48 649 läst · 199 svar
49k läst
199 svar
Möjligt att rädda detta trädäck? Erfaren snickare gick bet! [Bilder]
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Jula har en plattrensare och borste för trätrall, tror att en roterande stålborste kommer att slita för hårt på träet
Borsten går på 300 och maskinen på 1700 , det kanske kan vara värt att prova, gå med borsten längs med planken och funkar det tillräckligt bra så behövs inga kemikalier
Ev får men låta det vara lite mörkt i springor och sprickor men rillorna bör vara kvar efter borstning
https://www.jula.se/catalog/tradgar...e/trarengoringsborste-for-multiborste-014334/
Borsten går på 300 och maskinen på 1700 , det kanske kan vara värt att prova, gå med borsten längs med planken och funkar det tillräckligt bra så behövs inga kemikalier
Ev får men låta det vara lite mörkt i springor och sprickor men rillorna bör vara kvar efter borstning
https://www.jula.se/catalog/tradgar...e/trarengoringsborste-for-multiborste-014334/
Tror mer på en betonghelikopter.hsd skrev:Jula har en plattrensare och borste för trätrall, tror att en roterande stålborste kommer att slita för hårt på träet
[länk]
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Du råkare inte se bilder från en annan användare än TS... Tänker på inlägg #21M Mikael Karlsson4999 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...re-gick-bet-bilder.485613/page-2#post-5198377
Prova med en renovator. Den kommer dock säkert nöta ned fibrerna men spåren kommer behållas.Skumpe skrev:Hej Byggahus!
Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).
Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.
Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.
Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.
Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Kom på att slipa kan vara väldigt effektivt och rillena kan vara kvar....
.... om man slipar förhand.
Perfekt för den med förmycket fritid
.... om man slipar förhand.
Perfekt för den med förmycket fritid
Jag hade vänt på brädorna.Skumpe skrev:Hej Byggahus!
Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).
Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.
Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
Skumpe skrev:Hej Byggahus!
Det är samma brädor. Det är inte utbytt några brädor och jag kan till skillnad från dig inspektera brädorna på plats. Släpp detta nu. Du ser fel.M Mikael Karlsson4999 skrev:
Hyr en slip på Ramirent eller Cramo. Jag har ett gammalt altangolv som jag har slipat, runt spikarna/skruvarna så fick jag ta sandpapper, tidsödande men så värt. Nu var detta inuti ett uterum men det funkar på altanen, trappan slipade jag för hand med slipmaskinSkumpe skrev:Hej Byggahus!