pacman42 pacman42 skrev:
Flera nyckelord är viktiga här, bla: samfällighet, Telia, "kan inte", fiberduct till tomtgräns, 350 m, ...

Iom att det från början var tre hus som behövde anslutning så tror jag inte att det finns fiber under dessa 350 m. Bekymret kan mycket väl vara att få tillstånd att gräva denna sträcka. Att få tillåtelse kostar stora pengar om markägaren inte vill. När vi byggde bredband i föreningsform så kunde vissa fastighetsägare inte anslutas då markägarna runt dem vägrade låta oss gräva. I flera fall gick vi runt markägare och i några fall lyckades vi (detta går inte längre dock) få tillåtelse att gå i Trafikverkets vägdiken (djupt och högst upp mot markägaren som jävlades).

Telia samarbetar med fiberföreningar, så där ligger troligen kopplingen till samfälligheten.

Det kan bli rätt OK med 4G/5G även om man bör undvika det om man kan. Men med extern riktantenn och bra utrustning så kan man få bra signalstyrka och därmed inte drabbas av de värsta nackdelarna. Låga latenser kan man troligen köpa om ett par-tre år via tilläggsabonnemang. Billigt blir det inte, men...
Dvs vi behöver mers info.
Har löst liknande problem där fiberoperatör avvisat pga avsaknad av fiberslang till ny fastighet, men grannfastigheten hade fiber installerad. Men det kan ibland lösas och ganska enkelt, men kostar lite extra.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är rätt vanligt att man drar fiberslang (duct) till nya småhustomter när dessa styckas av. I mitt närområde skedde detta för de nya tomterna och den som utförde det var markägarens entreprenör, alltså den som styckade av tomterna och sen sålde dem (vissa genom ett småhusbyggarföretag). Jag utgår att detta skedde i samförstånd med det lokala fiberbolaget som redan har nät i trakten och att kostnaden hamnade på markägaren som sen tog ut det som en del av priset på tomterna vid försäljningen. Jag antar att fiberbolaget sen tog över ägandet av slangarna (ducten) med tanke på att flera av mina grannar nu har fiber levererat genom dessa och de inte ingår i en GA.
Så fungerade det när vi byggde fibernät. Nya villaområden byggdes med duct i marken till en central punkt. Sedan tog de inte sig vidare utan att fiberföreningen (eller Telia eller lokala energibolaget) byggde vidare. Vi i föreningen hade inget ansvar för att lösa frågan är dem och i ett villaområde så köpte vi upp ducten, i ett annat energibolaget (efter att vi inte kunnat komma överens med prospektören) osv. Nu köpte ju energibolaget häromåret upp vår förening också, så det är samma nät numera.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Dvs vi behöver mers info.
Har löst liknande problem där fiberoperatör avvisat pga avsaknad av fiberslang till ny fastighet, men grannfastigheten hade fiber installerad. Men det kan ibland lösas och ganska enkelt, men kostar lite extra.
Finns det fiber till en anslutande fastighet så är det billigt att bygga ut. Att blåsa om fiber några hundra meter kostar inga stora pengar. Att gräva några meter brukade vi sätta den som ville ha anslutningen på, de flesta hade möjlighet att låna grävare om de inte ägde en själv.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Finns det fiber till en anslutande fastighet så är det billigt att bygga ut. Att blåsa om fiber några hundra meter kostar inga stora pengar. Att gräva några meter brukade vi sätta den som ville ha anslutningen på, de flesta hade möjlighet att låna grävare om de inte ägde en själv.
Finns ledig fiber i stamnätet (t.ex. extra fiber) kan man projektera om vid närmaste anslutna fastighet och där sätta en FOS och göra om den ducten till "stamnät" och t.ex. blåsa i en 12-fiber. Osv med lite extra arbete.
Ska godkännas av fiberoperatör/ägare och prissättas för de nya kunderna.
Befintlig fastighet kan behöva få ny fiber inlåst, men oftast går det blåsa ur den gamla hel från befintlig FOS så den kan anslutad i den nya FOSen (måste ändå bort).

Att gräva själv utanför egen fastighet är beroende av förutsättningar av vem som äger marken, kan fungera eller omöjligt.
Samt att det kan krävas avtal.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns ledig fiber i stamnätet (t.ex. extra fiber) kan man projektera om vid närmaste anslutna fastighet och där sätta en FOS och göra om den ducten till "stamnät" och t.ex. blåsa i en 12-fiber. Osv med lite extra arbete.
Ska godkännas av fiberoperatör/ägare och prissättas för de nya kunderna.
Befintlig fastighet kan behöva få ny fiber inlåst, men oftast går det blåsa ur den gamla hel från befintlig FOS så den kan anslutad i den nya FOSen (måste ändå bort).

Att gräva själv utanför egen fastighet är beroende av förutsättningar av vem som äger marken, kan fungera eller omöjligt.
Samt att det kan krävas avtal.
Mycket bra information, tack så mycket!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag lovade inget;)
Vet man t.ex. vilken entreprenör som arbetar för fiberägaren, i detta fallet Telia, kan de ibland ha bättre koll på hur man kan lösa det

• Gilla
Marcang
  • Laddar…
kisumisu
H Hallerudsbo skrev:
Vad är det som gör att du inte kan jobba på 4G?
Jag jobbar hemifrån.
Jag har inga som helst problem med 4G.
Jobbat samtidigt som vi har 3 tv apparater som strömmat tv och 2 barn som spelar playstation.
Än har jag inte haft problem med 4G.
Nu strax får vi 5G med så jag kommer inte ansluta fiber.
4G beror på var du bor hur bra det är.

Dessutom är väl 4G begränsat data på?!

Jag själv hade dock klarat med 4G. Bor nära finska gränsen så 4G på finsk nät för 20€ mån obegränsat data 10mbit.

Men vi har fiber, för att 10mbit räcker inte till 5st i familjen och uploaden var ännu sämre hastighet och det ingick inte public ip dvs Nat adress.

Men beror helt vad man gör på nätet. Finns tom fiberbolag som NATar dina ip
...

• Gilla
Sitika Lynch och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Kolla med andra aktörer som tex Brefbandsbolaget som kan leverera sin fiber utanför Telia Öppenfiber.

A AndersS skrev:
Vet man t.ex. vilken entreprenör som arbetar för fiberägaren, i detta fallet Telia, kan de ibland ha bättre koll på hur man kan lösa det
Ett bra tips, de har ofta mer detaljerad kunskap om aktuella förhållanden och kanske inte lika benägna att bara svara utifrån "manus". Det knepiga kan vara att komma i kontakt med dem, de har ju egentligen inget uppdrag att vara support mot slutkund.

kisumisu
EddieHansson EddieHansson skrev:
Kolla med andra aktörer som tex Brefbandsbolaget som kan leverera sin fiber utanför Telia Öppenfiber.
Bredbandsbolaget finns inte nå mer!

Visst kan man dock kolla med andra bolag. Ensam är man dock ganska maktlös men har man grannar som bryr sig om pris o kvalité kan man kanske gå ihop. Tyvärr resonerar många stora bolag att man drar fiber där de redan finns och andra anses som olönsamma...

• Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Är de andra tomterna bebyggda? Era grannar kommer få samma problem. Så möjligt att de vill lösa fiber för er samtidigt.

Förstår att det suger utan internet, blev själv lovade av IP-Only att fiber skulle vara klart till inflyttning i december, det blev först klart i april. Och då ringde jag varje vecka låg på.

Om du får en känsla av att det är lite längre tid till fiber installeras så hade jag själv valt att satsa på Starlink istället för 4G

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Hej hej, du skrev att det står i produktionkalkylen ifrån hustillverkaren. Jag skulle nog rekommendera att strunta i säljaren och maila uppåt i hustillverkaren några chefer eller vd som kan sparka neråt så säljaren får lite motivation att svara dig.

sen att det står med gör att man troligen kan gå till Arn om det ( gratis ) dom kan bli ersättningsskyldig att gå ut med felaktigt info. Även fast du inte betalt något än.
Hur tänkte du nu? Om det inte finns något avtal på fiber så verkar det vara slöseri på tid. Både ts och husföretagets tid och framförallt Arns tid.Å

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur tänkte du nu? Om det inte finns något avtal på fiber så verkar det vara slöseri på tid. Både ts och husföretagets tid och framförallt Arns tid.Å
hur jag tänkte nu är att om det står med i produktkalkylen ifrån hustillverkaren så bör väl det ändå ge TS lite kött på benen. Det kostar inget för TS att maila högre upp än säljaren så dom iallfall får svar på hur det går. Om det nu vill sig illa och dom lovat för mycket, så bör man kunna vända sig till Arn , kostnadsfritt för ts för få se om det går få nån ersättning för att inte kunna få fiber.

sen om det är slöseri med tid, var tar det att dra iväg ett Mail till hustillverkaren? 10 min ?

om det vill sig illa om ts mailar till Arn , max 20 min.

jag gissar på att hustillverkaren / säljaren inte gör samma misstag igen att skriva med det i produktkalkylen igen.

Så tänkte jag.

T Tinototem skrev:
Om du får en känsla av att det är lite längre tid till fiber installeras så hade jag själv valt att satsa på Starlink istället för 4G
Starlink har inte direkt "stellar performance", namnet till trots. Något gammal statistik men Q4-22 handlade det om ca 100 DL / 14 UL och hela 76 ms latency: https://www.ookla.com/articles/starlink-hughesnet-viasat-performance-q4-2022

Detta är betydligt sämre än vad man får med 4G+ på de flesta ställen framför allt vad gäller latens.

• Gilla
alfjesper och 1 till
  • Laddar…
H
kisumisu kisumisu skrev:

Jag själv hade dock klarat med 4G. Bor nära finska gränsen så 4G på finsk nät för 20€ mån obegränsat data 10mbit.

Men vi har fiber, för att 10mbit räcker inte till 5st i familjen och uploaden var ännu sämre hastighet och det ingick inte public ip dvs Nat adress.

...
kisumisu kisumisu skrev:

...
nej 4G finns med obegränsad data.
Men inget Telia skryter med.
Jag betalar 499, lite lat av mig då jobbet står för 500 kr internet.
Då har jag fritt på 4G

då jag tog det så hette det framtidens nät.
Fastighet som inte kan få fiber då släpper Telia Max hastighet som jag kan få och fri surf.
Router och riktnings antenn ingick i paketet.
Detta blir nu uppgraderat till 5G inom kort.

tog en koll på bredbandskollen nu, det är inte så illa för att va 4G.
Samtidigt som 2 st satt å spela på playstation.

• Skärmdump av hastighetstest för internetuppkoppling med nedladdning, uppladdning och svarstider visade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.