Jaha... det verkar ju kunna ordna till sig ändå det här... hoppas vi kan få ihop ett antal... tyvärr är det nog så att många redan skrivit FLVP i beställningen... det verkar också som många tomter är köpta i rent vidareförsäljningssyfte.. och dessa tomter kanske inte bebyggs för än det är för sent att påverka antalet/priset gentemot Dalkia...

Hörru...Feeeelans.. om det ringer nån journalist och vill prata jogging eller annat skumt som du eller Tompa kan svara på ska jag med gläde hänvisa till dig!!!! :)
 
Om det är många som skrivit FLVP är det inte kört. Dalkia har gått med på att kreditera oss för den medföljande fjärrvärmeväxlaren så att vi istället kan köpa IVT's fjärrvärmemodul. Riktig bra faktiskt! Mellanskillnaden blir på ca 3-4000 spänn för att köra både FLVP och fjärrväre som spets.
 
Det byggs friskt hos er. I uppsala ligger vi något efter... Jag söker en bra KA men har inte hittat någon så jag tänkte höra med er som redan är igång i närområdet hur ni gjort med KA. Har ni valt husleverantörens förslag, gått på loaklt godkända eller boverkets lista med certifierade? Har ni någon att rekommendera. Tycker ni att ni fått någon hjälp hittills av KA? Allt av intresse. Tack på förhand!

PS har följt turerna kring Dalkia både här och i tidningen, det verkar tillslut lösa sig. Lönar sig att bråka ibland...
 
Bygglovet är nu beviljat och klart. En stor eloge till Knivsta kommun för det snabba och smidiga handläggandet!
 
Hur skall de som inte är inne på detta forum få reda på hur många som i nuläget ansluter sig... och hur många som sedan behövs???.. nån som har någon ide??... Kokos, du skickade ju mail till alla.. du kanske kan skicka ut ett mail igen om du har alla adresserna???

Sam.. vad skall du bygga för hus??

Hur ligger ni andra till... när planerar ni husleverans.. när är det inflytt??.. Vårt hus kommer v 45.. inflytt 1 april...

:)
 
Bra Kokos... kan du kontakta CNN också så är vi säkert nere på ett KWH pris på 10 öre... ;)
 
Man gör ju vad man kan för att likna sin idol Sverker fråm Plus :) Vi får väl se hur det här fortsätter, men jag kommer antagligen fortsätta vara den ettriga terriern.

Nästa sak att diskutera är väl Dalkias nya klausul i avtalet om att man inte får tillföra energi från någon extern värmekälla i huset. De accepterar alltså inte att man t.ex har en luft/luft-pump för att få ner energiförbrukningen. Hur skall man då göra om man inte valt något återvinningssystem i huset och inte klarar boverkets krav? Undrar även vad de anser om braskaminer?? (Räknas värmeljus också som extern energikälla?) Det verkar inte helt korrekt att de skall styra våra val för att få ner energiförbrukning/driftskostnader och förbättra vår vardagsekonomi.....någon mer som funderat i de banorna?
 
Kalle Anka skrev:
Hur ligger ni andra till... när planerar ni husleverans.. när är det inflytt??.. Vårt hus kommer v 45.. inflytt 1 april...

:)
Avundsjuk. Vi har fortfarande inte gjort avropet.
 
galaxenspresident skrev:
Avundsjuk. Vi har fortfarande inte gjort avropet.
Vårt kommer vecka 49 med beräknad inflyttning i skiftet April/Maj.
 
Kalle Anka skrev:
Sam.. vad skall du bygga för hus??
Vi ska bygga ett modifierat Skogås från Götenehus. Lämnade in leveransavropet för ca 2 veckor sedan och hoppas på leverans innan nyår.

I slutet av veckan blir det fyrverkerier på tomten, då berget som ligger i vägen för vårt hus och framtida garage ska få flytta på sig.
 
Vi har tomten 1:511 och hoppas att kunna flytta in någon gång maj eller juni. Vi har beställt ett en-planshus och skickat in bygglovet.Troligen blir leveransen i början av nästa år. Jag har missat alla turer med Dalkia. Vi har inte bestämt oss ännu men det lutar mot fjärrvärme anslutning. Är det någon som har koll på hur mycket det skulle kosta med bergvärmeinstallation?

Hälsningar

Era nya grannar: Masood, Barbro och vår dotter Rebecca
 
Med moderna hus som är rellativt välissolerade ska man upp en bra bit i storlek för att tjäna in en bergvärmeinstallation. Mellan 130-150 kkr mellan tummen och pekfingret. Med vårat planerade 2-planshus var det ungefär likvärdigt med att gå på el, när man räknat in räntor och amorteringar. Osäkerhetsfaktorer som ränteutveckling, elpris, och om pumpen håller 12 eller 17 år istället för kalkylerade 15år har betydligt större påverkan än skilnaderna mellan alternativen.

Om du låter någon värmepumpsförsäljare (eller annan part i målet) göra kalkylen så ha koll på de olika parametrarna för det är lätt att få kalkylen att visa det man vill.

Jag gick på fjärrvärmen men då var det i viss utsträckning komforten i FTX (frånluftsåtervinning) och bekvämligheten med fjärrvärme som avgjorde. Ska man vända på slantarna så är det nog trots allt frånluftsvärmepump med fjärrvärmespets som sannolikt blir billigast.
 
Hej!
Välkommen in i forumet!
Skulle vi kört bergvärme via Götenehus hade kalaset slutat på ca 180 000!!! Överdrivet dyrt, men ändå. Jag undrar hur det är när man ligger på en höjd som många av oss gör - man måste ju borra sig först hela vägen till grundvattnet innan man har ett aktivt borrhål....nä jag håller med Galaxenspresident att bergvärme inte alltid lönar sig i nya hus. Däremot vet jag inte om det billigaste är fjärrvärme som spets, iaf inte just nu. Den fasta kostnaden på 3000 spänn per år och ett relativt högt fjärrvärmepris gör att man måste göra av med väldigt mycket energi för att de skall bli billigare än el. Men i längden är nog fjärrvärme ett bra alternativ och då är det bra att ha en energiåtervinning som t.ex FLVP.
 
Fick tprisuppgift angående anslutning för Telia. Det skulle kosta ca 15000 enligt killen som skulle göra jobbet. När jag pratade med Telia sa de att det ibland t.o.m. var gratis men att de inte kunde lova något. Annars var grundavgiften 7000.
Har beställt en offert bara för att få koll på kostnaden. Återkommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.