D
A AndersS skrev:
Eller de behov och krav jag har på en bil oberoende av drivmedel, med viss bekvämlighet, de är inte så unika som exemplet du gav och faller inte inom den ramen.
Åter igen, låt oss utgå från de behov/krav som finns!;)
Vad skulle hindra dig?
 
Givetvis har alla olika behov. Jag har bekanta som nu eller tidigare helt skippat bil och hyr/poolar när det behövs.

Ofta är det väl dock de som bor och jobbar centralt i lägenhet och inte har barn med 14 träningar och matcher varje vecka.

Men att justera sin världsbild och ändra sina vanor går nog att göra. Jag är sugen på nästa steg, från kombi till min Zoe gick bra. Men att ta tåget istället för bilen har jag inte kommit till än. Tar mig ca 35 minuter längre om allt funkar, enkel resa. Men om jag bara åker 2-3 ggr / vecka till jobbet kan det funka. Fast köper jag "lös" biljett så går det kostnadsmässigt på ett ut. Om jag inte passerade Essingeleden skulle det aldrig gå att räkna hem kostnadsmässigt mot elbil. SL biljetten är för dyr.
 
D djac skrev:
Vad skulle hindra dig?
Ville inte upprepa igen;) men här kommer en repris.
* En bil motsvarande dagens Volvo V90CC
* Måste kunna dra hästsläp
* "Bra" fyrhjulsdrift, absolut krav
* Hyfsad markfrigång dålig skogsväg
* Har stor hund
* Ska klara 40 mil utan laddning, även vinter
* Är bekväm, så den ska alltid finnas tillgäng.
Och jag jämför i pris med ny diesel 500-600". Kan ladda hemma med lite ny elinstallation.
 
D
A AndersS skrev:
Ville inte upprepa igen;) men här kommer en repris.
* En bil motsvarande dagens Volvo V90CC
* Måste kunna dra hästsläp
* "Bra" fyrhjulsdrift, absolut krav
* Hyfsad markfrigång dålig skogsväg
* Har stor hund
* Ska klara 40 mil utan laddning, även vinter
* Är bekväm, så den ska alltid finnas tillgäng.
Och jag jämför i pris med ny diesel 500-600". Kan ladda hemma med lite ny elinstallation.
Ja, det är väl möjligtvis priset som fortfarande ligger högre i detta fallet, även om jag hade haft svårt att få in en bil jag skulle vilja ha, med den specen, för 500'.
 
D djac skrev:
Ja, det är väl möjligtvis priset som fortfarande ligger högre i detta fallet, även om jag hade haft svårt att få in en bil jag skulle vilja ha, med den specen, för 500'.
Gjorde grovkalkyl förra året och tror jag hamnade på 560", men inte förhandlat med bilfirma och inbyte.
Och många hästägare är vi dessutom, ofta också med hund.
Jag kan aldrig räkna hem prisskillnaden på 1300mil/år och minst 90% landsväg, även med hemmaladdning. Och el eller diesel är inget heligt utan bara ett drivmedel.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter intressant, hur känns avsaknaden av instrumentpanel?
Avsaknaden av instrumentpanel är närmast en fördel. Man ser bättre framåt utan panelen och i en elbil är det ju inte så mycket info att visa, täcker med hastighet och den ser man tydligt ändå genom att snegla lite höger. Navigationen sitter ju mitt i bilen i de flesta bilar ändå.

Jag har en entusiastbil där motorn kan tänkas explodera om man tittar argt på den och där vill jag naturligtvis ha en massa mätare men det är ju en annan sak :)
 
  • Ratt och instrumentpanel i bil med pekskärm visar blå bil, laddstatus och musikspelare. Parkering utanför byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Där ser jag något positivt, gillade SAABs försök med Night Panel och bara en hastighetsmätare. Resten kan vara dolt tills något händer och behöver uppmärksamhet. Har tagit bort allt som går på nuvarande bil.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag har också funderat på att köpa en mindre bil som fungerar i vardagen och sedan hyr när vi har behov av större bil. Problemet är bara att hyrbilar är så dyra att kostnaderna för en större hyrbil på fjällsemester, sommarsemester, weekendresor o s v snabbt äter upp och överstiger det man sparat på att köpa en "för liten bil".

/Krille
Å andra sidan så kostar pizzan eller liftkortet i Åre numera ungefär lika mycket som en hyrbil i en vecka. :cool:
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns mängder med kombibilar ute i europa men merparten är mellanstora, speciellt om du kollar rumt medelhavsländerna, tillsammans med mindre pickuper. och inte de stora som är vanligare hos oss där oftast Volvos stora blir en referens.:)
Men är det inte enklare att bara konstatera att det för sådan som mig, kanske någon till, som önskar sådan bil och ser det som "För tidigt att köpa elbil?" idag, såvida man inte vill lägga det dubbla i pris för liknande elbil.
Vill i princip ha en Volvo V90CC och prisbild 500-600", vilket är referensen på motsvarande diesel.
Jag kan hålla med om att utbudet gällande kombibilar som går på el är tämligen torftigt. Frågan är dock om det någonsin kommer komma den typen av elbilar? Kan det vara så att de tillhör en förgången tid, oavsett vad svenska folket tycker?
 
possum77 possum77 skrev:
Avsaknaden av instrumentpanel är närmast en fördel. Man ser bättre framåt utan panelen och i en elbil är det ju inte så mycket info att visa, täcker med hastighet och den ser man tydligt ändå genom att snegla lite höger. Navigationen sitter ju mitt i bilen i de flesta bilar ändå.

Jag har en entusiastbil där motorn kan tänkas explodera om man tittar argt på den och där vill jag naturligtvis ha en massa mätare men det är ju en annan sak :)
Det är ganska vedertaget att touchskärmar har en negativ inverkan på trafiksäkerheten. I Tyskland kan det till och med vara olagligt att använda under färd;
https://www.vibilagare.se/nyheter/teslaforare-anvande-pekskarmen-fick-korkortet-indraget?page=2

Försäkringsbolaget Gjensidinge har gjort en undersökning( https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2022/07/manga-bilforare-stors-av-bilens-pekskarm/) där 31% av de svarande säger att användandet av pekskärm lett till farliga och obehagliga situationer. Knappt hälften av dessa har resulterat i olyckor. Det är verkligen ingen kanonutveckling.

Tesla sticker också ut. Tar absolut längst tid att hantera;
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag kan hålla med om att utbudet gällande kombibilar som går på el är tämligen torftigt. Frågan är dock om det någonsin kommer komma den typen av elbilar? Kan det vara så att de tillhör en förgången tid, oavsett vad svenska folket tycker?
Det kommer, första indikationen är ju ID7 med kombin 2024. Vi är bara i begynnelsen av elbilsutvecklingen, ännu inte fullt mogen enligt mig.;)
Många bygger oftast volymmodellerna på nya plattformar för att sedan bredda utbudet.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är ganska vedertaget att touchskärmar har en negativ inverkan på trafiksäkerheten. I Tyskland kan det till och med vara olagligt att använda under färd.
Tesla sticker också ut. Tar absolut längst tid att hantera;
[media]
Jag brukar inte pilla på skärmen när jag kör, det är en myt att man måste göra det, iaf i Tesla, kan inte uttala mig om andra elbilar. Ljus, farthållare, torkare och blinkers hanteras med rattspakarna och ljudanläggningen med knapparna/hjulen på ratten. Det enda är om jag ska ändra temperaturen men den kontrollen är alltid framme på displayen så man behöver inte navigera i några menyer.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är ganska vedertaget att touchskärmar har en negativ inverkan på trafiksäkerheten. I Tyskland kan det till och med vara olagligt att använda under färd;
[länk]

Försäkringsbolaget Gjensidinge har gjort en undersökning( [länk]) där 31% av de svarande säger att användandet av pekskärm lett till farliga och obehagliga situationer. Knappt hälften av dessa har resulterat i olyckor. Det är verkligen ingen kanonutveckling.

Tesla sticker också ut. Tar absolut längst tid att hantera;
[media]
Röststyrning använder jag på dieseln för klimat, medie, mobil, etc. Bara säga "fryser" så blir svaret "ökar temperaturen till 21 grader", alternativt "svettas".
Tesla t ex. har väl motsvarande misstänker jag. Rör aldrig touchskärmen när jag kör och förväntar mig att det finns på en ny elbil (ett krav), likväl som självstyrande, automatisk farthållare, etc.
Funktioner som jag redan har idag.
Jag tillhör ju äldre generation så för yngre är väl röststyrning en självklarhet.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Röststyrning använder jag på dieseln för klimat, medie, mobil, etc. Bara säga "fryser" så blir svaret "ökar temperaturen till 21 grader", alternativt "svettas".
Tesla t ex. har väl motsvarande misstänker jag.
Tesla har röststyrning för i princip allt, men då jag är född på 70-talet tycker jag det känns fånigt att prata med bilen. Mina barn gillar det dock :D
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Tesla har röststyrning för i princip allt, men då jag är född på 70-talet tycker jag det känns fånigt att prata med bilen. Mina barn gillar det dock :D
Hehe, så ung bara barnet.;)
Då tog jag körkort och blev med mina tre första bilar. Men röststyrning är egentligen inget nytt, vissa bokningssystem hade det för 30-35 år sedan.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.