1 440 669 läst · 23 724 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
Det kan ju kännas logiskt. Men tex Tesla M3 har ju hyfsat slanka proportioner och samtidigt stora batterier i golvet. Frågan är varför det inte ska gå att göra likadant med klassiskt kombistun? Det är väl snarare marknadsavdelningen som har att säga där tyvärr.useless skrev:
En vanlig elbil drar typ 3-4 kWh/timme för att hålla värmen på ”tomgång”. Så min bil klarar mellan 17 och 22 timmar på tomgång med fullt batteri. De som ger sig ut i snökaos med bara några få procent kvar i batteriet är troligen samma människor som hade gett sig ut med bara 5 liter i tanken i en fossilbil.M Myckling skrev:
Jag tycker att den vanliga kombin inte verkar lika vanlig längre vare sig vi pratar el eller förbränningsmotor. När det sedan gäller Tesla modell 3 så bör det väl sägas att man inte sitter speciellt bra i baksätet tack vare batterierna.U Ursidae skrev:
Finns ju många sedaner som är elbilar och har lång räckvidd.useless skrev:
Och generellt drar en kombi marginellt mer bränsle.. Så självklart skulle det gå alldeles utmärkt att bygga en el-kombi med lång räckvidd!
Speciellt med tanke på att det ju är SUV med sitt högre luftmotstånd som drar med bränsle.
Det är nog bara att inse att svenskar som lastar cementblandare och radiatorer i bak i bilen troligen internationellt sett är rätt udda.A Avemo skrev:
Resande säljare lär väl finnas i fler länder, men de får väl köra en Toyota hiace eller nåt liknande. För resor och friluftsliv funkar säkert dessa suv liknande skapelser bra.
Riktiga hantverkare lär få köra pickup eller caddy...
Nya passaten må vara praktisk, men vackra former verkar den inte ha...
Räckvidden är ned mot hälften av WLTP då man kör under en norrländsk vinter, men inte mycket mer problem än så. Att man skulle frysa ihjäl mitt på nån av europavägarna är inte ett reellt problem. Dubbdäck och fyrhjulsdrift, så nog tar jag mig fram trots att det är elektoner i tankenG Guzzen1 skrev:
Ja man kan ju undra vad det skulle vara för fenomen som dragit fram annars, ett som genast tömmer alla batterier men inte påverkar bränsleniväerna i ICE-bilar, detta borde isf studeras. Jag har suttit fast i kö, vintertid, med elbil och det gick verkligen inte åt mycket ström då.ullberg skrev:Tja, jag var inte där och kan inte vidimera uppgifterna men räddningstjänsten verkar vara av uppfattningen att det var ganska få elbilar som behövde bärgas pga ”soppatorsk”
”Bara en strömlös elbil bärgades från E6 torsdag 2 december, uppger räddningstjänsten till Aftonbladet.”
[länk]
Sen må det vara så att det var andra elbilar (och sannolikt andra bilar med förbränningsmotor) som inte tog sig fram och behövdes bärgas av den anledningen, och kanske var elbilar överrepresenterade där, vem vet om de kör sämre eller bättre än genomsnittsbilisten…
Det är nog snarare efterfrågan på kombi, avsaknaden av, som gör att det inte kommer såna modeller, tydligen svalt utanför norden, Mercedes har väl sagt att de ska sluta tillverka kombimodeller?U Ursidae skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
Nja, allt tyder på att batterierna tål betydligt mycket mer än skeptikerna tror.G Guzzen1 skrev:Framför allt pruta ner priset ordentligt. Batteriet har man ingen aning om hur det har laddats. Mycket snabbladfning sliter mera än hemmaladdning. Ska man vara riktigt petig ska batteriet inte toppladdas annat än ibland. Ca 85% regelmässigt och urladdas till ca 15%. Då får man ut mest av batteriet över tid.
Frågan är bara hur många som vet det. Toppladdning då och då samt inför längre resor.
Har en Hybrid idag som gått 9500mil där ca 2/3 är el, har tappat max 4% kapacitet och då har det laddats många fler cykler än ett elbilsbatteri skulle hinna på samma tid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
Låter intressant, hur känns avsaknaden av instrumentpanel?D djac skrev:
Nöjd i övrigt?
Skillnaden är att den tråkiga jäkeln på VW inte håller så hög profil som Musky gör.
Jag är nöjd, inte blivit religiös men det med instrumentpanel tänker man inte på längre, däremot så så funkar nog alla funktioner lite bättre i Tesla och mycket har blivit bättre sen jag fick min i september, det är ständiga förbättringar, ungefär som på telefonen, och det blir man snabbt van vid. Tex funkade hel/halvljus-automatiken ganska dåligt i början, idag upplever jag den som bra och man har vant sig vid att det bara sköts.13th Marine skrev:
Sentry mode, dvs vaktläge vid parkering är mycket bra, slapp precis självrisken eftersom dörruppslaget filmades.
Allt filmades, när det händer något sparas filmerna (fyra kameror) från en tid tillbaks och du kan se personerna gå till sin bil, slå upp dörren och köra därifrån. Skickade materialet till försäkringsbolaget som bara bekräftade att de kommer kräva motpartens bolag istället, väldigt smidigt.Alfredo skrev: