712 746 läst · 11 018 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Hej jag ska prata med verkstaden som bytte dom , det ena SKF hade vi med själva .Dan_Johansson skrev:
Det högra tog verkstaden hem. Meca har väl ett fast pris på 2240 + delar per hjul.
Det stora kruxet med Subaru bakhjulslager är väl den långa bulten , verkstaden satte
in nya bultar , har rengjort och sprayat rostlösning men sitter som h-e än 🤬
Förstod att verkstan hade krånglat med detta , såg ut som på videon nedan så därför
lämnade vi in den 😎
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Man har väl tre års reklamationsrätt, så det ena borde de ju överväga i alla fall...
Ser inget kul ut det där..
Ser inget kul ut det där..
De hade glömt ta bort givaren första gången så den gick åt skogen av allt bankande. Men det fixade sej.Dan_Johansson skrev:
Mekanikern sa att detta hade du inte gjort med torra ögon hemma iallafall, hade kört
med de största tryckluftverktygen som fanns i verkstaden.
Drivaxeln sitter väl med splines i diffen så går väl inte att ta bort den där heller och få ur axeln ur navet.
Den där skruven var ju nästan lika idiotisk som VAGs till övre bärarmarna fram.
Bytte lager bak på en Mazda 323 från -99 då den var 5-6 år gammal. Lagret satt helt öppet, fanns inte ens nån sköld.
Nya lager från Biltema höll ett år. Andra gången köpte jag bättre lager, öppnade o fettade in, och gjorde en egen extra tätning. Bilen gick till skroten rostig 21 år gammal, de lager jag tätat extra typ 14 år tidigare var det inget fel på.
Jag öppnar alltid lager och trycker i extra fett, det är inget problem att peta bort locket på kapslade lager.
Bytte även framhjulslager på en Corolla -93 efter 34" mil. 3 dubbel tätning och hög kvalite gjorde att det höll länge.
Värsta lager jag bytt var på en Audi 100. Bara att spindel och fjäderben sitter ihop gör det bökigt. En 20 tons press och värme rubbade inte lagret. Fick rigga upp benet, svarva distanser, slå ut det med storsläggan och värme.
Bytte lager bak på en Mazda 323 från -99 då den var 5-6 år gammal. Lagret satt helt öppet, fanns inte ens nån sköld.
Nya lager från Biltema höll ett år. Andra gången köpte jag bättre lager, öppnade o fettade in, och gjorde en egen extra tätning. Bilen gick till skroten rostig 21 år gammal, de lager jag tätat extra typ 14 år tidigare var det inget fel på.
Jag öppnar alltid lager och trycker i extra fett, det är inget problem att peta bort locket på kapslade lager.
Bytte även framhjulslager på en Corolla -93 efter 34" mil. 3 dubbel tätning och hög kvalite gjorde att det höll länge.
Värsta lager jag bytt var på en Audi 100. Bara att spindel och fjäderben sitter ihop gör det bökigt. En 20 tons press och värme rubbade inte lagret. Fick rigga upp benet, svarva distanser, slå ut det med storsläggan och värme.
De är riktigt bra. Gör inte tabben jag gjort. När jag skruvat av allt och när jag väl ska trycka på skivan så visa det sig att det tydligen fanns flera olika navhål på lagret.Fredrik K skrev:
Och jag valde givetvis fel så jag fick göra jobbet 2 ggr
Hjälpte en kompis byta lager fram på sin Audi 100/A6. 2 Biltemalager gick åt innan han köpte märkeslager på Mekonomen tror jag det var från (Biltemalagrena höll bara veckor). Sen gick det år tills han sålde bilenIsakare skrev:
Har frågat runt lite och den gamla NMT antennen som finns på bilen min kan visst återanvändas som en 4G antenn då den funkar på de frekvenserna, det skulle då vara möjligt att t.ex. koppla min telefon till antennen för bättre sändning. Då jag åker till och från jobbet finns det flera döda ställen (mycket skog) och har man telefonen ikopplad och lyssnar via den så märks det.
Ett annat alternativ vore att köpa en 4G modem/router med uttag för extern antenn och koppla det dit, så skulle bilen haft eget internet.
Jag tror jag skulle ha mera nytta av att koppla direkt till telefonen, men dagens telefoner är så dumt designade du behöver öppna och löda dit en egen kontakt.
Ett annat alternativ vore att köpa en 4G modem/router med uttag för extern antenn och koppla det dit, så skulle bilen haft eget internet.
Jag tror jag skulle ha mera nytta av att koppla direkt till telefonen, men dagens telefoner är så dumt designade du behöver öppna och löda dit en egen kontakt.
Kan räcka med att du har sladden från antennen liggande vid telefonen.DennisCA skrev:Har frågat runt lite och den gamla NMT antennen som finns på bilen min kan visst återanvändas som en 4G antenn då den funkar på de frekvenserna, det skulle då vara möjligt att t.ex. koppla min telefon till antennen för bättre sändning. Då jag åker till och från jobbet finns det flera döda ställen (mycket skog) och har man telefonen ikopplad och lyssnar via den så märks det.
Ett annat alternativ vore att köpa en 4G modem/router med uttag för extern antenn och koppla det dit, så skulle bilen haft eget internet.
Jag tror jag skulle ha mera nytta av att koppla direkt till telefonen, men dagens telefoner är så dumt designade du behöver öppna och löda dit en egen kontakt.
Fick det tipset för många år sen när jag hade dålig mottagning hemma på 3G dongeln.
Drog en vanlig Fk från taket genom fönstret och in på skrivbordet där den låg bakom datorn. Blev 5 stapar ist för 1 på mottagningen.
Hade en bil som lät bak, höger enligt mig vid ratten. Lät en polare åka med i baksätet "helt klart höger" Jag bytte höger......det var vänster ☹️galento skrev: