Kopplade in kylsystemet på svarven. Aldrig använt det under de år jag haft svarven. Gör det väldigt lätt och väldigt snabbt att kapa delar. Men gud så klottigt! Här behövs bättre skydd, speciellt för bädden så den inte blir så nerklottad.

BLeLlhl.jpg

• Gilla
Plåtbob och 2 till
  • Laddar…
Specialverktyg för dörrsnickare.
Har saknat ett verktyg så i dag gjorde jag det.

Hyvlade en bit björk till femton och fem millimeter. En annan remsa blev tio millimeter och sågades till långa kilar.
I vår gersåg som alltid är inställd på 45grader höjde jag klingan t 10mm och sågade ett snitt tvärs över. Kilen lade jag sedan mot anhållet och utökade snittet till sisådär 12mm som smalast.
Limmade på 5mm björk över snitten i press.
Träplankor och en huggmejsel på ett arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter någon timme grovformade jag ämnet och testade mig fram till rätt längd på kilen.
Tillsammans med ett 10mm stämjärn...
Trähantverk, stemjärn skapar spår i träbit, precision, snickeri, verktyg, träbearbetning, arbetsbänk, hantverksskicklighet, ljus träsort.
Skapa konto

är det nu en grundkloss speciellt gjord för arbete i karmar. Lång nog för garageportgångjärn.
Snickeri, träbearbetning, hål skapas med borr i trästycke, verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Mvh Findus

PS. Stämjärnet är ett som jag använder. För att inte genast slarva bort kilen kompletterades den ursprungliga konstruktionen med en avancerad kilrörelsebegränsare.
Trädel med förborrad hål och metallskruv, snickeri, konstruktion, träbearbetning, skruv fastsatt i trä, närbild.
Skapa konto

DS.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Noramasen och 27 till
  • Laddar…
Byggt ett underrede till en TV-bänk och insett att den hundra kilo valnötsplanka som kom i dag inte bara är väldigt i vägen. Den är också en rätt stadig arbetsbänk.
Träbenstommar på arbetsbänk i snickeri, verktyg i bakgrunden, arbetsprocess, hantverk, träarbete.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Är Nyfiken
Vad kostar en sådan "filead godsak" är lite avis

6000, men då ingick runt 15 kg mahogny som bonus.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Byggt en hatthylla av ett gäng otroligt glada furukorkskruvar, fick kapa och hyvla som en tok men blev rakt i slutänden. Missnöjd över hur jag satte krokarna, blev lite tankevurpa där, och att konsolerna har pytteglapp mot hyllan. Fick lite utslag på ena konsolen också när jag fräste från mallen men det syns nog inte när den är målad och sitter uppe.

Trähylla med krokar och bänkdelar, omonterad, på ett trägolv, inomhus, soligt, skyddstejp på detaljer.

• Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Byggt en värmeväxlare för att snabbt kyla ner vörten vid ölbryggning. Slut på långsamma och omständiga isbad för att kyla vörten!
Transparent slang rullad på träbord med mässingskopplingar och kran.
Skapa konto

Vörten går inne i kopparröret och kylvattnet i den yttre slangen.
Nu väntar jag bara på en leverans från Humlegården, förhoppningsvis blir det upp till bevis i helgen

• Gilla
4774 och 20 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
6000, men då ingick runt 15 kg mahogny som bonus.
Var köper man dylikt? känns som att varje kvarter i USA har en hardwood dealer men liknande verkar vara dåligt med häruppe.

• Gilla
krojs och 1 till
  • Laddar…
Snickerier kan man köpa av, dom köper väl av nån i sin tur men säkert större volymer.

AXS
Här kan du köpa väldigt fina plankor: https://www.instagram.com/sundsor_adeltra_sverige/

Men det finns mycket som ligger i lador, gamla snickerier och sågverk. Min pappa har köpt flera kubik som blivit skärbrädor och bänkar. Oftast billigt via någon bekants bekant eller liknande. Fråga runt så kommer det till slut ringa någon.

En till: https://www.instagram.com/xylo.dsgn/

Båda är extremt trevliga och duktiga!

Redigerat:
Det finns som sagt flera om man letar lite, men inte lika enkelt som man får intrycket av på amerikanska sidor. Jag brukar köpa av Abrahamssons på Orust, då man får rätt billig hemleverans om man passar in någon av deras leveransturer. Kanske inte till Åland, men de samarbetar med ett snickeri i Täby om du kan hämta där. Fokus på båtvirke, så om du vill ha ek, mahogny och sånt har de alltid massor hemma och till bättre pris än jag hittat hos någon annan.

https://www.wernerab.se/
Pruttig hemsida, men trevliga så det är bara att ringa och berätta vad man vill ha.

En gammal inca dök upp på Blocket för 900, alldeles för billigt tyckte jag. Nu ombyggd till metallsåg och uppfräschad med nya lager och gummibanor.

• Vertikal bandsåg av märket INCA i en rörig verkstad.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 16 till
  • Laddar…
Är ombyggnaden byte till band för metall? Eller behövdes mer delar bytas?

A Anderscurl skrev:
Är ombyggnaden byte till band för metall? Eller behövdes mer delar bytas?
Man vill också sänka hastigheten på bandet så byte av motor eller nedväxling antar jag.

• Gilla
dat96mhe
  • Laddar…
Precis min tanke. Därav frågan ifall det behövdes bytas mer delar än bara bandet för att få det att fungera bra i metall :) Men val av band påverkar önskade skärdata också. Så med rätt band kanske denna såg passar bra för metall beroende på tjockleken av ämnet som ska sågas.

• Gilla
dat96mhe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.