1 500 154 läst · 24 663 svar
1500k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Givetvis har alla olika behov. Jag har bekanta som nu eller tidigare helt skippat bil och hyr/poolar när det behövs.
Ofta är det väl dock de som bor och jobbar centralt i lägenhet och inte har barn med 14 träningar och matcher varje vecka.
Men att justera sin världsbild och ändra sina vanor går nog att göra. Jag är sugen på nästa steg, från kombi till min Zoe gick bra. Men att ta tåget istället för bilen har jag inte kommit till än. Tar mig ca 35 minuter längre om allt funkar, enkel resa. Men om jag bara åker 2-3 ggr / vecka till jobbet kan det funka. Fast köper jag "lös" biljett så går det kostnadsmässigt på ett ut. Om jag inte passerade Essingeleden skulle det aldrig gå att räkna hem kostnadsmässigt mot elbil. SL biljetten är för dyr.
Ofta är det väl dock de som bor och jobbar centralt i lägenhet och inte har barn med 14 träningar och matcher varje vecka.
Men att justera sin världsbild och ändra sina vanor går nog att göra. Jag är sugen på nästa steg, från kombi till min Zoe gick bra. Men att ta tåget istället för bilen har jag inte kommit till än. Tar mig ca 35 minuter längre om allt funkar, enkel resa. Men om jag bara åker 2-3 ggr / vecka till jobbet kan det funka. Fast köper jag "lös" biljett så går det kostnadsmässigt på ett ut. Om jag inte passerade Essingeleden skulle det aldrig gå att räkna hem kostnadsmässigt mot elbil. SL biljetten är för dyr.
Ville inte upprepa igen men här kommer en repris.D djac skrev:
* En bil motsvarande dagens Volvo V90CC
* Måste kunna dra hästsläp
* "Bra" fyrhjulsdrift, absolut krav
* Hyfsad markfrigång dålig skogsväg
* Har stor hund
* Ska klara 40 mil utan laddning, även vinter
* Är bekväm, så den ska alltid finnas tillgäng.
Och jag jämför i pris med ny diesel 500-600". Kan ladda hemma med lite ny elinstallation.
Ja, det är väl möjligtvis priset som fortfarande ligger högre i detta fallet, även om jag hade haft svårt att få in en bil jag skulle vilja ha, med den specen, för 500'.A AndersS skrev:Ville inte upprepa igen men här kommer en repris.
* En bil motsvarande dagens Volvo V90CC
* Måste kunna dra hästsläp
* "Bra" fyrhjulsdrift, absolut krav
* Hyfsad markfrigång dålig skogsväg
* Har stor hund
* Ska klara 40 mil utan laddning, även vinter
* Är bekväm, så den ska alltid finnas tillgäng.
Och jag jämför i pris med ny diesel 500-600". Kan ladda hemma med lite ny elinstallation.
Gjorde grovkalkyl förra året och tror jag hamnade på 560", men inte förhandlat med bilfirma och inbyte.D djac skrev:
Och många hästägare är vi dessutom, ofta också med hund.
Jag kan aldrig räkna hem prisskillnaden på 1300mil/år och minst 90% landsväg, även med hemmaladdning. Och el eller diesel är inget heligt utan bara ett drivmedel.
Avsaknaden av instrumentpanel är närmast en fördel. Man ser bättre framåt utan panelen och i en elbil är det ju inte så mycket info att visa, täcker med hastighet och den ser man tydligt ändå genom att snegla lite höger. Navigationen sitter ju mitt i bilen i de flesta bilar ändå.13th Marine skrev:
Jag har en entusiastbil där motorn kan tänkas explodera om man tittar argt på den och där vill jag naturligtvis ha en massa mätare men det är ju en annan sak
Där ser jag något positivt, gillade SAABs försök med Night Panel och bara en hastighetsmätare. Resten kan vara dolt tills något händer och behöver uppmärksamhet. Har tagit bort allt som går på nuvarande bil.
Å andra sidan så kostar pizzan eller liftkortet i Åre numera ungefär lika mycket som en hyrbil i en vecka.K Krille4 skrev:Jag har också funderat på att köpa en mindre bil som fungerar i vardagen och sedan hyr när vi har behov av större bil. Problemet är bara att hyrbilar är så dyra att kostnaderna för en större hyrbil på fjällsemester, sommarsemester, weekendresor o s v snabbt äter upp och överstiger det man sparat på att köpa en "för liten bil".
/Krille
Jag kan hålla med om att utbudet gällande kombibilar som går på el är tämligen torftigt. Frågan är dock om det någonsin kommer komma den typen av elbilar? Kan det vara så att de tillhör en förgången tid, oavsett vad svenska folket tycker?A AndersS skrev:Det finns mängder med kombibilar ute i europa men merparten är mellanstora, speciellt om du kollar rumt medelhavsländerna, tillsammans med mindre pickuper. och inte de stora som är vanligare hos oss där oftast Volvos stora blir en referens.
Men är det inte enklare att bara konstatera att det för sådan som mig, kanske någon till, som önskar sådan bil och ser det som "För tidigt att köpa elbil?" idag, såvida man inte vill lägga det dubbla i pris för liknande elbil.
Vill i princip ha en Volvo V90CC och prisbild 500-600", vilket är referensen på motsvarande diesel.
Allvetare
· Östergötland
· 4 120 inlägg
Det är ganska vedertaget att touchskärmar har en negativ inverkan på trafiksäkerheten. I Tyskland kan det till och med vara olagligt att använda under färd;possum77 skrev:Avsaknaden av instrumentpanel är närmast en fördel. Man ser bättre framåt utan panelen och i en elbil är det ju inte så mycket info att visa, täcker med hastighet och den ser man tydligt ändå genom att snegla lite höger. Navigationen sitter ju mitt i bilen i de flesta bilar ändå.
Jag har en entusiastbil där motorn kan tänkas explodera om man tittar argt på den och där vill jag naturligtvis ha en massa mätare men det är ju en annan sak
https://www.vibilagare.se/nyheter/teslaforare-anvande-pekskarmen-fick-korkortet-indraget?page=2
Försäkringsbolaget Gjensidinge har gjort en undersökning( https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2022/07/manga-bilforare-stors-av-bilens-pekskarm/) där 31% av de svarande säger att användandet av pekskärm lett till farliga och obehagliga situationer. Knappt hälften av dessa har resulterat i olyckor. Det är verkligen ingen kanonutveckling.
Tesla sticker också ut. Tar absolut längst tid att hantera;
Det kommer, första indikationen är ju ID7 med kombin 2024. Vi är bara i begynnelsen av elbilsutvecklingen, ännu inte fullt mogen enligt mig.J jocke31 skrev:
Många bygger oftast volymmodellerna på nya plattformar för att sedan bredda utbudet.
Jag brukar inte pilla på skärmen när jag kör, det är en myt att man måste göra det, iaf i Tesla, kan inte uttala mig om andra elbilar. Ljus, farthållare, torkare och blinkers hanteras med rattspakarna och ljudanläggningen med knapparna/hjulen på ratten. Det enda är om jag ska ändra temperaturen men den kontrollen är alltid framme på displayen så man behöver inte navigera i några menyer.S Styrman_jansson skrev:
Röststyrning använder jag på dieseln för klimat, medie, mobil, etc. Bara säga "fryser" så blir svaret "ökar temperaturen till 21 grader", alternativt "svettas".S Styrman_jansson skrev:Det är ganska vedertaget att touchskärmar har en negativ inverkan på trafiksäkerheten. I Tyskland kan det till och med vara olagligt att använda under färd;
[länk]
Försäkringsbolaget Gjensidinge har gjort en undersökning( [länk]) där 31% av de svarande säger att användandet av pekskärm lett till farliga och obehagliga situationer. Knappt hälften av dessa har resulterat i olyckor. Det är verkligen ingen kanonutveckling.
Tesla sticker också ut. Tar absolut längst tid att hantera;
[media]
Tesla t ex. har väl motsvarande misstänker jag. Rör aldrig touchskärmen när jag kör och förväntar mig att det finns på en ny elbil (ett krav), likväl som självstyrande, automatisk farthållare, etc.
Funktioner som jag redan har idag.
Jag tillhör ju äldre generation så för yngre är väl röststyrning en självklarhet.
Tesla har röststyrning för i princip allt, men då jag är född på 70-talet tycker jag det känns fånigt att prata med bilen. Mina barn gillar det dockA AndersS skrev:
Hehe, så ung bara barnet.possum77 skrev:
Då tog jag körkort och blev med mina tre första bilar. Men röststyrning är egentligen inget nytt, vissa bokningssystem hade det för 30-35 år sedan.