Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som har varit otydligt här är att husbyggarfirman alls har pratat med er om fiber. De levererar ju inte en sån tjänst och installerar inte fiberoptiska kablar. Men av de utdrag som du har lagt upp är det i alla fall klart för mig att det ligger på er att hitta en leverantör som kan installera fiber efter att huset är färdigställt. Att fiberinstallation inte ingår i entreprenaden.
Nja, i vårt område projekterade en av de stora ett område med 12 tomter. De kontaktade vår fiberförening och vi gjorde ett avtal om ett pris för att förbereda skåp och slang (som de sen delvis ordnade samförläggning med el och VA) till varje tomts inkopplingspunkt. Avtalet säger sen att varje husköpare kan ansluta sig till föreningens lägsta avgift, eftersom allt annat än blåsning och svetsning är klart.

Det gjorde att projektören kunde garantera ett visst pris. Vi har just börjat koppla in de första.

Men i TS fall verkar de bara ha höftat en avgift. Oseriöst.

/M.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K kayan skrev:
Nä iof det hade jag nog inte gjort, och blev väll lite grinig för att dom kom 2h sent utan att meddela det när man står där och väntar efter att man tagit ledigt från jobbet
Är det inte första av dagens jobb, så är det svårt att säga exakt, tyvärr. Blåsproblem och plötsligt kan tiden rinna iväg. Men de skulle ringt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sitika Lynch skrev:
Hej alla - jag hoppas att ni kan vägleda mig på rätt sätt med avseende på mitt problem. Vi köpte tomt och mark av en mycket känd husbyggare i Sverige (Totaltentrepranad). ... ? Dessutom annonserade säljaren om preliminär fiberanslutning som ingick i priset fram till för en månad sedan när han annonserade de två andra tomterna. Jag har en skärmdump från den. När jag frågade dem om det tog de bort det från sin annons. Vad skulle du göra i min situation? Jag är så upprörd över den här situationen och känner inte till de svenska reglerna så väl. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips om vad jag bör/kan göra. Tack för att du tog dig tid att läsa detta.
Har du kollat vem som faktiskt äger nätet i området? Telia?
Vad har samfälligheten med saken att göra?

/M

Enklast är ju att kolla vem som äger nätet, fibernät kan ägas i olika konstellationer.

Där jag bor är bahnoff som tjänsteleveratör men nätet ägs av en förening/kommunen.
I samma område finns telia och IP only som både är ägare och tjänsteleverantör
I kommunen finns det även föreningar som äger nätet men zitius (telia) är tjänsteleverantör.

Så mitt råd är att kolla vem som äger det närliggande nätet

• Gilla
Sitika Lynch
  • Laddar…
stoffehammar skrev:
Fiber är extremt överhypat enligt mig. Köp bara en router med simkort som du pluggar in i väggen. Vilket jobb räcker inte 4G för liksom? Själv jobbar jag hemifrån med ganska tunga program och det går galant med 4G (ish 30mb ner och drygt 15 mb upp).
Tja... Att det är mycket stabilare med fiber? Är inte det ett argument? Där pendlar inte hastigheten upp och ner.
Jag har 4g på landet. Det fungerar! Med extern antenn på hustaket. Det fungerar, mem jag skulle inte vilja ha det så hemma. Mottagningen varierar, så nej det är inte bara att trycka in ett simkort i en router

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Starlink har inte direkt "stellar performance", namnet till trots. Något gammal statistik men Q4-22 handlade det om ca 100 DL / 14 UL och hela 76 ms latency: [länk]

Detta är betydligt sämre än vad man får med 4G+ på de flesta ställen framför allt vad gäller latens.
Hm, det är inte min erfarenhet. Nu var det länge sen jag gjorde en mätning, men då låg jag på ca 250 ner o 70 upp. Latency på mellan 30 och 50. Funkar att strömma video på 2 enheter och gamea på 2 pc samtidigt utan problem.

J JLindeman skrev:
Hm, det är inte min erfarenhet. Nu var det länge sen jag gjorde en mätning, men då låg jag på ca 250 ner o 70 upp. Latency på mellan 30 och 50. Funkar att strömma video på 2 enheter och gamea på 2 pc samtidigt utan problem.
Även om det vore såpass ok så är det fortfarande vad man typiskt når med 4G+ idag, men varierar stort med vilka master och vilka kanaler man kan koppla upp sig mot.. Ett av problemen med Starlink är att prestanda gått ner sig i takt med användarbasen, inget unikt i sig vad gäller mobil bredbandsteknologi men prestanda har sackat i många regioner.

Har ingen aning om prisbilden på Starlink, vore litet intressant att jämföra. På Telia 4G+ obegränsat kostar det ca 400 kr /mån. Samma pris om man råkar ha mjlh att koppla upp sig via 5G, där detta finns - det är mastkapacitet och mottagningsförhållanden som avgör vad du kan få.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Du lägger 9 miljoner på ett sommarhus och tycker att vi ska tycka synd om dig för att du gjort en dålig affär?

• Haha
Denimhead
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Du visar med detta svar att du har dålig förståelse för de krav andra har. Latens, jitter, stabil bitrate, hög bitrate osv. Allt detta är sådant som kan vara viktigt beroende på hur man använder nätet.

Du har dessutom dålig förståelse för att täckningen varierar kraftigt (vilket skapar ytterligare problem med ovanstående karaktäristika).

Jag kan också berätta att vanliga samtal i mobilnätet har högre effekt, kraftigare kodning, fler omsändningar mm än vanligt internet. Allt bara för att de skall fungera bra när någon ringer exempelvis 112.
---------
Jag har förståelse för allt det där, du vet ingenting om mig. Men fiber är fortfarande hypat, som jag skrev, dock överreklamerat. Vår fiber här hemma har bara 10-20 mb skillnad i fart ned t.ex mot vårt nya 4G. Det är ju ganska enkelt, säg till säljaren att dom ska uppfylla det som står på papperna eller häv köpet. Och ja det går, min fru är jurist så jag vet.

• Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
S Sitika Lynch skrev:
Hej alla - jag hoppas att ni kan vägleda mig på rätt sätt med avseende på mitt problem. Vi köpte tomt och mark av en mycket känd husbyggare i Sverige (Totaltentrepranad). Den allra första frågan vi ställde (verbalt) var om Fiber kommer att anslutas. De sa, ja, men vi måste betala för det separat och det kommer att kosta runt 25 000 att installera, som det står i produktionskalkylen som skrevs på som en del av kontraktet. Det står att företaget estimerar att Fiber anslutning 25000kr. Vi var ok med detta. De har till och med redan dragit fiber till tomt gränsen, så det har alltid varit en förutsättning att fiber ska finnas. För 6 månader sedan hade vi kick-off möte och säljaren sa åt mig att kontakta Telia för att beställa fiberinstallationen. Jag ringde och mailade Telia flera gånger, men svaret var alltid, installation går inte då huset ligger för långt (350m) från samfällighetsföreningen som vi tillhör. Alla övriga hus i föreningen fick sin fiber för några år sedan. I sex månader ag har lyft fram det här problemet flera gånger och säljaren har varit totalt ointresserad av att lösa detta. I sanning tror jag inte att han har förmågan att lösa det. Vi är nu tre månader kvar till överlåtelse av fastigheten och ingen fiber i sikte. Vårt bästa alternativ är 4G. De sålde tre tomter, vi köpte den i mitten. De andra två köparna, fick vi veta efter att vi skrivit på kontraktet, drog sig ur köpet. Vid den tidpunkten försäkrade säljaren mig att deras anledning till att dra sig ur var ekonomisk. Jag börjar undra om det var fiber relaterat. Vad kan jag göra åt den här situationen? De lovade oss ett hus med fiber, nu känner jag att jag köper ett sommarhus på landet (väldigt dyrt sommarhus, 9mil kr!!). Jag jobbar hemifrån och det kommer inte att vara möjligt från det nya huset på grund av uppkoppling. Båda sidorna av oss är tomterna som byggarbetsplatser... att inte ha fiber nervärderar huset också. Är inte Telia skyldig att förse mig med fiberinstallation då jag tillhör samma samfällighetsförening? Dessutom annonserade säljaren om preliminär fiberanslutning som ingick i priset fram till för en månad sedan när han annonserade de två andra tomterna. Jag har en skärmdump från den. När jag frågade dem om det tog de bort det från sin annons. Vad skulle du göra i min situation? Jag är så upprörd över den här situationen och känner inte till de svenska reglerna så väl. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips om vad jag bör/kan göra. Tack för att du tog dig tid att läsa detta.

S
stoffehammar skrev:
---------
Jag har förståelse för allt det där, du vet ingenting om mig. Men fiber är fortfarande hypat, som jag skrev, dock överreklamerat. Vår fiber här hemma har bara 10-20 mb skillnad i fart ned t.ex mot vårt nya 4G. Det är ju ganska enkelt, säg till säljaren att dom ska uppfylla det som står på papperna eller häv köpet. Och ja det går, min fru är jurist så jag vet.
Jag kanske har missat något, men att en post i uppskattade kostnader på något sätt skulle vara ett kontrakt att det ska levereras av husbyggaren tror jag är döfött. Säger din fru det?
Det jag sett i tråden är en generell uppskattning av kostnad att koppla in fiber. Förekommer alltid. Precis som kostnad för markarbete. Det ingår helt enkelt inte i uppdraget. Är din fru av annan åsikt?
Dessutom har du fel angående fiber vs mobilt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I din text hittar jag inget löfte om fiber anslutning.
Du skriver estimerar men det är inget löfte i en kalkyl utan en uppskattad summa.
Ta reda på vad som gäller i GA,din fastighet är kanske inte medlem

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
På Telia 4G+ obegränsat kostar det ca 400 kr /mån. Samma pris om man råkar ha mjlh att koppla upp sig via 5G, där detta finns - det är mastkapacitet och mottagningsförhållanden som avgör vad du kan få.
Ett annat problem med MBB är att "obegränsat" sällan är äkta obegränsat. Telia tex brukar börja muttra när du drar ett par hundra GB i månaden över mobilnätet. Vi förbrukar ca 600GB/månad, utan nån speciellt tung användning, dvs inga egna servrar, torrents eller annat. Bara 4 personer jobb, skola, streaming etc.

Som tur är har vi fiber i 3 av 4 hus, endast jaktstugan och båten måste gå på MBB.

/M

stoffehammar skrev:
---------

Du gör dig löjlig. Fiber är inte hypat, fiber är en förutsättning för ALLA uppkopplingar idag, även din. Att 80% av Sveriges hushåll är uppkopplade via fiber, och en stor del av mobilmasterna också, är det som gör att du får en enda megabit att posta okunniga inlägg här genom. Annars hade det varit tvärstopp.

/M

• Gilla
  • Älska
Nidhogg och 7 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Du gör dig löjlig. Fiber är inte hypat, fiber är en förutsättning för ALLA uppkopplingar idag, även din. Att 80% av Sveriges hushåll är uppkopplade via fiber, och en stor del av mobilmasterna också, är det som gör att du får en enda megabit att posta okunniga inlägg här genom. Annars hade det varit tvärstopp.

/M
Precis. Mobilmasten bredvid där jag bor matas av ett fibernät som jag och grannarna byggde. Hade inte vi byggt det så hade inte masten haft fiber. Alla mobilnäten har antenner i denna masten. Mikrovågslänkar i all ära, men de klarar inte lika hög bandbredd som fiber.

• Gilla
  • Älska
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.