useless useless skrev:
Dom grejerna klämmer man väl in i motorrummet? Ett batteri på 70-100 kWh väger några hundra kilo och måste placeras mitt i bilen.
Nej, sitter under bilen. Den vi har kan inte fås som hybrid om man valt "riktig" fyrhjulsdrift med transmission.
 
useless useless skrev:
Dom grejerna klämmer man väl in i motorrummet? Ett batteri på 70-100 kWh väger några hundra kilo och måste placeras mitt i bilen.
Jag har full förståelse för varför det ser ut som det gör, men man kan ju ändå önska =)
 
RoTe
A AndersS skrev:
Nej, sitter under bilen. Den vi har kan inte fås som hybrid om man valt "riktig" fyrhjulsdrift med transmission.
Verkar onödigt med transmission på en elbil.
 
RoTe RoTe skrev:
Verkar onödigt med transmission på en elbil.
Hybrid. Men jag ser komplexitet att kunna få riktig fyrhjulsdrift i kombination med någon form av elhybrid.;)
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, SUVar blir snabbt stora tyvärr, önskar mig egentligen en Kombi, men det verkar svårt i dagsläget.
Vad blir den faktiska förbrukningen och hur mycket motorväg är det då?
Men är det verkligen rimligt idag, om du ska köpa ny privat alltså, med de nya priserna på en Modell Y har jag förstått att allt annat i den klassen blir svårt att motivera?
 
D djac skrev:
Men är det verkligen rimligt idag, om du ska köpa ny privat alltså, med de nya priserna på en Modell Y har jag förstått att allt annat i den klassen blir svårt att motivera?
Jag kikar främst på begagnat, är väl halvseriös i mitt letande.

Tesla är lite intressant, även om jag är skeptisk till saknad instrumentpanel samt Musky själv.

Men jag borde helt enkelt provköra lite
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kikar främst på begagnat, är väl halvseriös i mitt letande.

Tesla är lite intressant, även om jag är skeptisk till saknad instrumentpanel samt Musky själv.

Men jag borde helt enkelt provköra lite
Jag hade inte tänkt köpa en, sen tvingade sonen mig att provköra och sen blev det en sån.. jadu, Elon är ju inget plus.. även om han i all sin galenskap får en del saker gjorda men det är en annan diskussion, antar att det jobbar nån tråkig jävel på VW också ;)
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, SUVar blir snabbt stora tyvärr, önskar mig egentligen en Kombi, men det verkar svårt i dagsläget.
Vad blir den faktiska förbrukningen och hur mycket motorväg är det då?
Bor i västerbotten, så motorvägar är det inte gott om, dessutom är det så kass status på e4 mellan umeå och skellefteå så den är sänkt till 80 på större delar.
Men istället dubbade vinterdäck och kallt klimat övervägande del av året

Long term memory säger:

Consumption of electric motor
32,7 kWh/100km

Distance driven
7 206 km

Driving time
223:34 h

Speed
32 km/h
 
L laseryxa skrev:
Bor i västerbotten, så motorvägar är det inte gott om, dessutom är det så kass status på e4 mellan umeå och skellefteå så den är sänkt till 80 på större delar.
Men istället dubbade vinterdäck och kallt klimat övervägande del av året

Long term memory säger:

Consumption of electric motor
32,7 kWh/100km

Distance driven
7 206 km

Driving time
223:34 h

Speed
32 km/h
Det var en del, passaten drar typ halva det med en snitthastighet på 50km/h.
Men då är förvisso klimatet här betydligt mildare
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var en del, passaten drar typ halva det med en snitthastighet på 50km/h.
Men då är förvisso klimatet här betydligt mildare
Vinterklimatet gör stor skillnad
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Till och med såatt Tesla Model Y blev hela EUs mest sålda bil i Q1 2023
I går invigde de bygget av ett eget litiumraffinaderi i Texas, de ser en flaskhals i just litiumproduktionen om några år.
 
Någon som vet något om nya Volvo EX30 som visas den 7:e juni?
 
Attitudeswe
sunnis
Håller Volvo vad de lovar så kommer de ha ett fint elektriskt modellprogram inom några år. Tror EX90 kommer bli riktigt fin och dessutom än så länge bra prissatt jämfört mot konkurrenterna.
 
D djac skrev:
Ja, jag tycker det är löjligt, en vara som verkligen prissätts per timme säljs baserat på inköpspriser från 2021.. det är en rutten bransch fnv, ungefär som livsmedelsgrossisterna. Man hade ju hoppats på att de åtminstone inte skulle få elstöd men jag antar att de nu kommer få ytterligare marginalförstärkning från mina skattepengar, -staten och kapitalet!
Självfallet. Skattesystemet är till för att omfördela från fattig till rik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.