D
Nissens Nissens skrev:
Tex Hemsol säger 25-30 år som livslängd på solcellerna beroende på tillverkare - och att de bara har 80% av ursprungseffekten kvar efter 25 år.

Växelriktaren uppger de hålla i 10-20 år. Så man kan väl utgå ifrån att de gärna vill lämna så positiva siffror som möjligt, det ger då 25 år på solcellerna och 10 år på växelriktaren.

Källa:
[länk]
Det är ovanligt med garantier som är längre eller exakt samma som den maximala livslängden, ingen vet men jag skulle gissa att de kommer hålla väsentligt längre, sen kanske nya kommer vara billiga vid det laget och att detta då motiverar ett byte med tanke på att verkningsgraden har sjunkit.

Nissens
D djac skrev:
Det är ovanligt med garantier som är längre eller exakt samma som den maximala livslängden, ingen vet men jag skulle gissa att de kommer hålla väsentligt längre, sen kanske nya kommer vara billiga vid det laget och att detta då motiverar ett byte med tanke på att verkningsgraden har sjunkit.
Gissa kan alla göra, men jag föredrar att gå på vad de som är i branchen säger, och lyssnar kanske inte så mycket på de som har de mest positiva (ur deras perspektiv) siffrorna.
Oavsett så lär tekniken vara bättre om 25 år än vad den är idag, så solceller kan vara helt utkonkurrerade av något annat eller så ger nya solceller kanske dubbelt så mycket som 25 år gamla degraderade paneler.

M
Teknikfråga, vad beror effekten på som solcellen utvecklar? Är det avståndet till solen eller varför producerar många paneler inget på vintern?

pacman42 pacman42 skrev:
Prisernas spridning beror på hur mycket överföringskapacitet som finns. Det finns många flaskhalsar på vägen. Möjligen att priserna kan öka en aning i SE4, men jag har svårt att se detta.
Jag har inte facit på vad konsekvenserna blir, bara försöker väcka frågan och förstå lite kring detta. Är väl att konstatera att det är ett komplext spindelnät som är kopplat kors o tvärs.

M Markarbetaren skrev:
Teknikfråga, vad beror effekten på som solcellen wutvecklar? Är det avståndet till solen eller varför producerar många paneler inget på vintern?
Solens vinkel, står mycket lägre på vintern. Plus att det kan finnas snö på panelerna. Sedan är ju solen inte uppe så länge på vinterhalvåret heller vilket minskar solskörden ytterligare.

H Harald Blåtumme skrev:
Solens vinkel, står mycket lägre på vintern. Plus att det kan finnas snö på panelerna. Sedan är ju solen inte uppe så länge på vinterhalvåret heller vilket minskar solskörden ytterligare.
Och rörande solens vinkel så går ljuset genom mycket mer atmosfär, vilket gör att inte lika mycket kommer fram.

På sommaren så säger ju polcirkeln vart solen aldrig går ned. Det är dock inte riktigt sant för midnattssolen finns ända ned till Luleå, pga ljusets brytning i atmosfären. På samma sätt så upplevs det som att vi har mer sol än vi faktiskt har på vintern också, ljuset bryts på vägen fram, men en del ljus försvinner på vägen.

Det är även detta fenomen som gör att vi har lite ljus ett tag efter att solen gått ned bakom horisonten. Det är ljus som bryts i exempelvis moln som ger oss ledljus ett tag.

Nissens
M Markarbetaren skrev:
Teknikfråga, vad beror effekten på som solcellen utvecklar? Är det avståndet till solen eller varför producerar många paneler inget på vintern?
Extremen är ju uppe i norr, där kommer solen inte upp över huvud taget runt vintersolståndet. Då är det inte lätt för panelerna att ge något.

D
Nissens Nissens skrev:
Gissa kan alla göra, men jag föredrar att gå på vad de som är i branchen säger, och lyssnar kanske inte så mycket på de som har de mest positiva (ur deras perspektiv) siffrorna.
Oavsett så lär tekniken vara bättre om 25 år än vad den är idag, så solceller kan vara helt utkonkurrerade av något annat eller så ger nya solceller kanske dubbelt så mycket som 25 år gamla degraderade paneler.
Ja, jag blir ju inte sur om större delen av mina paneler byts ut mot nya, minst 50% lär ju gå sönder senast dagarna innan garantin går ut men tillåt mig tvivla, det skulle vara väldigt märkligt om man synkade förväntad livslängd med garanti 1:1

D djac skrev:
Ja, jag blir ju inte sur om större delen av mina paneler byts ut mot nya, minst 50% lär ju gå sönder senast dagarna innan garantin går ut men tillåt mig tvivla, det skulle vara väldigt märkligt om man synkade förväntad livslängd med garanti 1:1
1) finns företaget kvar om 25 år.
2) vad är villkoren i garantin? Värdenedskrivning till exempel.
3) Finns alla viktiga papper kvar om 25 år?

Det blir nog inte många garantiärenden oavsett orsak till att paneler ger upp.

Jag såg förresten häromsistens i grannskapet ett hus som har haft solpaneler på taket i över tio år, nu var de nedmonterade. Jag gissar att sakerna gått sönder och att rekommendationen är nya paneler och växelriktare, eller att ta bort dem helt.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På sommaren så säger ju polcirkeln vart solen aldrig går ned. Det är dock inte riktigt sant för midnattssolen finns ända ned till Luleå, pga ljusets brytning i atmosfären. På samma sätt så upplevs det som att vi har mer sol än vi faktiskt har på vintern också, ljuset bryts på vägen fram, men en del ljus försvinner på vägen.
Och albedo för marken, dvs snön. Vi som bor här nere utan snö i mörka november, kan meddela att den gör stor skillnad för allmänbelysningen.

Men reflekterat ljus gör naturligtvis inte mycket för solcellerna.

Göteborg energi publicerar inga siffror längre, men när de gjorde det så såg man att man under de mörkaste månaderna genererade 4% av den energi man gjorde under de ljusaste/kallaste. Så man tappar 95% när det är som mörkast jämfört med de bästa förhållandena. (Nu räknar det naturligtvis med att man har sämre vinkel på vintern eftersom man inte optimerat för de sämsta förhållandena.)

Nissens Nissens skrev:
Sveriges äldsta solcellsanläggning är från 1984 och sitter på ett flerbostadshus i Huvudsta, Stockholm. Solcellerna producerar något mer solel idag än när de installerades. Det beror på att växelriktarna har bytts ut och är mer effektiva än de ursprungliga.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och albedo för marken, dvs snön. Vi som bor här nere utan snö i mörka november, kan meddela att den gör stor skillnad för allmänbelysningen.

Men reflekterat ljus gör naturligtvis inte mycket för solcellerna.

Göteborg energi publicerar inga siffror längre, men när de gjorde det så såg man att man under de mörkaste månaderna genererade 4% av den energi man gjorde under de ljusaste/kallaste. Så man tappar 95% när det är som mörkast jämfört med de bästa förhållandena. (Nu räknar det naturligtvis med att man har sämre vinkel på vintern eftersom man inte optimerat för de sämsta förhållandena.)
Hittade denna- ett solbanediagram från SMHI
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.3...erivatives/Original_1256px/image/legendSo.png

När elpriserna är höga är solinstrålningen svag. Respektive när solinstrålningen är maximal är elpriset lågt. (nuläget)
Förändringen i solinstrålning enl. solbanediagrammet sker naturligtvis glidande under året.
Jag tittade på detta redan för någon/några månader sedan och fann då att max solinstrålning inte är exakt söderut, utan några grader sydost(?) Hittar dock inte detta i diagrammet just nu.

S styren skrev:
Hittade denna- ett solbanediagram från SMHI
[länk]

När elpriserna är höga är solinstrålningen svag. Respektive när solinstrålningen är maximal är elpriset lågt. (nuläget)
Förändringen i solinstrålning enl. solbanediagrammet sker naturligtvis glidande under året.
Jag tittade på detta redan för någon/några månader sedan och fann då att max solinstrålning inte är exakt söderut, utan några grader sydost(?) Hittar dock inte detta i diagrammet just nu.
Nu när vi har haft maximal solinstrålning i 3 dagar med elpriser kring 1:- kan man inte se det priset som väldigt högt med tanke på att det kretsat kring 0 i en månad vid soliga dagar

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
S styren skrev:
Extremt förhastade slutsatser av senaste månadens (månadernas) elpriser över dygnet. Kolla förra sensommaren...

Nej, det vi måste vänja oss vid är att elpriserna är fortsatt volatila och svårförutsägbara. Typ som idag, det är nationell helgdag, knappt några kontor är igång och industriell verksamhet lär ligga på sparlåga. Ändå runt kronan som lägst i SE4 de flesta soltimmarna.

• Gilla
t3o
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Sveriges äldsta solcellsanläggning är från 1984 och sitter på ett flerbostadshus i Huvudsta, Stockholm. Solcellerna producerar något mer solel idag än när de installerades. Det beror på att växelriktarna har bytts ut och är mer effektiva än de ursprungliga.
Inte dåligt att det är liv i dem fortfarande. Frågan är vad verkningsgraden kan vara. Den har ju tydligen ökat ca 30% bara de senaste fem åren…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.