297 408 läst · 2 173 svar
297k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Min köpte jag under marknadspris 2013 och var ett riktigt bra kap. Men klart du som inte fattar något öht inte förstår vitsen med en brf, Vem bryr sig om att det enbart är rätten att bo där. När man gör 150% vinst när man säljer
Hear, hear. Ibland funderar jag hur man får ihop ekonomin i Stockholm just nu. Boendet är ju…inte billigt där och jag anser att man inte (oftast) inte tjänar så mycket mer där. Räntan är upp även i höst med största sannolikhet. Inflationen är INTE under kontroll ännu även om den börjar röra på sig. Vi får se. Den berömda ketchupeffekten är nog något som den försiktiga riksbanken är extremt rädda för. Så, vi får nog lida! Men sju procent är oklart om den går upp i.J JohanLun skrev:Om man inte är högdebiterande konsult, chef, ägare av ett AB eller ärvt pengar. Utan har "medellön" så tar det en halv livstid att spara ihop till 4 mille. Iallafall om man har en hyfsat ny bil, äter lunch ute och har en bostad i storstad.
Säg att man tjänar 45.000, får ut 35.000, har 10.000 i boendekostnad, 5.000 i bilkostnad, 3000 i lunchkostnad, 3000 i matkostnad. Då har man kvar 20k efter nödvändiga utgifter. Lite semester och annat onödigt behöver man kanske, säg 5.000. Då är det 15.000 kvar. Med de 15.000 tar det ca 22 år att spara ihop till 4 mille. Men då har man sannolikt barn under den tiden och då kostar det mer än så att leva. Så. Nej. 4 mille är inte lite pengar för en normal svensk löntagare.
Jag vet inte vad "medellönen" är exakt i stockholm. Inte heller hur mkt folk bränner på bilar, semesterar, nöjen och liknande. Men kalkylen ovan känns inte orimlig. Jag tror många bränner mer än så på krogen, mobiler, nöjen, böcker, abonemang mm. Iallafall de som har kring 50.000 i lön.
(progressiviteten på lönen är rätt hög, dvs man får inte ut så förbaskat mkt mer om man tjänar 60.000 mot om man tjänar 40.000, på lägre inkomster är skatten mkt lägre, exakt hur mkt vet jag inte men det finns sidor på nätet man kan räkna på det, så även de som tjänar 10-20.000 mer än exemplet 45.000 har inte superlätt att spara ihop 4 mille)
Om sanningen skall fram så undrar jag om man har räknat ens på detta scenario? Enormt svag krona jmf dollar/euro, hög inflation, problem med handel med muslimska länder pga koranbränningar, ELKRIS men samtidigt ”låg” arbetslöshet. Får inte riktigt ihop det. Det kanske inte är någon verklig kris? 🤷🏼♂️
Massor med pengar! Är man dum så belånar man sig för högt. Oavsett hur mycket man tjänar. Idioter finns precis överallt. Tjänstemannasektorn har aldrig varit så stor som den är nu i Sverige. Den ”nya” ”arbetaren” på något sätt. 🤷🏼♂️O oordning skrev:
Jag fattar precis, har till och med varit ordförande i en. Det var då det gick upp för mig hur galet det är.AndersMalmgren skrev:
Hur mycket pengar har du gett till föreningen genom åren? Tänk om du hade köpt en egenägd bostad istället, då hade du gjort en ännu bättre affär. ☺️
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Nu är ju en brf billigare i drift per år inklsuive avgiften så det är väl snarare du som gjort en dålig affär.Nissens skrev:
Haha, javisst. Sitt du kvar i din brf. Det passar nog dig bäst. Det är ju en urusel affär att äga sin bostad, det vet ju alla. I en Brf betalar du både på de egna och Brf lånen + underhåll av gemensamma ytor och gemensamhetsanläggningar. Du får dessutom sämre ränta för lån på en bostadsrätt.AndersMalmgren skrev:
Bortsett från ekonomin så är nog ändå livskvaliteten i att rå om sin bostad själv och ha lite space till grannarna det största värdet. ☺️
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jasså, jag har iaf långt mycket bättre ränta än snittet på byggahus. Men det kan stämma trots allt då fler är överbelånade som äger hus och man rabatterar överbelåing för det är en bra affär för banken,Nissens skrev:Haha, javisst. Sitt du kvar i din brf. Det passar nog dig bäst. Det är ju en urusel affär att äga sin bostad, det vet ju alla. I en Brf betalar du både på de egna och Brf lånen + underhåll av gemensamma ytor och gemensamhetsanläggningar. Du får dessutom sämre ränta för lån på en bostadsrätt.
Bortsett från ekonomin så är nog ändå livskvaliteten i att rå om sin bostad själv och ha lite space till grannarna det största värdet. ☺️
Jo för att mögla bort i en förorts är ju verkligen livskvalitet.
Hur skall du ha det. Ena sekunden skall du köpa hus i förorternas förort och andra så möglar man bort på samma ställe. Hur många egg har du på kniven?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Källa på det?AndersMalmgren skrev:
När man tar snittstorleken på en villa (122 kvm) och snittavgiften 655 kronor per kvadratmeter avgift för borätt så är bara avgiften ~80 tusen.
plus elkostnad + försäkring + (ibland) bredband och i nyare borätter dessutom varmvatten!
Men den tickande bomben är:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-bostadsratters-avgifter-bor-hojas-med-40-procent
Du får köpa en liten central partykvart där du slipper mögla och kan ha för dig själv, och ett mögelhus i bromma för familjen.AndersMalmgren skrev:
Själv skulle jag nog mögla bort mer ensam i en kvart i city mot ett hus i förorten. Men det är ju det fina, att vi alla är olika!
Om man har 150 miljoner i lån (exempel nybyggda brf:er) så har man visst förhandlingsutrymme mot banken misstänker jag för att få låga räntor. Tillsammans är stark. Jag tror inte heller att det är speciellt billigt att bo i villa. Bara det att man har många kalla ytterväggar är ju direkt menligt för plånboken. Om taket går sönder är man ensam om att bära kostnaden. Osv, osv.D Dilato skrev:
Man undrar ju. Nu är gränsen till statlig skatt nästan 60.000. När är man höginkomsttagare? Om man inte ens betalar statlig skatt borde man inte räknas som det?O oordning skrev:
Nånstans tror jag att man försöker lura oss surt arbetande medelklasstjänstemän.
https://www.saco.se/studieval/yrken...0 års yrkeserfarenhet var,56 000 kr per månad.
Jag har tänkt att det är bra att mina barn blir intresserade av ingenjörsyrket, det är inte dåliga löner sett till medellönen i sverige, men utifrån längden på utbildning är det faktiskt rätt uselt att den vanlige medelsnitts-civilingenjören inte ens betalar statlig skatt längre.För nyexaminerade civilingenjörer i den privata sektorn låg lönen 2021 enligt Sveriges Ingenjörers lönestatistik i spannet 32 000–39 000 kr per månad, med en median på 34 500.
Med 10 års yrkeserfarenhet var medianlönen för civilingenjörer utan chefsbefattning ca 48 000, och efter 20 år i arbetslivet 56 000 kr per månad. Medianlönen för chefer med motsvarande erfarenhet var ca 10 000 respektive 18 000 kronor högre. Lönerna kan också vara betydligt högre för chefer med stort ansvar. Samtliga uppgifter avser privat sektor.
https://marcusoscarsson.se/sveriges-ekonomi-personer-med-hog-lon-slipper-betala/
Saken gäller den så kallade brytpunkten som avgör vid vilken inkomst man ska börja betala statlig skatt.
Brytpunkten räknas upp varje år baserat på inflationen och är därför inget aktivt beslut av regeringen.
Nästa år blir den dock högre än vanligt – på grund av den inflation som präglat Sverige under det senaste året.
– Brytpunkten för statlig skatt kommer nästa år att vara 683 000 kronor och motsvara en månadslön på 56 916 kronor, framhåller DN och refererar till Skatteverket.
Tidigare har den legat på 51 158 kronor.
Flera tusen höginkomsttagare kommer därmed besparas delar av den statliga skatten.
Jajemän! Kakan äts upp av mellanchefligheten! Den har ALDRIG varit större än nu. Samtidigt gäller att ta för sig och byta jobb och ALDRIG vika ned sig. Om man har rätt dvs. Gäller alla. Då blir det lite enklare att betala sju procents ränta också. Kanske. Om man inte maxar sina lån. Vilket är (väldigt) dumt.J JohanLun skrev:Man undrar ju. Nu är gränsen till statlig skatt nästan 60.000. När är man höginkomsttagare? Om man inte ens betalar statlig skatt borde man inte räknas som det?
Nånstans tror jag att man försöker lura oss surt arbetande medelklasstjänstemän.
[länk] 10 års yrkeserfarenhet var,56 000 kr per månad.
Jag har tänkt att det är bra att mina barn blir intresserade av ingenjörsyrket, det är inte dåliga löner sett till medellönen i sverige, men utifrån längden på utbildning är det faktiskt rätt uselt att den vanlige medelsnitts-civilingenjören inte ens betalar statlig skatt längre.
[länk]
Ingenjör är fortfarande ett framtidsyrke på kort och lång sikt. 👍🏻