4774
Snigla Snigla skrev:
Saltutfällningar kan mycket väl komma från betongen.. vi hade synliga utfällningar på väggen i garaget (vårt förra hus).

Så ni kanske har lite fuktpåverkan som ger lite saltutfällning när det torkat.. (kanske inte är så mycket.. synligt, men som katten vill åt)
Jumos Jumos skrev:
[bild]
Senaste veckan har vi testat att ha grabbarna ute på snöre när vi ändå varit ute i solen, och det har gått långt över förväntan! De har en benägenhet att trassla in sig i möblerna på altanen, men förutom det är de jätteduktiga. Största delen av tiden sitter de lugnt och chillar och sniffar i luften och njuter av solen. Så himla fint att kunna erbjuda dem den möjligheten 😻 (de kan när de vill lägga sig i uterummet, i skuggan eller gå in, och vi har dem under uppsikt hela tiden)
Varför snöre? Tror ni att de springer iväg annars eller är det mycket trafik och ljud i omgivningen?

4774
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast betong borde inte fälla ut salt, åtminstone inte Natriumklorid.
Det skulle även få armeringen att rosta.

Ev något kalcium-baserat salt, kalciumchloride ...
Men även det borde ge problem för armeringen. Nu orkar jag inte kolla upp, men jag tror med att de vita utfällningarna man kan se på betong ibland helt enkelt är Kalcium - kalk. Jag ser inte varifrån klor ska komma ifrån i råvarorna som bildar betong.

Prova att slicka själv där, och kolla om det smakar salt. ;)
Nej, det var vad jag oxå konstaterade efter att ha läst på om betong. Salt ska inte kunna finnas i betong. Slickade faktiskt på en platta bara av ren nyfikenhet men den smakade mest som dammig jord/grundämne . Ungefär som när det blir varmt och grusvägen börjar damma rejält . Vare sig äckligt eller speciellt gott men en naturlig smak. 😀🙃

4774 4774 skrev:
Nej, det var vad jag oxå konstaterade efter att ha läst på om betong. Salt ska inte kunna finnas i betong. Slickade faktiskt på en platta bara av ren nyfikenhet men den smakade mest som dammig jord/grundämne . Ungefär som när det blir varmt och grusvägen börjar damma rejält . Vare sig äckligt eller speciellt gott men en naturlig smak. 😀🙃
Hos oss smakade det salt! (inte direkt gott för det)

(du taggade mig i inlägget ovan om ”snöre”.. ?)

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Varför snöre? Tror ni att de springer iväg annars eller är det mycket trafik och ljud i omgivningen?
Vi vet av erfarenhet att de springer iväg 😂 De har dessutom ingen självbevarelsedrift alls (de springer tex mot bilar istället för ifrån dem), och byvägen utanför gården är tidvis ganska vältrafikerad. Det hade varit härligt att kunna släppa dem lösa och kunnat känna sig säker på att de var trygga, men så är tyvärr inte fallet. Snöre är det näst bästa alternativet helt enkelt 😊

• Gilla
  • Älska
4774 och 3 till
  • Laddar…
4774
Jumos Jumos skrev:
Vi vet av erfarenhet att de springer iväg 😂 De har dessutom ingen självbevarelsedrift alls (de springer tex mot bilar istället för ifrån dem), och byvägen utanför gården är tidvis ganska vältrafikerad. Det hade varit härligt att kunna släppa dem lösa och kunnat känna sig säker på att de var trygga, men så är tyvärr inte fallet. Snöre är det näst bästa alternativet helt enkelt 😊
Vilka små knäppisar 😄. Vet inte hur vanligt det är just det där med att katten springer mot bilen istället för bort. Hade två utekatter när jag bodde i Årsta varav den ena alltid tog sin eftermiddagsvila mitt på gatan. Kom det en bil så fick de antingen backa eller köra upp på trottoaren för att komma förbi honom. De vi har nu är lustiga på ett annat sätt, är de inne när det kommer någon bil upp på vår grusplan så flyr de för glatta livet ut genom kattluckan mitt framför bilen och vidare upp i skogen 🙃. Istället för att ligga kvar och filosofera i säng/soffa. Kan säga att de skrämt åtskilliga på det viset 😅

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
4774
Snigla Snigla skrev:

Det blev något fel där. Verkar som appen fortfarande har lite barnsjukdomar 😉. Eller så klantade jag mug helt enkelt hahaha 😀. Det var Jumos inlägg som var tanken att tagga såklart.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
4774
Snigla Snigla skrev:

Slickade du oxå på betongen? Ni har inte lagt vägsalt/tösalt runt garaget?

Patrik440
En bit in i kvällspromenaden med Ossmo och Jesko för ett par dagar sedan så dök våran katt Hallon upp från ingenstans och gick med på promenaden.

En katt och två hundar på en grusväg omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grå katt promenerar längs en grusväg bredvid högt gräs och träd.
Skapa konto

En grå katt går på en stig bredvid en skog.
Skapa konto

Två hundar och en katt promenerar på en grusväg i skogen.
Skapa konto

Grå katt utforskar skogsmark, grönska runtomkring, sele på, naturstig i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 15 till
  • Laddar…
4774
Jumos Jumos skrev:
Vad är det bästa då 😉. Bygga ett fyrametersplank runt hela fastigheten och ta bort allt en katt kan klättra upp på för att ta sig över 😅. I vår by har samtliga katt så maxhastighet är 20km . Inte bara för katternas skull såklart. Det är många som rider, går osv och nu börjar även barn, numera vuxna flytta tillbaka till sina föräldrar med respektive och barn. Men aldrig har någon kört på vare sig människa eller djur här iaf.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Slickade du oxå på betongen? Ni har inte lagt vägsalt/tösalt runt garaget?
Inte på betongen, smakade på själva avlagringen (var ju "ett lager" utapå man kunde krapp av)

Kan ha smitit in från mexiteglet på utsidan möjligen (även om nu den satt högre upp)

• Gilla
Kantarellerna och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vad är det bästa då 😉. Bygga ett fyrametersplank runt hela fastigheten och ta bort allt en katt kan klättra upp på för att ta sig över 😅. I vår by har samtliga katt så maxhastighet är 20km . Inte bara för katternas skull såklart. Det är många som rider, går osv och nu börjar även barn, numera vuxna flytta tillbaka till sina föräldrar med respektive och barn. Men aldrig har någon kört på vare sig människa eller djur här iaf.
Det bästa hade nog varit Kumla-murar om syftet varit att hålla katterna säkra 😂 Det hade hållit katterna inne, och bilar, grävlingar, rävar och bråkiga grannkatter ute. Det hade inte varit så kul för oss människor, men ur kattperspektivet så hade det varit bra. Eller att katterna hade varit streetsmarta och dels hållit sig hemma och dels aktat sig för sånt de inte har förstånd att hantera!

• Haha
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
A
Elstängsel! Håller egna katter inne och andra ute.

• Ledsen
dicliff
  • Laddar…
E
Har sett på nätet(!) en roterande överliggare som man kan sätta högst upp på ett nät eller plank. Om katten hoppar och försöker få tag med tassar och klor så snurrar den och katten faller tillbaka.

• Gilla
Meta9 och 2 till
  • Laddar…
Gråvit katt ligger på sten, med grön trädgård och rött hus i bakgrunden.
Skapa konto

Idag ösregnade det, men bilden är tagen en solig stund häromdagen.. Nisse gillar att ligga på muren och ha koll på oss om vi pysslar.. spelar spel.. grillar eller nått annat i närheten :)

• Älska
  • Gilla
Meta9 och 11 till
  • Laddar…
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.