3 271 848 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Eftersom man idag som myndighet och myndighetsperson väldigt lätt kan få på pälsen ordentligt i media och från första bästa politiker som vill få draghjälp i nästa val så är det idag förbaskat viktigt att man har bra jurister inom organisationen....lars_stefan_axelsson skrev:
Eget förnuft sörru .... dvs politikerns eget sunda förnuft .... om förnuftets röst var en idiot ja då har vi en ny vända i Expressen, men en ansvarig myndighetsperson har redan fått magsår.
Skillnaden idag är att mycket av de regler som skrevs för tekniska anläggningar övervägdes och skrevs av personer som antingen idag har pension eller har passerat yttersta växeln.
Vilken yngre person som har färsk arbetslivserfarenhet och det rätta psyket/förståndet för att på ett bra sätt se vad som kan bli farligt och då skriva regler så att man inte kan komma i närheten av den gränsen och där reglerna då blir förståeliga och utan hål (tänkte inte på det) ?
Det är vad som krävs när man skriver reglementen för många verksamheter (och vad Transportstyrelsen kräver hos de verksamheter där riksdagen/regeringen/transportstyrelsen inte har skrivit instruktionen i detalj dvs vägtrafiken.)
Redigerat:
Sedan finns dagens problem med många unga som inte kan läsa eller skriva svenska på någon användbar nivå.S skaraborgsfakir skrev:Eftersom man idag som myndighet och myndighetsperson väldigt lätt kan få på pälsen ordentligt i media och från första bästa politiker som vill få draghjälp i nästa val så är det idag förbaskat viktigt att man har bra jurister inom organisationen....
Eget förnuft sörru .... dvs politikerns eget sunda förnuft .... om förnuftets röst var en idiot ja då har vi en ny vända i Expressen, men en ansvarig myndighetsperson har redan fått magsår.
Skillnaden idag är att mycket av de regler som skrevs för tekniska anläggningar övervägdes och skrevs av personer som antingen idag har pension eller har passerat yttersta växeln.
Vilken yngre person som har färsk arbetslivserfarenhet och det rätta psyket/förståndet för att på ett bra sätt se vad som kan bli farligt och då skriva regler så att man inte kan komma i närheten av den gränsen och där reglerna då blir förståeliga och utan hål (tänkte inte på det) ?
Det är vad som krävs när man skriver reglementen för många verksamheter (och vad Transportstyrelsen kräver hos de verksamheter där riksdagen/regeringen/transportstyrelsen inte har skrivit instruktionen i detalj dvs vägtrafiken.)
Enligt rapporter från högre utbildning kan många inte ens skriva så lärarna förstår vad de menar.
Ja så kan det vara. Förstås beroende vad man menar med unga.Stickan56 skrev:
Men det är för mig häpnadsväckande att sådant uppträder hos människor som inlett en högre utbildning. Det verkar ju inte vara sällsynta undantag utan tillräckligt många för att lärarna har stora problem.
För mig är det mycket viktigt att man kan läsa texter och förstå meningen med det skrivna och kunna skriva så andra lätt kan förstå. Det är ju en av förutsättningarna för ett välfungerande samhälle.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Nej. Men inom den högre utbildningen så har vi sett en klar försämring. En hypotes jag inte vet om jag faktiskt inte tror på är att iom att lärarreformerna nu fullt slagit igenom och de sista riktiga lärarna på grund- och gymnasie-nivå går i pension så har skolan ramlat utför stupet.Stickan56 skrev:
Om lärarkåren inte kan skilja på "de" och "dem", hur skall studenterna då lära sig?
Sedan så har språket också förskjutits mot engelskan som blivit mer av ett lingua franca bland yngre. Deras resultat har också förbättrats avsevärt där. Men det har gett svenska ännu en spark nedåt utförsbacken.
Dock, det är kraftigt OT här så jag stoppar där.
Problemet är att man hittar på rabiata tolkningar av lagen och övertygar folk om att det är gällande regler - Oftast illa dolt som ett sätt att befästa elektrikerskråets ställning.
Det är inget en myndighet ska pyssla med enligt min åsikt.
Det är inget en myndighet ska pyssla med enligt min åsikt.
Det håller jag fullkomligt med om!useless skrev:
Dock förstår jag inte riktigt när frågan om vem som har tolkningsföreträde blir relevant eller ett problem.
Det blir ett problem när man gör felaktiga/för strikta tolkningar som aldrig prövas i rätten. Inom de flesta andra områden prövas myndigheternas regler och tolkningar ständigt, men det är ingen som vågar utmana inom elområdet.
Medlem
· Västernorrland
· 10 859 inlägg
Det kommer troligen ingen få veta eftersom det mer eller mindre aldrig är nån som åtalas på dylika grunder. Oftast är det ju bara vid ev olycka och skadeståndsfrågan avgörs med anläggningsinnehavaren eller om nån tjyvat ström.Alfredo skrev:
Det finns regler om hur elinstallationer ska utföras ja men det är ju det som är grejen att de liksom pekar på regeln och säger att det är olagligt att göra detta men sen då..........Jag skulle vilja se hur det åtalet skulle se ut.
Men vem skulle utmana? Pratar vi rättsligt torde det vara polis/åklagare antar jag men de inser väl det hopplösa och tycker sig ha viktigare saker att pyssla med. Lyckligtvis verkar de i alla fall i denna fråga ha ett rätt sunt förnuft.useless skrev:
Pratar vi om att utmana regelverket genom praktiskt handlande görs det ju hela tiden av alla mer eller mindre kompetenta hemmapulare som uppenbarligen ser Elsäkerhetsverkets tolkningsföreträde som tämligen irrelevant.
Medlem
· Västernorrland
· 10 859 inlägg
Det är väl isåfall ESV som ska åtala någon då.............
Till exempel: Hur ska Elsäkerhetsverkets påstående att det är elinstallationsarbetet att lyfta på locket till en normcentral och sätta tillbaks det igen utmanas?
Vem ringer polisen om vederbörande ser någon utföra den handlingen? Vilken polis skulle ta emot anmälan? Vilken åklagare skulle ta upp fallet?
Vem ringer polisen om vederbörande ser någon utföra den handlingen? Vilken polis skulle ta emot anmälan? Vilken åklagare skulle ta upp fallet?