13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jo, samtidigt kan man tycka där är en del plats som "blir över", vår hybridpassat lyckas ju klämma in både 10kWh batteri och en elmotor utöver ordinarie drivlina.
Fast den har ju väghållning som en full åsna... :(
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast den har ju väghållning som en full åsna... :(
Till min körstil duger en full åsna gott och väl ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ett problem som alla tillverkare har. Ska man bygga en kombi eller sedan med "normala" proportioner samtidigt som det ska rymmas en decimeter batterier i golvet så blir bilen väldigt stor.
Det enklare alternativet är att göra någon form av SUV/Crossover som är högre från början.
Det kan ju kännas logiskt. Men tex Tesla M3 har ju hyfsat slanka proportioner och samtidigt stora batterier i golvet. Frågan är varför det inte ska gå att göra likadant med klassiskt kombistun? Det är väl snarare marknadsavdelningen som har att säga där tyvärr.
 
  • Gilla
christoff9
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Var inte det där bekräftat som en skröna?
En vanlig elbil drar typ 3-4 kWh/timme för att hålla värmen på ”tomgång”. Så min bil klarar mellan 17 och 22 timmar på tomgång med fullt batteri. De som ger sig ut i snökaos med bara några få procent kvar i batteriet är troligen samma människor som hade gett sig ut med bara 5 liter i tanken i en fossilbil.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Det kan ju kännas logiskt. Men tex Tesla M3 har ju hyfsat slanka proportioner och samtidigt stora batterier i golvet. Frågan är varför det inte ska gå att göra likadant med klassiskt kombistun? Det är väl snarare marknadsavdelningen som har att säga där tyvärr.
Jag tycker att den vanliga kombin inte verkar lika vanlig längre vare sig vi pratar el eller förbränningsmotor. När det sedan gäller Tesla modell 3 så bör det väl sägas att man inte sitter speciellt bra i baksätet tack vare batterierna.
 
useless useless skrev:
Det är ett problem som alla tillverkare har. Ska man bygga en kombi eller sedan med "normala" proportioner samtidigt som det ska rymmas en decimeter batterier i golvet så blir bilen väldigt stor.
Det enklare alternativet är att göra någon form av SUV/Crossover som är högre från början.
Finns ju många sedaner som är elbilar och har lång räckvidd.
Och generellt drar en kombi marginellt mer bränsle.. Så självklart skulle det gå alldeles utmärkt att bygga en el-kombi med lång räckvidd!
Speciellt med tanke på att det ju är SUV med sitt högre luftmotstånd som drar med bränsle.
 
A Avemo skrev:
Jag tycker att den vanliga kombin inte verkar lika vanlig längre vare sig vi pratar el eller förbränningsmotor. När det sedan gäller Tesla modell 3 så bör det väl sägas att man inte sitter speciellt bra i baksätet tack vare batterierna.
Det är nog bara att inse att svenskar som lastar cementblandare och radiatorer i bak i bilen troligen internationellt sett är rätt udda.

Resande säljare lär väl finnas i fler länder, men de får väl köra en Toyota hiace eller nåt liknande. För resor och friluftsliv funkar säkert dessa suv liknande skapelser bra.

Riktiga hantverkare lär få köra pickup eller caddy...

Nya passaten må vara praktisk, men vackra former verkar den inte ha...
 
  • Gilla
Putt och 4 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Ja men det begriper inte alla. Jag komner ihåg vinyern 21-22 när det snöade igen på E6 mellan Vsrberg och Göteborg. Det stod en skock elbilar efter vägen som tarvade bärgning då batteriet tagit slut. Förarna ville ju inte frysa i väntan på snöröjning.
Räckvidden är ned mot hälften av WLTP då man kör under en norrländsk vinter, men inte mycket mer problem än så. Att man skulle frysa ihjäl mitt på nån av europavägarna är inte ett reellt problem. Dubbdäck och fyrhjulsdrift, så nog tar jag mig fram trots att det är elektoner i tanken
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
ullberg ullberg skrev:
Tja, jag var inte där och kan inte vidimera uppgifterna men räddningstjänsten verkar vara av uppfattningen att det var ganska få elbilar som behövde bärgas pga ”soppatorsk”

Bara en strömlös elbil bärgades från E6 torsdag 2 december, uppger räddningstjänsten till Aftonbladet.”

[länk]

Sen må det vara så att det var andra elbilar (och sannolikt andra bilar med förbränningsmotor) som inte tog sig fram och behövdes bärgas av den anledningen, och kanske var elbilar överrepresenterade där, vem vet om de kör sämre eller bättre än genomsnittsbilisten…
Ja man kan ju undra vad det skulle vara för fenomen som dragit fram annars, ett som genast tömmer alla batterier men inte påverkar bränsleniväerna i ICE-bilar, detta borde isf studeras. Jag har suttit fast i kö, vintertid, med elbil och det gick verkligen inte åt mycket ström då.
 
  • Gilla
Putt och 5 till
  • Laddar…
D
U Ursidae skrev:
Det kan ju kännas logiskt. Men tex Tesla M3 har ju hyfsat slanka proportioner och samtidigt stora batterier i golvet. Frågan är varför det inte ska gå att göra likadant med klassiskt kombistun? Det är väl snarare marknadsavdelningen som har att säga där tyvärr.
Det är nog snarare efterfrågan på kombi, avsaknaden av, som gör att det inte kommer såna modeller, tydligen svalt utanför norden, Mercedes har väl sagt att de ska sluta tillverka kombimodeller?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Framför allt pruta ner priset ordentligt. Batteriet har man ingen aning om hur det har laddats. Mycket snabbladfning sliter mera än hemmaladdning. Ska man vara riktigt petig ska batteriet inte toppladdas annat än ibland. Ca 85% regelmässigt och urladdas till ca 15%. Då får man ut mest av batteriet över tid.
Frågan är bara hur många som vet det. Toppladdning då och då samt inför längre resor.
Nja, allt tyder på att batterierna tål betydligt mycket mer än skeptikerna tror.
Har en Hybrid idag som gått 9500mil där ca 2/3 är el, har tappat max 4% kapacitet och då har det laddats många fler cykler än ett elbilsbatteri skulle hinna på samma tid.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag hade inte tänkt köpa en, sen tvingade sonen mig att provköra och sen blev det en sån.. jadu, Elon är ju inget plus.. även om han i all sin galenskap får en del saker gjorda men det är en annan diskussion, antar att det jobbar nån tråkig jävel på VW också ;)
Låter intressant, hur känns avsaknaden av instrumentpanel?
Nöjd i övrigt?

Skillnaden är att den tråkiga jäkeln på VW inte håller så hög profil som Musky gör. ;)
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter intressant, hur känns avsaknaden av instrumentpanel?
Nöjd i övrigt?

Skillnaden är att den tråkiga jäkeln på VW inte håller så hög profil som Musky gör. ;)
Jag är nöjd, inte blivit religiös men det med instrumentpanel tänker man inte på längre, däremot så så funkar nog alla funktioner lite bättre i Tesla och mycket har blivit bättre sen jag fick min i september, det är ständiga förbättringar, ungefär som på telefonen, och det blir man snabbt van vid. Tex funkade hel/halvljus-automatiken ganska dåligt i början, idag upplever jag den som bra och man har vant sig vid att det bara sköts.

Sentry mode, dvs vaktläge vid parkering är mycket bra, slapp precis självrisken eftersom dörruppslaget filmades.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Sentry mode, dvs vaktläge vid parkering är mycket bra, slapp precis självrisken eftersom dörruppslaget filmades.
Berätta mer! Hur mycket filmades? Gick det att identifiera "den skyldiga bilen"? Kunde ni kräva gärningspersonen på ersättning eller varför slapp du självrisk?
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Berätta mer! Hur mycket filmades? Gick det att identifiera "den skyldiga bilen"? Kunde ni kräva gärningspersonen på ersättning eller varför slapp du självrisk?
Allt filmades, när det händer något sparas filmerna (fyra kameror) från en tid tillbaks och du kan se personerna gå till sin bil, slå upp dörren och köra därifrån. Skickade materialet till försäkringsbolaget som bara bekräftade att de kommer kräva motpartens bolag istället, väldigt smidigt.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.