338 077 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 593 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 593 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Det är ju också stor skillnad i ekonomiska möjligheter mellan norra och södra Italien, så det kan spela in med: La Questione Meridionale. Solpaneler medför ju en icke-trivial kostnad.Nissens skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 593 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 593 inlägg
Jag har ALDRIG varit i södra Italien utan uteslutande i norra. Din ”kontakt” verkade veta väldigt mycket om elbilar och hur dessa fungerar i uppförsbackar samt deras verkningsgrad på regenereringen i nerförsbackar, jag antar att han körde en elbil själv?pacman42 skrev:
Hur man än vrider och vänder på det, en elbil regenererar oändligt mycket mer i en nerförsbacke än en fossilhäck oavsett verkningsgrad på regenereringen.
Nu skiner solen men elen kostar fan mer än maten jag tillagar. Mina solceller ligger fortfarande i garaget och ruttnar. Varken jag eller lysmasken har tid (båda egenföretagare)
Men ska det det kosta 200 öre kWh...
Men ska det det kosta 200 öre kWh...
Om jag minns rätt så är energin från solen 1kW per kvm, det borde betyda att man idag kan få ut ca 220W per kvm med solceller.M mrmixter skrev:
Det går säkert att hitta på många ställen, här är ett:
https://hemsol.se/solceller/verkningsgrad-effekt/
Lägger in en bild från sidan också.
Du mins rätt om man bor i södra Sverige vill säga jag bor i höjd med Kalmar och här tror jag det är lite mindre.Nissens skrev:
Det verkar vara på panelerna endast, det man får ut efter omriktaren i själva "uttaget" är ju mest intressant, resten är ju förluster.
Annars skulle jag få ut mer än 14 kW vilket jag inte får ha med 16A huvudsäkring, fick begränsa till 11,9 innan godkännande.
Beräknad var 12,05 innan
Redigerat:
Nja, solen är väl ungefär lika stark överallt i Sverige, åtminstone på sommaren. Och Kalmar räknar nog ändå de flesta som södra Sverige. Södra Sverige når väl upp till Dalälven typ.M mrmixter skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Njae, Sverige är ett avlångt land så effekten per kvadratmeter varierar med latitud. Här är exv. en beräkning från NASA där man kan slå in latitud osv. för att se hur stor variationen är.Nissens skrev:
Den är inte en avsevärd faktor, men den finns och märks.
Nä det är ca 25% mindre i norr mot södra delen. generellt sett, med vissa undantagNissens skrev:
detta beror på atmosfärens påverkan av vinkeln som solen passerar.