4774
Snigla Snigla skrev:
Har inte upptäckt något skumt som Nisse tuggat på .. än (peppar peppar).Verkar inte intresserad av något inne .. FÖRUTOM stekpannan om den står på spisen (kall) och har matfett av nått slag i sig... då är den jätteintressant! :)

I övrigt verkar han nöjd ändå.. han är ofta i fönstren, men verkar inte direkt vara så intresserad av sakerna där.. dock.. mina (2 av 10 st) apelliljor kan får sig ett kärleksbett var tredje månad ungefär (samma varje gång :thinking: bara nått strå) men det verkar inte bekomma varken katt eller planta..

MEN jag har upptäckt att han fått sig en liten egenhet på sistone... och det är att han vässar klorna på fasadbrädorna 😳 (inkl ett par som bara står lutade mot en vägg).

Här har man 20-30 träd att klättra i på gården.. eller vässa klorna på.. men nej då.. det ska vara på husfasaden..
Mina katter tuggar aldrig på sladdar eller liknande. Fia har dock fått en egenhet på sistone, nämligen att slicka på betongplattorna. Någon som har någon förklaring till det? Vattenskål har de både inne och ute och en står just på en av betongplattorna.

Maria T
4774 4774 skrev:
Mina katter tuggar aldrig på sladdar eller liknande. Fia har dock fått en egenhet på sistone, nämligen att slicka på betongplattorna. Någon som har någon förklaring till det? Vattenskål har de både inne och ute och en står just på en av betongplattorna.
En kvalificerad tantgissning - att det smakar lite salt? Våra katter har gärna slickat på hud; armen eller benet och gärna om vi varit lite svettiga. Kan inte komma på nåt annat men jag är rätt säker på att det inte finns något som är farligt för Fia i alla fall.
Bra med gott om vatten, katter är smarta men precis som många av oss människor har de svårt att känna törst (jag blir faktiskt bara törstig om jag tränar eller om det är väldigt varmt, får annars påminna mig själv om att dricka vatten).

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
4774
Maria T Maria T skrev:
En kvalificerad tantgissning - att det smakar lite salt? Våra katter har gärna slickat på hud; armen eller benet och gärna om vi varit lite svettiga. Kan inte komma på nåt annat men jag är rätt säker på att det inte finns något som är farligt för Fia i alla fall.
Bra med gott om vatten, katter är smarta men precis som många av oss människor har de svårt att känna törst (jag blir faktiskt bara törstig om jag tränar eller om det är väldigt varmt, får annars påminna mig själv om att dricka vatten).
Oj, jag dricker mer eller mindre konstant. Men det beror på en sjukdom som jag har. Missarna slickar oss båda på näsan. Salt har jag oxå funderat på men betong innehåller väl inte salt... Eller.. Måste kolla upp känner jag.

4774 4774 skrev:
Oj, jag dricker mer eller mindre konstant. Men det beror på en sjukdom som jag har. Missarna slickar oss båda på näsan. Salt har jag oxå funderat på men betong innehåller väl inte salt... Eller.. Måste kolla upp känner jag.
Saltutfällningar kan mycket väl komma från betongen.. vi hade synliga utfällningar på väggen i garaget (vårt förra hus).

Så ni kanske har lite fuktpåverkan som ger lite saltutfällning när det torkat.. (kanske inte är så mycket.. synligt, men som katten vill åt)

• Gilla
4774
  • Laddar…
Mikael_L
Fast betong borde inte fälla ut salt, åtminstone inte Natriumklorid.
Det skulle även få armeringen att rosta.

Ev något kalcium-baserat salt, kalciumchloride ...
Men även det borde ge problem för armeringen. Nu orkar jag inte kolla upp, men jag tror med att de vita utfällningarna man kan se på betong ibland helt enkelt är Kalcium - kalk. Jag ser inte varifrån klor ska komma ifrån i råvarorna som bildar betong.

Prova att slicka själv där, och kolla om det smakar salt. ;)

• Gilla
4774
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Prova att slicka själv där, och kolla om det smakar salt. ;)
En bokuppslag med text och illustrationer av en kemist som smakar på olika ämnen; humoristiskt och pedagogiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från "Fåfängans kemi", Axel Johansson, 1977

• Gilla
  • Wow
4774 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Från "Fåfängans kemi", Axel Johansson, 1977
Gillar för att det är så fint beskrivet.
Och nördigt.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Sep 2021 resp juli 2023. Lika glad och munter, men något fler hakor nu. 😅 Två bilder på grå katt, röd soffa, ena med öppen mun, andra lugn.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Per Eskilsson och 10 till
  • Laddar…
Kollage av fyra bilder på en katt som ligger på ett skrivbord framför en dator.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Per Eskilsson och 9 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]
Vi hittade vår sittande på fönsterblecket, utanför fönstret på andra våningen. Sen byggde matte myggfönster i alunät.

M MrsForest skrev:
Vi hittade vår sittande på fönsterblecket, utanför fönstret på andra våningen. Sen byggde matte myggfönster i alunät.
De lär sig efter första fallet. Maui har dock ramlat ut två 🤣

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De lär sig efter första fallet. Maui har dock ramlat ut två 🤣
Maui lärde sig efter första fallet - kanske dags att du också lär dej 🙄. Vi behövde bara den första gången (5.vån ner på gatan, spräckt tass, några tänder och blodig nos - hon blev slutligen16 år).

• Gilla
  • Ledsen
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
E
Fall kan vara värre för en katt från lägre höjd än höga höjder, men det är tyvärr inte ovanligt med tandskador och invärtes skador om de inte landar i buskage utan på hårda ytor. Det rekommenderas att alltid ta dem till veterinär för undersökning så urinblåsa och mage inte spräckts eller tand och skelettskador.

Tråkigt att en del kattägare raljerar om det.

• Gilla
Zilenser och 1 till
  • Laddar…
Två sphynxkatter på en träveranda, solljus, trädgårdsmöbler, gräs, blå bil, kopplade med röda koppel.
Skapa konto

Senaste veckan har vi testat att ha grabbarna ute på snöre när vi ändå varit ute i solen, och det har gått långt över förväntan! De har en benägenhet att trassla in sig i möblerna på altanen, men förutom det är de jätteduktiga. Största delen av tiden sitter de lugnt och chillar och sniffar i luften och njuter av solen. Så himla fint att kunna erbjuda dem den möjligheten 😻 (de kan när de vill lägga sig i uterummet, i skuggan eller gå in, och vi har dem under uppsikt hela tiden)

• Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.