297 536 läst · 2 173 svar
298k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Om vi nu ignorerar hur oerhört barnsligt det är att kalla partier man inte gillar för nedsättande saker, så jo, det gör visst något bättre att rösta på oppositionspartier.kashieda skrev:
Det blir aldrig bra när ett parti får sitta vid makten länge utan att bli påminda om att dom inte är allsmäktiga, dom BEHÖVER ett rapp över baken ibland så dom fattar att det är människor dom bestämmer över, människor som röstar på dom. ..eller inte gör det.
Och ja, eftersom jag gissar att ditt nästa drag är att beskylla mej för samma saker (det brukar det vara) så nej, du har fel, jag röstade inte på det partiet, och det har ändå inte med saken att göra.
Oppositionspartier som kan se mer än en enda sida av en enda fråga är bra, men det är inte vad SD är.GlennB skrev:Om vi nu ignorerar hur oerhört barnsligt det är att kalla partier man inte gillar för nedsättande saker, så jo, det gör visst något bättre att rösta på oppositionspartier.
Det blir aldrig bra när ett parti får sitta vid makten länge utan att bli påminda om att dom inte är allsmäktiga, dom BEHÖVER ett rapp över baken ibland så dom fattar att det är människor dom bestämmer över, människor som röstar på dom. ..eller inte gör det.
Och ja, eftersom jag gissar att ditt nästa drag är att beskylla mej för samma saker (det brukar det vara) så nej, du har fel, jag röstade inte på det partiet, och det har ändå inte med saken att göra.
Tänk om dom där i S bara hade låtit bli att förstöra Sverige LITE granna så hade SD inte existerat ens. Men nej då, Sverige ska köras i botten och sen undrar man varför folk missnöjesröstar, herre guuuuuud svenskar är efterblivna.kashieda skrev:
Varför tror du det?S SideshowBobBuilder skrev:Om man har 150 miljoner i lån (exempel nybyggda brf:er) så har man visst förhandlingsutrymme mot banken misstänker jag för att få låga räntor. Tillsammans är stark. Jag tror inte heller att det är speciellt billigt att bo i villa. Bara det att man har många kalla ytterväggar är ju direkt menligt för plånboken. Om taket går sönder är man ensam om att bära kostnaden. Osv, osv.
https://sverigesradio.se/artikel/avgiften-for-nya-bostadsratter-kan-hojas-kraftigt
En nybildad bostadsrättsförening är väl en rätt hög kreditrisk tycker jag.
Om jag kan dra runt min gamla villa för max 2500 i månaden för det som ingår i avgiften för en ny bostadsrätt som inte är lånekostnader ( försäkring, sophämtning, trappstädning, el och värme i allmänutrymmen/tvättstuga, reparations fond , vad mera ) så....
I nya borätter ingår oftast inte värme eller varmvatten utan ska mätas och debiteras individuellt (IMD).
I villa betalar man bara en försäkring, en elräkning, städar gör man själv, tvättstugan liksom ingår utan extra avgift..
Ovanpå det bor man större, har plats att odla, parkera ( utan extra kostnad) ladda bil, chilla o.s.v.
Dessutom bestämmer man själv, ingen styrelse behöver tillfrågas, vill man borra hål i fasaden gör man det.
Redigerat:
Räntan kommer höjas eftersom den inte biter, och det tycker du är superpositivt. De kommer höja räntan tills vi minskar vårt konsumerande.S SideshowBobBuilder skrev:
Nja. Det var inte så jag menade såklart. Men jag tror att svenskarna som styr i Riksbanken är livrädda för att höja för mycket för snabbt. Många är de tillfällen då ketchupeffekten sänkt ett land ned i en längre lågkonjunktur. Nu pratas det ju om en mycket mild dito och det måste ju betraktas som väldigt positivt. Med tanke på allt. Men vi får se.A Anvandarnamn_ skrev:
S SideshowBobBuilder skrev:Nja. Det var inte så jag menade såklart. Men jag tror att svenskarna som styr i Riksbanken är livrädda för att höja för mycket för snabbt. Många är de tillfällen då ketchupeffekten sänkt ett land ned i en längre lågkonjunktur. Nu pratas det ju om en mycket mild dito och det måste ju betraktas som väldigt positivt. Med tanke på allt. Men vi får se.
Bara bra med höga räntor!S SideshowBobBuilder skrev:Nja. Det var inte så jag menade såklart. Men jag tror att svenskarna som styr i Riksbanken är livrädda för att höja för mycket för snabbt. Många är de tillfällen då ketchupeffekten sänkt ett land ned i en längre lågkonjunktur. Nu pratas det ju om en mycket mild dito och det måste ju betraktas som väldigt positivt. Med tanke på allt. Men vi får se.
För dem med mera pengar på banken än de har i lån.
De styrande har det väl så?
Politiker som skall tjäna landet och folket får in rejält med pengar trots landets väg nedåt, både lokalt som internationellt.
Det stämmer inte med hur det borde vara.
Vi som köpte bostad för 20 år sedan kunde ju spara rejält under Covid med räntor kring 1%, någon procent mer åren innan.
Lånen snart betalda.
Det går ju inte att ha lån när man går i pension som urholkas mer och mer.
Våra pengar skänks bort av oansvariga politiker.
Renoverare
· Stockholm
· 18 351 inlägg
Självklart bra med höga räntor. Men priserna måste ned merH Hemmamekaren skrev:Bara bra med höga räntor!
För dem med mera pengar på banken än de har i lån.
De styrande har det väl så?
Politiker som skall tjäna landet och folket får in rejält med pengar trots landets väg nedåt, både lokalt som internationellt.
Det stämmer inte med hur det borde vara.
Vi som köpte bostad för 20 år sedan kunde ju spara rejält under Covid med räntor kring 1%, någon procent mer åren innan.
Lånen snart betalda.
Det går ju inte att ha lån när man går i pension som urholkas mer och mer.
Våra pengar skänks bort av oansvariga politiker.
Håller med om att det är ett rätt uselt snitt men det blir ju rätt skevt att jämföra nästa års gräns för statlig skatt med 2021 års löner, särskilt i en tid när inflationen är 10%.J JohanLun skrev:Man undrar ju. Nu är gränsen till statlig skatt nästan 60.000. När är man höginkomsttagare? Om man inte ens betalar statlig skatt borde man inte räknas som det?
Nånstans tror jag att man försöker lura oss surt arbetande medelklasstjänstemän.
[länk] 10 års yrkeserfarenhet var,56 000 kr per månad.
Jag har tänkt att det är bra att mina barn blir intresserade av ingenjörsyrket, det är inte dåliga löner sett till medellönen i sverige, men utifrån längden på utbildning är det faktiskt rätt uselt att den vanlige medelsnitts-civilingenjören inte ens betalar statlig skatt längre.
[länk]
Jag tror de flesta civilingenjörer med 10års erfarenhet eller mer kommer betala åtminstone lite statlig skatt under nästa år.
Din teori är att "politikerna" med avsikt orsakar inflation och höga räntor för att de själva ska få bra ränta på sina sparkonton?H Hemmamekaren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 351 inlägg
Nu är detta ingen politiktråd, och jag röstade inte ens på partiet, men har du läst deras partiprogram ? ..Jag har läst det, och flera andra partiers också och dom tycker saker i de allra flesta frågorna, det blir bara löjligt när man ska hålla på och tramsa på det där sättet med att komma med ogrundade påståenden och förolämpningar.kashieda skrev:
Och oavsett det så är det bra att det finns en opposition som är på tårna hela tiden, som utmanar sittande regering.
Jävla bra villa där man bara behöver betala en försäkring och elräkningen.D Dilato skrev:Varför tror du det?
[länk]
En nybildad bostadsrättsförening är väl en rätt hög kreditrisk tycker jag.
Om jag kan dra runt min gamla villa för max 2500 i månaden för det som ingår i avgiften för en ny bostadsrätt som inte är lånekostnader ( försäkring, sophämtning, trappstädning, el och värme i allmänutrymmen/tvättstuga, reparations fond , vad mera ) så....
I nya borätter ingår oftast inte värme eller varmvatten utan ska mätas och debiteras individuellt (IMD).
I villa betalar man bara en försäkring, en elräkning, städar gör man själv, tvättstugan liksom ingår utan extra avgift..
Ovanpå det bor man större, har plats att odla, parkera ( utan extra kostnad) ladda bil, chilla o.s.v.
Dessutom bestämmer man själv, ingen styrelse behöver tillfrågas, vill man borra hål i fasaden gör man det.
Medlem
· Halland
· 4 099 inlägg
Nej, men detta är den av medelklassen föraktade banjospelande lantisbefolkningens enda sätt att lägga en spottloska i nyllet på sossarna som fortfarande kallar sig för arbetarparti. Skiter du tillräckligt länge på ditt eget folk blir det till slut så här.kashieda skrev: