Hiréns Hiréns skrev:
Haha ja jag får skylla mig själv :D näe det går inte bort. Det måste skrapas bort ner till träet och då kommer ju det problemet att färgen är en färg som grånar varje år och jag hamnar på att måla om hela väggen och det gäller två av väggarna. Målar jag endast där äggen är blir det svartare där. I kombo med att vissa ägg är så högt att jag behöver skylift igen. Det är polisanmält men utan gärningsman hamnar jag på 500€ självrisk för att försäkringsbyrån ska skicka målare. Det är uppskattat till 7000€ i arbete som är förstört :confused:
Skaffa Apelsinolja och blanda den enl. anvisningen. Jag har själv använt det på ett par putsade fasader som hade bombats med ägg, med gott resultat.
 
Immobil Immobil skrev:
Skaffa Apelsinolja och blanda den enl. anvisningen. Jag har själv använt det på ett par putsade fasader som hade bombats med ägg, med gott resultat.
Men hur funkar sånt med slamfärg?
 
Hiréns Hiréns skrev:
Men hur funkar sånt med slamfärg?
Vet inte, men kan vara värt att testa.
En släkting till mig har ett mattsvart kök och hade problem med att det blev fingeravtryck på dörrar och lådor. Han hade testat de flesta rengöringsmedel utan resultat. Jag blandade en sprayflaska med apelsinolja. Jag instruerade honom, att det var viktigt att skaka flaskan innan han sprayade. Han blev helt förbluffad av resultatet, alla avtryck försvann direkt.
 
Immobil Immobil skrev:
Vet inte, men kan vara värt att testa.
En släkting till mig har ett mattsvart kök och hade problem med att det blev fingeravtryck på dörrar och lådor. Han hade testat de flesta rengöringsmedel utan resultat. Jag blandade en sprayflaska med apelsinolja. Jag instruerade honom, att det var viktigt att skaka flaskan innan han sprayade. Han blev helt förbluffad av resultatet, alla avtryck försvann direkt.
Ska åka och hämta en liten test flaska imorgon på städfirman, men dom hade något annat ännu snällare ämne dom rekommenderade först så inte slamfärgen följer med
 
Återstår bara att installera en automatisk äggkastare då...
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Återstår bara att installera en automatisk äggkastare då...
För att kasta tillbaks på dom eller för att kasta på resten av huset så det blir jämnglansigt? :crysmile:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Miter och 2 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
För att kasta tillbaks på dom eller för att kasta på resten av huset så det blir jämnglansigt? :crysmile:
Om inte äggkastare mot marodörerna så kanske en slamfärgsspruta med rörelsesensor? Eller naturgödselspridare?
 
  • Haha
  • Gilla
Hiréns och 1 till
  • Laddar…
(y)
 
  • Trädgård med uppgrävt dike, staket i bakgrunden, rotvältor, ojämn gräsmatta, text om gräsfrön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Norrtull och 9 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
(y)
"wooohooo, gräsmattan tar sig"

Hantverkare "vi skulle behöva köra upp på tomten mot huset"

:crysmile::cry:
 
  • Haha
Miter och 1 till
  • Laddar…
Börjat på tvättrummet igen! Kommer ta sovrummet samtidigt. Snedaste rummen i hela huset men jag gör mitt bästa 🤪
Ni ska få bild på hur uteplatsen blev också i något skede.
Obs. Detta rum blir alltså inte ett våtrum. Endast flytspackel och våtrumsmatta då det ska bli tvättmaskin, Torktumlare och vask under fönstret, resten garderober
 
  • Inomhusarbetsområde, stege, OSB-väggar, gul innertak, genomsiktslinje till rum, belysning, verktyg, del av person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Osäkerad vind med träfiberplattor, gult tak, fönster, stege och byggmaterial. Under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
För gammal för att förstå hur man lägger till bilder i efterhand nu för tiden så gör ett nytt inlägg 😃
 
  • Under konstruktion, träväggar, elinstallation, skurborste, borrmaskin, byggdamm, tom tallrik på ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Våtrumsmatta är underbart och underskattat. Dock inte helt lätt att lägga själv.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Våtrumsmatta är underbart och underskattat. Dock inte helt lätt att lägga själv.
"Billigt" att leja ut dock.. mattläggare var den billigaste räkningen på alla tre badrummen vi gjort :) (inkl matta o flytspacklingar)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
För gammal för att förstå hur man lägger till bilder i efterhand nu för tiden så gör ett nytt inlägg 😃
Nej, nej, nej!
Du är inte för gammal, det är datanissarna som är inkompetenta och inte vet hur man gör program intuitiva och användarvänliga.
 
  • Haha
  • Gilla
Miter och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Hiréns Hiréns skrev:
För gammal för att förstå hur man lägger till bilder i efterhand nu för tiden så gör ett nytt inlägg 😃
Man har en timme på sig att redigera sina inlägg här på forumet. Rätt sjysst tycker jag.
Vad du kämpar på med ditt hus, imponerande!
 
  • Älska
Hiréns
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.