3 390 734 läst · 18 251 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu var det ett tag sen man postade ngt men lagom till sommaren så är min nya worktop för Bora Centipede färdig. Riktigt rolig grej ändå.
De orangea kopparna är där för att boran ska ha ngt att låsa fast i. Dessutom agerar de som bumpers för skivan så kanske man sparar den lite. Relativt lätt skiva den väger in på ganska precis 7.1kg.
Tillverkade en sil till en vattenkokare. Silen hade försvunnit och det gjorde att kokaren aldrig stängde av sig. Som bonus lärde jag mig hur en vattenkokare fungerar. När vattnet kokar leds vattenånga ner i foten genom röret som skymtar på bilden till ett bleck av bimetall. När blecket blir uppvärmt klickar det och bryter strömmen. Fattas silen gick all ånga ut där uppe i stället.
Men jag fattar fortfarande inte vad det är som gör att strömbrytaren hålls sluten endast när apparaten är inkopplad.
Silen tillverkade jag av en skrotad LED-trädgårdslampa i rostfritt, bågfil, plåtsax och borrmaskin.
Häromdagen bytte jag sladden till en längre, originalsladdar till sådana här apparater brukar vara jobbigt korta.
/Höghus
Men jag fattar fortfarande inte vad det är som gör att strömbrytaren hålls sluten endast när apparaten är inkopplad.
Silen tillverkade jag av en skrotad LED-trädgårdslampa i rostfritt, bågfil, plåtsax och borrmaskin.
Häromdagen bytte jag sladden till en längre, originalsladdar till sådana här apparater brukar vara jobbigt korta.
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Ägnade först säkert 30 min att leta efter bubblor med såpvatten och trodde ett tag att det _kanske_ kunde vara ventilen. Jag vred runt den för att gummit skulle sätta sig på ny plats och såg inga bubblor efter det. Var precis på väg att återmontera på bilen när jag plötsligt såg skallen på en hel montageskruv, hur jag kunnat missa den när jag blaskade med såpvatten fattar jag inte.
Blev läge att prova mitt lågbudgetverktyg för att laga hål, verkar vara tätt men får följa upp att det verkligen är det under veckan…
/U
Blev läge att prova mitt lågbudgetverktyg för att laga hål, verkar vara tätt men får följa upp att det verkligen är det under veckan…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/U
Väldigt nära kanten. Det kan vara svårt att få att hålla tätt med en plugg även om hela slitbanan ska gå att laga.ullberg skrev:Ägnade först säkert 30 min att leta efter bubblor med såpvatten och trodde ett tag att det _kanske_ kunde vara ventilen. Jag vred runt den för att gummit skulle sätta sig på ny plats och såg inga bubblor efter det. Var precis på väg att återmontera på bilen när jag plötsligt såg skallen på en hel montageskruv, hur jag kunnat missa den när jag blaskade med såpvatten fattar jag inte.
[bild]
[bild]
/U
Nokian Tyres.ullberg skrev:Ägnade först säkert 30 min att leta efter bubblor med såpvatten och trodde ett tag att det _kanske_ kunde vara ventilen. Jag vred runt den för att gummit skulle sätta sig på ny plats och såg inga bubblor efter det. Var precis på väg att återmontera på bilen när jag plötsligt såg skallen på en hel montageskruv, hur jag kunnat missa den när jag blaskade med såpvatten fattar jag inte.
[bild]
[bild]
/U
Såg precis likadan slitagemärkning när jag skiftade till sommardäck åt svärmor.
Glömde tydligen att ta upp båten i höstas...
Första försöket att lyfta upp den gick sådär när en hydraulslang började läcka.
Tur att kompisen har slang på löpmenter, slangpress och olja på fat, ny slang och 120l senare så var den som ny.
Gröna faran till undsättning
Enklare att hälla ur vattnet än att pumpa
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tur att kompisen har slang på löpmenter, slangpress och olja på fat, ny slang och 120l senare så var den som ny.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Du har nog för mycket saker om du glömmer bort dem.Gimp skrev:Glömde tydligen att ta upp båten i höstas...
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vad lyfter du längst ute på den gula kroken? 500kg?Gimp skrev:Glömde tydligen att ta upp båten i höstas...
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag tror du tänker fel. Så länge det rör sig om en öppen båt och du lyfter sakta så kommer du bara lyfta snäppet mer än båtens vikt. Vattnet utanför och innanför skrovet tar ju i stort sett ut varandra.P Pysslarn skrev:
Känns ju vettigt. Det är ju bara det vatten som lyfts över omgivande vattenyta som gör skillnad såklart!P PatrikJo skrev:
Så skönt att få hjälp med tänket ibland, tack!
//Ronnie