711 648 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag är väl inte helt nöjd med det svaret heller, det är lite konstigt även om slutsatsen är tydlig. Lite konstigt att det är så svårt att hitta att det är tillåtet eller förbjudet. Googlar man frågan så hittar man bara information om hur man får göra med sin egen bil som man importerar.N Niq skrev:
Jag erkänner att det är många år sedan jag kollade upp det så det kan ha ändrat. Men då jag kollade upp det så var det inte tillåtet.MathiasS skrev:
Nog för att transportstyrelsen borde veta saker. Men jag har vid flera tillfällen fått upplysa dom om att dom har fel. Det har alltid krävt en massa övertalning att få dom att kolla upp lagar och bestämmelser och erkänna att dom faktiskt har fel. Har dessutom fått direkt motstridiga uppgifter från 2 olika handläggare angående samma fall. Så tyvärr är deras handläggare inte dom som jag litar mest på.
Som norsk får du inte köra en utomrikes registrerad bil i Norge, men jag minns inte detaljerna.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fast hyrbilar har antagligen en försäkring anpassad efter detta. Det är ju där skon klämmer egentligen för oftast gäller inte försäkringen på en bil utomlands om nån helt annan än försäkringstagaren kör den. Har för mig att det sträcker sig endast till familjemedlemmar och ibland ska även de ev förarna föras in i handlingarna.Fotografen skrev:
Men du hyr ju en svensk bil i Sverige som utlänning, eller en grekisk bil i Grekland som svensk.
Du hyr ju inte en grekisk bil i Sverige som svensk.
Enl den motionen som jag la upp så är det olagligt för en svensk att köra en norsk bil i Sverige
Du hyr ju inte en grekisk bil i Sverige som svensk.
Enl den motionen som jag la upp så är det olagligt för en svensk att köra en norsk bil i Sverige
Herre gud va ni tjatar... Dom jag känner som exporterat bilar till finland har beställt nya plåtar, exporterat bilen och skickat in om avregistrering pga export och skickat in två plåtar. Transportstyrelsen bryr sig bara om att få två plåtar. Jag själv har en hel drös med gamla personliga plåtar som jag längre inte äger, men dom var nöjda att få in två.
Jag har både litauiska och ukrainska grannar, dom hyr lägenhet av det kommunala bostadsbolaget i minst tre år har dom kört sina bilar här. Som har hemlandet skyltar.MathiasS skrev:
Så tror jag är fallet, ja.H hapazard skrev:
När jag hyrt bil för att köra i Tyskland har det varit noga var man ska köra. Framförallt när vi några gånger flög till Schweiz för att åka in i Tyskland. Tror hyrbilsfirman då gav oss en tyskregistrerad bil. Å andra sidan är det ju många landsgränser man lätt passerar nere i Europa, så man måste ju kunna hyra bil och köra genom flera länder?
Jag är iallafall glad att man försöker begränsa antalet utlandsregstrerade bilar i Sverige, ofta tror jag de är i sämre skick och att det kan bli problem vid ersättningar vid försäkringsärenden och liknande.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 351 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 351 inlägg
Dubbla negationer är sällan bra när något ska klargöras. Kanske menade handläggaren "Så lagen sätter enligt min tolkning inget hinder för att ni skulle kunna låna ut fordonet."MathiasS skrev:Det är svårt att hitta förordningen. På ett gammalt husbilsforum hittade jag detta svar från transportstyrelsen. Frågan var om en finsk husbil kunde lånas ut i sverige till personer med svenskt körkort.
Svaret var:
I 10 § Förordning(2001:650) om vägtrafikregister (FVTR), kan man läsa: Ett
fordon i internationell vägtrafik i Sverige skall vara registrerat i en främmande stat.
1. om den har införts och används av en person som är bosatt i utomlands men som
tillfälligt vistas här,
2. om det uppfylller de villkor som gäller för ett sådant fordoni brukarens land.
Enligt 14 § i FVTR, så behöver inte registreringsbeviset följa med fordonet, om
fordonet är registrerat i Danmark, Finland eller Norge. Registreringsskyltarna skall
godtas som bevis för registrering. Detta gäller personbilar och motorcyklar.
Om trafikpolisen inte har några synpunkter på det, enligt 10 § .1, och eftersom
14 § i FVTR tar bort skyldigheten att behöva visa registreringsbeviset. Då kan inte
polisen, även om dom skulle vilja veta det, på ett enkelt sätt ta reda på vem som
äger fordonet.
Så lagen sätter enligt min tolkning inget hinder för att ni inte
skulle kunna låna ut fordonet. Tillfälligt brukande gäller i upp till 1 år, så ett par
veckor går då alldeles utmärkt!
Med vänlig hälsning
XXXXXXXXX
Handläggare
Trafikregistret
Transportstyrelsen
70181 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12