163 374 läst · 726 svar
163k läst
726 svar
Renovering: Bönehus till bostad
Här är bild på uteplatsen nylagad och sista bilden är från igår när storm och regn tagit den och alla blommor dött 😃
Har isolerat staketet så grannen skulle slippa höra på mina bubblor.. Och se saker han vill undvika
Har isolerat staketet så grannen skulle slippa höra på mina bubblor.. Och se saker han vill undvika
Det är inte så bara heller...Hiréns skrev:
Inte nog med att det ska svetsas, det ska vikas ner och få skarpa hörn/vinklar annars är det nästan omöjligt att få till svetsen
Funderar förresten på att ge mig på flytspackel själv men är helt lost på mängd. Vissa säger 20st 20kg säckar och andra max 6st säckar. Med armeringsjärn. Blir väl som högst 40mm och borde va max 8kvm golv. Har någon nån aning om mängd?
Okej. Ingen golvvärme och behöver ju egentligen bara ha fall en liten bit runt brunnen dit vid fönstret då resten av rummet blir garderober. Så hur tjockt ska resterande "platta" golv vara?nino skrev:
När jag jobbade inom allmännyttan fick jag höra tumregeln att fallet ska vara 1 cm den första halvmetern från brunnen och 1 cm per meter i övrigt. Och att det måste vara minst 2 cm skillnad från kanten på golvbrunnen till tröskeln (ovankant på uppvikt tätskikt)
Okej, men hur tjockt behöver det vara för att inte spricka och hur nära golvbrunnen sätter man armeringsjärnet? Och nu har jag köpt 4 st 20 kilos säckar på bauhaus för det var det dom sa att jag behövde. Vilket alltså inte stämde. Kan jag då mixa dom säckarna med ett märke från Åland eller måste jag försöka trotta in typ 20 säckar till i bilen från Sverige?
Bäst och mest rätt svar får du om du läser tillverkarens anvisningar. Där framgår både minsta skikttjocklek och hur mycket man måste täcka armeringen. Alla andra svar blir bara spekulationer.
Det brukar även finnas mängdberäknare på tillverkarnas hemsidor så man vet hur mycket som kommer att gå åt.
Det brukar även finnas mängdberäknare på tillverkarnas hemsidor så man vet hur mycket som kommer att gå åt.
Betong och tegel är en dröm jämfört med halm och lerklining.
OSB bakom gips är dock ett förstahandsalternativ när man bygger nytt.
OSB bakom gips är dock ett förstahandsalternativ när man bygger nytt.
Så här blev den! Nu kan jag börja med gipset 🤪 kom av mig lite på vägen
Sista bilden är garderoben i tvättrummet. Blir ventilation i den också.
Och nu ska ni får höra på det galnaste! Det är billigare med plåthyllor än trä nu för tiden. Inklusive arbete! 🤯 Så dom är av plåt. Inte mittendelen dock
Sista bilden är garderoben i tvättrummet. Blir ventilation i den också.
Och nu ska ni får höra på det galnaste! Det är billigare med plåthyllor än trä nu för tiden. Inklusive arbete! 🤯 Så dom är av plåt. Inte mittendelen dock
Redigerat: