49 272 läst · 223 svar
49k läst
223 svar
Projekttråd: En kanadensare kanske blir till...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågat ur konturen mycket grovt med sticksågen. Ska smala av bladet ytterligare några mm med bandslipen och se till att det blir jämnt och symmetriskt.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä men nu så. Det här var bara kanske 45 min jobb med fräs och elhyvel. Gått och dragit mig för det men nu går det framåt.
Nere på 1 och 1/4 kilogram. Således en hel del till som ska bort. Ska väga långt under 1000 gram. Biltemapaddeln väger 715 gram men det kommer jag nog inte ned till då min egen modell är längre.
Balansen ligger något högt. Måste försöka få ned den en bra bit om jag ska kunna laminera bladet med glasfiber. Tanken är att tyngdpunkten ska ligga ungefär såhär eller 3-5 cm nedom då man får en vattenfilm på bladet som väger litegrann vid paddling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balansen ligger något högt. Måste försöka få ned den en bra bit om jag ska kunna laminera bladet med glasfiber. Tanken är att tyngdpunkten ska ligga ungefär såhär eller 3-5 cm nedom då man får en vattenfilm på bladet som väger litegrann vid paddling.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nere på 1028 gram. Ska ned under 1000. Gärna 900. Vi får se lite vad det landar på men jag har gott hopp.
Skaftet är nu avsmalat till 27 mm i diameter vid greppet och 27×32 mm vid bladet. Det är alltså ovalt där man håller handen. Nu ska allihop maskinslipas med excenter i kanske 80 - 120 - 240 och sedan handslipas med 400.
Snyggt!
Jag är ingen paddlare men jag undrar om det inte finns risk att paddeln bryts? Jag tycker det verkar vara så smalt och smäckert skaft ovanför det breda bladet.
Men virket är förmodligen av seg och tålig sort.
Jag är ingen paddlare men jag undrar om det inte finns risk att paddeln bryts? Jag tycker det verkar vara så smalt och smäckert skaft ovanför det breda bladet.
Men virket är förmodligen av seg och tålig sort.
Såklart finns en risk. Det gör det alltid.R roke skrev:
Bra fråga dock. Jag har laminerat paddeln med tanke på årsringarna. Trävirke är känsligast mot splittning/knäckning mellan årsringarna. Således har jag orienterat och limmat dem såhär om man tittar nedifrån på paddlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paddeln är stavlimmad av fem av mig särskilt utplockade stycken av kärnved och inte spintved. Kolla inlägg #205.
Således. När du köper en piassavakvast på biltema, orientera skaftet så att årsringarna går i riktningen du sopar. Då knäcks inte skaftet.
Redigerat:
Jo. Det var så pass enkelt och kul att det nog blir en två stycken till. En kortare beaver-tail för min dotter med så kallat t-grepp istället för douglas-grepp. Sen troligen en mer experimentell variant som heter Voyageur efter pälshandlarna i Kanada på 1600-1800 talen. Borde väl göra en beaver-tail till för förpaddlaren. Både otter-tail (som den nyfärdiga paddeln är) och Voyageur är utpräglade akterpaddlar.B baier skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första övernattningsturen med kanoten. Går förvånansvärt högt i vattnet trots två gubbar i med packning. Nya paddeln är som en dröm i jämförelse med köpepaddlar, lånepaddlar eller gud förbjude hyrpaddlar i alu/PP. Helt ljudlös i och ur vattnet. Körde bara kokt linolja på då det blev hastigt påtänkt med turen och jag inte hann ytbehandla med lack. Men det funkar, man får olja ofta bara.
Redigerat:
Blev du inspirerad och vill bygga din egen kanot och/eller paddel?
Jag har utgått från två böcker. På engelska såklart och alla mått i tum och fot, men enkelt att omvandla.
https://www.adlibris.com/se/bok/bui...PxSxwTyezy1pUgkFo7uuJwMUj2i2mDHwaAqclEALw_wcB
https://www.adlibris.com/se/bok/can...hVxt7Mq5YqRuILYpa_dfUVYhacoNcONUaAqANEALw_wcB
I Kanotboken medföljer det 8 ritningar, i paddelboken 9 ritningar. Men då är en för dubbelpaddel och en för barnpaddel. Det enklaste är att köpa dem. Böckerna är bra. Utförliga byggbeskrivningar och teori bakom. Även instruktioner för reparationer.
Det man ska tänka på är att det kostar en del. Tid och pengar. Jag har lagt ungefär 8000 kr på material och långt över 200 h. Så vill man bara ha en kanot så är det bättre att köpa en. Vill man bygga en kanot och sen paddla den så är det här helt rätt väg att gå. För mig har resan varit målet. Känslan av att ha byggt en jävla kanot och få paddla den ut på vattnet är helt obeskrivlig.
Jag har utgått från två böcker. På engelska såklart och alla mått i tum och fot, men enkelt att omvandla.
https://www.adlibris.com/se/bok/bui...PxSxwTyezy1pUgkFo7uuJwMUj2i2mDHwaAqclEALw_wcB
https://www.adlibris.com/se/bok/can...hVxt7Mq5YqRuILYpa_dfUVYhacoNcONUaAqANEALw_wcB
I Kanotboken medföljer det 8 ritningar, i paddelboken 9 ritningar. Men då är en för dubbelpaddel och en för barnpaddel. Det enklaste är att köpa dem. Böckerna är bra. Utförliga byggbeskrivningar och teori bakom. Även instruktioner för reparationer.
Det man ska tänka på är att det kostar en del. Tid och pengar. Jag har lagt ungefär 8000 kr på material och långt över 200 h. Så vill man bara ha en kanot så är det bättre att köpa en. Vill man bygga en kanot och sen paddla den så är det här helt rätt väg att gå. För mig har resan varit målet. Känslan av att ha byggt en jävla kanot och få paddla den ut på vattnet är helt obeskrivlig.