme
1 som går på enbart frånluftsvärmepump
6 bekräftat har ej bestämmt sig varav 3 sannolikt inte kommer att hinna bestämma sig innan 15 november.
2 tomter har bytt ägare och jag har ännu inte lyckats luska ut vilka de nya ägarna är (jobbar på det)
2 tomtägare därutöver har jag inte lyckats få kontakt med ännu

Mvh
Richard

Intressant att se att sina gamla grannar har fjärrvärme eller inte, var tidigare knivstabo nya Alsike... Men får man verkligen skriva ut namnen på ägarna på ett forum? Gäller inte datorlagen, eller har du kanske godkännande av alla?

Så stäm mig eller rapportera mina inlägg ifall ni ser det som ett problem att jag lagt upp listan här. :cool:

Jag gjorde detta på eget bevåg för att underlätta att vi får en prissänkning av fjärrvärmen till stånd (med minst 15 anslutna innan 15:e november har Dalkia utlovat en betydande prissänkning från nuvarande 103 öre/kWh till 75 öre/kWh och detta inte enbart för de som nyansluts utan även för tidigare anslutna till Dalkia's nät i Alsika) och underlätta valet för de som ännu ej bestämmt sig.

Jag har också svårt att se det som graverande information vilket uppvärmningsalternativ man valt. Jag vet att iallafall foton (som också går som personuppgift) är OK att lägga upp så länge de inte är kränkande för personer i fråga enligt PUL.

Då jag inte har lyckats få fram up-to-date information om telefonnummer/epostadress/eller ens tomtägare för alla tomter så valde jag att lägga upp lilstan här också.

Jag har ännu inte mottagit några klagomål, men jag har försäkerhets skull tagit bort namnen i inläggen ovan. Det kan bli lite bökigare så men men...

Ifall du behöver komma i kontakt med någon på listan så hör av dig. Jag har fortfarande kvar ett potentiellt illegalt register (saknar tillstånd från datainspektionen) på min dator över de tomtägare jag känner till i Boängsåsen Etapp II och deras val av uppvärmningslösning.

Notera att jag kommer bara att lämna ut uppgifter till de som har tomter i Boängsåsen Etapp II och eventuellt också Dalkia. Så tidigare Alsikebor som är intresserade av vad deras forna grannar valt för uppvärmningslösning, kan jag tyvärr inte hjälpa längre. :).

Har du tomt i Boängsåsen Etapp II och inte vill vara med i mitt register eller har synpunkter på vilka jag lämnar ut uppgifter till enligt ovan, så hör av dig så snart som möjligt så löser vi det på en gång.

Mvh Richard

1:516 är i privat ägo men är ute till försäljning och kommer därmed inte att hinna skriva på för fjärrvärme innan 15:e November.
1:508 Enligt tidigare ägaren är nuvarande ägaren på långresa i sydostasien och kommer inte hinna skriva på för fjärrvärme innan 15:e November.

Väntar fortfarande påsvar från 1:501 samt 1:515.

/Richard

Idag fick jag beskedet av Telias kundtjänst att anslutningen till stadsnätet kommer att vara gratis! Dock inte skriftligt. De har inte lyckats spotta fram någon offert för detta trots flera påstötningar.

Positivt besked i vilket fall!

Jag har ju Telias stadsnät i Alsike idag 100/10Mbit. Det funkar ju hur bra som helst! Skönt att kunna fortsätta ha det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.