11 359 läst · 65 svar
11k läst
65 svar
Indol compact 300 VS Nibe f110
Paxfläktarna tas ju bort då pumpen har en inbyggd fläkt som suger in luften i beredaren. Eller har jag missat något?B Boende45 skrev:Att koppla en Paxfläkt som går på halvfart till en värmepumpsberedare kan du nog glömma.
För att göra en rimlig besparing på tappvarmvattnet behöver du helt andra frånluftsmängder.
Om du ökar frånluftsventilationen så att beredaren får tillfäcklig luftmängd att utvinna värme ur får du motsvarande ökad mängd tilluft från väggventiler, spaltventiler eller vad du nu har, som ditt värmesystem behöver värma upp.
Problemet är att du har självdragsventilation som grund i huset. Du skulle behöva ett mekaniskt frånluftsystem, F-system.
Så är det ju också, tar man luft så behöver ju ny luft in. Problemet är väl då om pumpen vill ha mer luft än vad behovet av frånluft är i mitt hus.
Det blir ju LLVP som får kompensera för att värma den kalla tilluften som blir isåfall.
Jo, så blir det, men det innebär också en högre elförbrukning, speciellt vid låga utomhustemperaturer när verkningsgraden för LLVP är låg.Rasmus504 skrev:Paxfläktarna tas ju bort då pumpen har en inbyggd fläkt som suger in luften i beredaren. Eller har jag missat något?
Så är det ju också, tar man luft så behöver ju ny luft in. Problemet är väl då om pumpen vill ha mer luft än vad behovet av frånluft är i mitt hus.
Det blir ju LLVP som får kompensera för att värma den kalla tilluften som blir isåfall.
Hej,Rasmus504 skrev:Paxfläktarna tas ju bort då pumpen har en inbyggd fläkt som suger in luften i beredaren. Eller har jag missat något?
Så är det ju också, tar man luft så behöver ju ny luft in. Problemet är väl då om pumpen vill ha mer luft än vad behovet av frånluft är i mitt hus.
Det blir ju LLVP som får kompensera för att värma den kalla tilluften som blir isåfall.
Hur har det gått?
Jag går i samma tankar och har i det närmaste exakt samma förutsättningar som dig, LLVP, hus med självdrag (men numer kompletterat med fläktar på de tre utsugen). Det jag uppfattar att du också har tänkt dig är att utnyttja energin som ändå bara ventileras ut via självdraget/ mekaniska ventilationen?
Joel
Hejsan,K Kongo-Lasse skrev:Hej,
Hur har det gått?
Jag går i samma tankar och har i det närmaste exakt samma förutsättningar som dig, LLVP, hus med självdrag (men numer kompletterat med fläktar på de tre utsugen). Det jag uppfattar att du också har tänkt dig är att utnyttja energin som ändå bara ventileras ut via självdraget/ mekaniska ventilationen?
Joel
Just nu står det still. Steg 1 va att dra ett rör från vinden ner till boytan. Ville bygga om ett 125 mm rör parallellt med luftspalten, typ bädda in den i takets isolering, men när vi bytte taket för några veckor sen så såg jag att det inte kommer vara görbart. Så om jag ska få till detta så blir det en fuldragning av ett rör invändigt så att säga. Gällande pumpen så är jag fortfarande lite osäkert, marknaden är ju liten för just denna typ av pump, trist att det bara finns 2 pumpar att välja mellan. När jag pratade med nibe-installarören så sa han ju att det enda sättet att få ekonomi i detta är att koppla in den till frånluften. Å andra sidan när man läser indols spec så verkar det guld å gröna skogar 80% sparande på förbrukningen, men som någon skrev så ville den ju ha sjukt mycket luft för att åstadkomma ok siffror, tänk å ha ett sånt sig i badrummet, kommer ju dåna i ventilationen 🤔😆
Hur går dina tankar, har du uppfattat specifikationen med energiförbrukningen och hur mycket pumparna sparar?
Apropå vad någon påpekade angående luftförbrukningen så kanske de blandade ihop liter per sekund och kubikK Kongo-Lasse skrev:Hej,
Hur har det gått?
Jag går i samma tankar och har i det närmaste exakt samma förutsättningar som dig, LLVP, hus med självdrag (men numer kompletterat med fläktar på de tre utsugen). Det jag uppfattar att du också har tänkt dig är att utnyttja energin som ändå bara ventileras ut via självdraget/ mekaniska ventilationen?
Joel
Jag har precis begärt offert från NIBE på en F110. Om jag har räknat rätt så behöver den ca halva husets ventilationsbehov i luftmängd (170kvm x 0.35 = 60 liter per sekund). Man kan ju även koppla in NIBE’n med uteluft precis som en ”vanlig” luft-luftvärmepump.Rasmus504 skrev:Hejsan,
Just nu står det still. Steg 1 va att dra ett rör från vinden ner till boytan. Ville bygga om ett 125 mm rör parallellt med luftspalten, typ bädda in den i takets isolering, men när vi bytte taket för några veckor sen så såg jag att det inte kommer vara görbart. Så om jag ska få till detta så blir det en fuldragning av ett rör invändigt så att säga. Gällande pumpen så är jag fortfarande lite osäkert, marknaden är ju liten för just denna typ av pump, trist att det bara finns 2 pumpar att välja mellan. När jag pratade med nibe-installarören så sa han ju att det enda sättet att få ekonomi i detta är att koppla in den till frånluften. Å andra sidan när man läser indols spec så verkar det guld å gröna skogar 80% sparande på förbrukningen, men som någon skrev så ville den ju ha sjukt mycket luft för att åstadkomma ok siffror, tänk å ha ett sånt sig i badrummet, kommer ju dåna i ventilationen 🤔😆
Hur går dina tankar, har du uppfattat specifikationen med energiförbrukningen och hur mycket pumparna sparar?
Till saken hör också att man kan få bidrag från Boverket/ Länsstyrelsen med upp till 50% av kostnaden under vissa omständigheter…
Då är vi ju i samma sits med storlek på huset också. Kollar man i databladet så verkar man uppnå 70% fläktkapacitet på niben med 60 liter per sec. Det verkar som man behöver 160 rör för detta om man ska gå?K Kongo-Lasse skrev:Apropå vad någon påpekade angående luftförbrukningen så kanske de blandade ihop liter per sekund och kubik
Jag har precis begärt offert från NIBE på en F110. Om jag har räknat rätt så behöver den ca halva husets ventilationsbehov i luftmängd (170kvm x 0.35 = 60 liter per sekund). Man kan ju även koppla in NIBE’n med uteluft precis som en ”vanlig” luft-luftvärmepump.
Till saken hör också att man kan få bidrag från Boverket/ Länsstyrelsen med upp till 50% av kostnaden under vissa omständigheter…
Spiro 100 = 23 l/s (84 m3/h)
Spiro 125 = 36 l/s (132 m3/h)
Spiro 160 = 60 l/s (217 m3/h
Kommer du köra på 160 eller 125?
Intressant gällande Boverket, får kolla om jag kvalificerar, hoppet är inte högt dock 🤣
Vi skaffade en Indol compact 300 för ungefär 1,5 år sedan och kan instämma med att visst den låter lite så ha den i ett sovrum är ingen höjdare
Vi skickar bara ut luften ut från tvättstugan genom väggen och tar "tillfälligt" luften direkt från toppen.
Har även plan att sätta in ett "T" för att på sommaren skjuta ut den kalla luften in i köket/sovrummet istället för att dra ut den.
Vi är en familj på 4 personer med badkar och vår årsförbrukning hittills är i år 670kWh enligt pluggen den är ansluten via.
Vi skickar bara ut luften ut från tvättstugan genom väggen och tar "tillfälligt" luften direkt från toppen.
Har även plan att sätta in ett "T" för att på sommaren skjuta ut den kalla luften in i köket/sovrummet istället för att dra ut den.
Vi är en familj på 4 personer med badkar och vår årsförbrukning hittills är i år 670kWh enligt pluggen den är ansluten via.
Nu har jag efter mycket om och men haft en säljare hemma. Jag frågade hur många F110 de sålde, 0 inga nyinstallationer… nähä.Rasmus504 skrev:Då är vi ju i samma sits med storlek på huset också. Kollar man i databladet så verkar man uppnå 70% fläktkapacitet på niben med 60 liter per sec. Det verkar som man behöver 160 rör för detta om man ska gå?
Spiro 100 = 23 l/s (84 m3/h)
Spiro 125 = 36 l/s (132 m3/h)
Spiro 160 = 60 l/s (217 m3/h
Kommer du köra på 160 eller 125?
Intressant gällande Boverket, får kolla om jag kvalificerar, hoppet är inte högt dock 🤣
Han rekommenderade en konkurrent istället!?
https://www.sverigepumpen.se/luftva...MIgaH6iNzwgAMVCefVCh3X7wNFEAAYAyAAEgItpPD_BwE
Frågan är varför han rekommenderade sverigepumpen? Va den effektivare? Billigare? Hållbarare? Ser att nibe anger cop-värde och SP scop så det va svårt att jämföra (iaf för amatör som mig). Nackdelen med SP kanske är att den endast omvandlar utomhusluften (vilket borde generera sämre värder på kallare månader) medan nibes kan återanvända frånluften i huset. Som sagt svårt att jämföra. Kanske finns ngn annan på forumet med bättre koll.K Kongo-Lasse skrev:
Skillnaden som jag tog fasta på är att ”Sverigepumpen” har en utomhusdel precis som vilken luft-luftvärmepump som helst. Medan F110 är en frånluftvärmepump med allt vad det innebär med krav på ventilation och eventuellt buller.Rasmus504 skrev:Frågan är varför han rekommenderade sverigepumpen? Va den effektivare? Billigare? Hållbarare? Ser att nibe anger cop-värde och SP scop så det va svårt att jämföra (iaf för amatör som mig). Nackdelen med SP kanske är att den endast omvandlar utomhusluften (vilket borde generera sämre värder på kallare månader) medan nibes kan återanvända frånluften i huset. Som sagt svårt att jämföra. Kanske finns ngn annan på forumet med bättre koll.
Var även i kontakt med NIBE, de/ den personen jag pratade med verkade inte heller så förtjust i F110’an.
Står i samma läge.
Har idag en gammal NIBE el-beredare. ca 200kvm radhus på tre våningar, där lägsta är sutteräng, varav 150 är boyta.
Direktverkande del, med oljeradiatorer (som knappt är igång alls årligen) samt LuftLuft-pump med split, alltså en utedel, två innedelar som försörjer huset med värme vintertid.
Skall renovera tvättstugan, och då åker även varmvattenberedearen är tanken. Den står i dagsläget för ca 35-50 % av vår totalförbrukning i huset. Vi är 2 vuxna och 2 barn.
Kommer köpa via Bygghemma eller liknande och lutar åt en Indol W318+ / 300-liters. Med energi-bidraget så blir det knappa 18k för den maskinen. Indol skriver på sin hemsida att deras maskiner är kvalificerade för bidraget, det gör även Nibe. Även tittat på Nibe Fighter, men den är för hög att passa min tvättstuga.
Tänken är att ta värmen från tvättstugan, och putta ut den utomhus. Hur ofta går maskinen är snarare min fråga (efter behov säger vissa). Men ser ju att min nuvarande beredare drar ca 5kW per dygn i rent standbyläge när vi inte ens är hemma. Bara där är det ju strax över 1800kW årligen.
Har idag en gammal NIBE el-beredare. ca 200kvm radhus på tre våningar, där lägsta är sutteräng, varav 150 är boyta.
Direktverkande del, med oljeradiatorer (som knappt är igång alls årligen) samt LuftLuft-pump med split, alltså en utedel, två innedelar som försörjer huset med värme vintertid.
Skall renovera tvättstugan, och då åker även varmvattenberedearen är tanken. Den står i dagsläget för ca 35-50 % av vår totalförbrukning i huset. Vi är 2 vuxna och 2 barn.
Kommer köpa via Bygghemma eller liknande och lutar åt en Indol W318+ / 300-liters. Med energi-bidraget så blir det knappa 18k för den maskinen. Indol skriver på sin hemsida att deras maskiner är kvalificerade för bidraget, det gör även Nibe. Även tittat på Nibe Fighter, men den är för hög att passa min tvättstuga.
Tänken är att ta värmen från tvättstugan, och putta ut den utomhus. Hur ofta går maskinen är snarare min fråga (efter behov säger vissa). Men ser ju att min nuvarande beredare drar ca 5kW per dygn i rent standbyläge när vi inte ens är hemma. Bara där är det ju strax över 1800kW årligen.
Jag fick en offert från ett bolag som heter V**ma i Stockholm på en W381A+ på 51051kr efter rot.
**=är
Tycker jag låter som en ganska kostsam installation då jag får maskinen för 33900 på Bygghemma.se eller Polarpumpen.
Nu kommer jag låta VVS-aren som ändå skall dra om rören i tvättstugan och i garaget att göra installationen. Det är ju väggkontakt och sedan normal uppstart (slå på apparaten). Dock inte beställt något än.
**=är
Tycker jag låter som en ganska kostsam installation då jag får maskinen för 33900 på Bygghemma.se eller Polarpumpen.
Nu kommer jag låta VVS-aren som ändå skall dra om rören i tvättstugan och i garaget att göra installationen. Det är ju väggkontakt och sedan normal uppstart (slå på apparaten). Dock inte beställt något än.