D Dilato skrev:
Om jag kan dra runt min gamla villa för max 2500 i månaden
Har mer i elräkning än det.... Men allvarligt så är det andra kostnader med hus. Helt plötsligt ska man byta tak för ett gäng 100k.
 
  • Älska
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej, men detta är den av medelklassen föraktade banjospelande lantisbefolkningens enda sätt att lägga en spottloska i nyllet på sossarna som fortfarande kallar sig för arbetarparti. Skiter du tillräckligt länge på ditt eget folk blir det till slut så här.
"Att rösta på SD som en protest mot etablissemanget är som att lägga en diarré-blaffa i den egna soffan i protest mot tv-programmen."
 
  • Gilla
  • Haha
urbibb och 7 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Har mer i elräkning än det.... Men allvarligt så är det andra kostnader med hus. Helt plötsligt ska man byta tak för ett gäng 100k.
Elen ingår inte i avgiften på bostadsrätten.

Helt plötsligt? Nejdå, det vet man typ 20 år innan att den dagen kommer och har en plan för det.
Dom flesta föreningar har väl inte heller cash liggande på kontot för ett takbyte på miljoner, en sådan investering lånar dom väl till?

När jag bytte tak (2011) på min dåvarande kåk i Göteborg kostade det 85 000 inkl allt, och då gjorde jag inte något själv.
 
Det hade inget med taket att göra. Det var bara ett exempel 😄
 
RoTe
kashieda kashieda skrev:
"Att rösta på SD som en protest mot etablissemanget är som att lägga en diarré-blaffa i den egna soffan i protest mot tv-programmen."
Din absoluta rättighet att tycka så. Vad som dock orsakat hela den nuvarande situationen är ju egentligen alla de andra partierna som valt att SD ska växa. Det hade varit extremt enkelt att motat SD i grind i ett tidigt skede. Det är dock väldigt talande att Svennebanan ÄN IDAG inte fattar att det är fel metod att skrika brunblå och rasist. Det har inte fungerat hittills, varför skulle det fungera just idag?
 
  • Gilla
urbibb och 6 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men priserna måste ned mer
För att du skall få råd att köpa en bostad?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Din absoluta rättighet att tycka så. Vad som dock orsakat hela den nuvarande situationen är ju egentligen alla de andra partierna som valt att SD ska växa. Det hade varit extremt enkelt att motat SD i grind i ett tidigt skede. Det är dock väldigt talande att Svennebanan ÄN IDAG inte fattar att det är fel metod att skrika brunblå och rasist. Det har inte fungerat hittills, varför skulle det fungera just idag?
Det fungerar tyvärr dåligt att diskutera med populister. De flesta förstår att de flesta, nästan alla, frågor saknar ett enkelt svar som löser allt. Om ena parten alltid drar sitt "enkla svar" blir det inte mycket vettig diskussion.

Liknelse: en bekant hade pratat med en kryptovalutafantast, och frågat hur han gör om han behöver få ut vanliga pengar. "Just click sell!". Men om ingen vill betala det du vill ha för dem, då? "Just click sell!". Men om ingen vill köpa dem alls..? "Just click sell!".
 
kashieda kashieda skrev:
Det fungerar tyvärr dåligt att diskutera med populister. De flesta förstår att de flesta, nästan alla, frågor saknar ett enkelt svar som löser allt. Om ena parten alltid drar sitt "enkla svar" blir det inte mycket vettig diskussion.

Liknelse: en bekant hade pratat med en kryptovalutafantast, och frågat hur han gör om han behöver få ut vanliga pengar. "Just click sell!". Men om ingen vill betala det du vill ha för dem, då? "Just click sell!". Men om ingen vill köpa dem alls..? "Just click sell!".
För det första har nu SD fått igenom mycket av sin agenda så att rösta banjohöger fungerade tydligen.

Sedan är det ytterst få av de som röstar SD som till vardags går omkring i ridbyxor och har en spastisk sjukdom i högerarmen.

Det hade räckt med att S hade åtgärdat mest groteska felen med sin politik för att stoppa SD men när man i 20 års tid ger allting åt alla och kallar alla som inte gillar våld för nassar så blir det till slut en reaktion. Det är inte konstigare än så.

Varför tror du SD är stora bland etablerade invandrare?

Den nuvarande politiken har skuldsatt Svensson upp över öronen och vissa riskerar bli skuldsatta för livet och du retar dig på att vissa inte går att resonera med. Det finns en anledning till det.

Vi behöver nu fundera på hur vi får fram bostäder åt de som saknar pengar och hur vi hanterar en bostadsmarknad som står stilla i flera år samtidigt som det inte går att sänka räntan. Jag antar att man väntar på att inflationen skall driva löneökningar så att skulderna inflateras bort.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det fungerar tyvärr dåligt att diskutera med populister. De flesta förstår att de flesta, nästan alla, frågor saknar ett enkelt svar som löser allt. Om ena parten alltid drar sitt "enkla svar" blir det inte mycket vettig diskussion.
Verkligen. En bra beskrivning av personer som skyller alla Sveriges problem på SD och deras väljare och vill få alla diskussioner att handla om det.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
M
kashieda kashieda skrev:
"Att rösta på SD som en protest mot etablissemanget är som att lägga en diarré-blaffa i den egna soffan i protest mot tv-programmen."
Du borde söka psykologisk hjälp för din SD Tourettes, det är inte sunt att du är så upptagen av dem.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Elen ingår inte i avgiften på bostadsrätten.

Helt plötsligt? Nejdå, det vet man typ 20 år innan att den dagen kommer och har en plan för det.
Dom flesta föreningar har väl inte heller cash liggande på kontot för ett takbyte på miljoner, en sådan investering lånar dom väl till?

När jag bytte tak (2011) på min dåvarande kåk i Göteborg kostade det 85 000 inkl allt, och då gjorde jag inte något själv.
De flesta gamla föreningar har god ekonomi och buffert. Ett takbyte är alltid billigare för en förening än för en individ. Likaså bredband osv. Eftersom man är fler och det blir volym på beställningen. El ingår inte i avgiften, men uppvärmning gör. Vilket är den stora posten.

Inget fel på villa men som tomten Nisse tror det skulle vara mer ekonomiskt fördelaktigt är ju såklart bara vanligt nissestolleri
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
7 % på sparkontot klarar jag nog 😂
Har ingen skulder på huset.
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta gamla föreningar har god ekonomi och buffert. Ett takbyte är alltid billigare för en förening än för en individ. Likaså bredband osv. Eftersom man är fler och det blir volym på beställningen. El ingår inte i avgiften, men uppvärmning gör. Vilket är den stora posten.

Inget fel på villa men som tomten Nisse tror det skulle vara mer ekonomiskt fördelaktigt är ju såklart bara vanligt nissestolleri
Du glömmer underhåll som stambyten vilka är ruskigt dyra för en brf, att asfaltera om ytor etc.
Jo, vi vet att du inte har råd med villa, vilket är trist för dig. Men att lyfta upp lägenhet som ett bättre boende är bara trams. Jag har haft lägenhet (både borätt och hyresrätt), radhus och villa. Jag kan inte tänka mig att sätta mig i radhus igen, för att inte tala om lägenhet.. det är fullständigt otänkbart. Livskvalitet är viktigt. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Du glömmer underhåll som stambyten vilka är ruskigt dyra för en brf, att asfaltera om ytor etc.
Jo, vi vet att du inte har råd med villa, vilket är trist för dig. Men att lyfta upp lägenhet som ett bättre boende är bara trams. Jag har haft lägenhet (både borätt och hyresrätt), radhus och villa. Jag kan inte tänka mig att sätta mig i radhus igen, för att inte tala om lägenhet.. det är fullständigt otänkbart. Livskvalitet är viktigt. :)
Vårt stambyte kostade 500k om jag minst rätt. på 27 lägenheter. Det är 18k per lägenhet. Ungefär ett år av avgift för mig. För en trea i vasastan. Bredband ingår 1000/1000.
Jag har lånelöfte på hus upp till 17 miljoner så visst har jag råd, Men till vilket pris. Jag äter ute 3-5 dagar i veckan ej lunch inräknad, åker på utlandsemester 3 gånger per år. Inget jag skulle vilja sluta med
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vårt stambyte kostade 500k om jag minst rätt. på 27 lägenheter. Det är 18k per lägenhet. Ungefär ett år av avgift för mig. För en trea i vasastan. Bredband ingår 1000/1000.
Jag har lånelöfte på hus upp till 17 miljoner så visst har jag råd, Men till vilket pris. Jag äter ute 3-5 dagar i veckan ej lunch inräknad, åker på utlandsemester 3 gånger per år. Inget jag skulle vilja sluta med
Jag tror inte på ditt lånelöfte, hade du haft det så hade du knappast suttit i en lägenhet. Lägger du då till din sambo så skulle ni få lån på typ 30 millar. Du hör väl själv hur dumt det låter. Med tanke på det yrke du har så har du knappast mångmiljoninkomster.

Du behöver inte skämmas för att sitta i en lägenhet, många gör det. ☺️
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.