Snyggt! Kan tipsa om du behöver "fylla" en skvätt i systemet och övertryck så går det utmärkt med en vanlig tryckspruta och ett par kopplingar som du sen jackar på påfyllnadskopplet.
Jag eftermonterade en luftavskiljare. Den fungerar otroligt bra.
En nyinstallerad luftavskiljare i mässing på ett mönstrat tyg med förpackningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nu till huvudfrågan :) Kyler det bra och är du nöjd?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Kan tipsa om du behöver "fylla" en skvätt i systemet och övertryck så går det utmärkt med en vanlig tryckspruta och ett par kopplingar som du sen jackar på påfyllnadskopplet.

Nu till huvudfrågan :) Kyler det bra och är du nöjd?
Jag har lagt en sån "bilventil" på tryckkärlet så det är enkelt att lägga kompressorn på bara och trycka upp! :)

Ja, det kyler faktiskt över förväntan skulle jag säga och kWh är något neråt på VP'n för poolen jämfört med tidigare år utan frikylan igång så den ökade temperaturen på KB In för VP'n när den värmer poolen (och varmvatten) verkar ha viss effekt ändå, någon enstaka procent gissningsvis, men ändå!
 
  • Gilla
Ragnar O Nilsson
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Kan tipsa om du behöver "fylla" en skvätt i systemet och övertryck så går det utmärkt med en vanlig tryckspruta och ett par kopplingar som du sen jackar på påfyllnadskopplet.
Jag eftermonterade en luftavskiljare. Den fungerar otroligt bra.
[bild]



Nu till huvudfrågan :) Kyler det bra och är du nöjd?
luftavskiljare! Intressant men en Googling ger ju att de inte är gratis... :sweat:
 
Jag sätter in dom i dom installationer jag gjort på frikyla och jag bara älskar genomströmmningsluftare eller som du skriver luftavskijare. Förutom att man i princip inte behöver lufta systemet när man kör igång det så är det en fördel när man måste fylla på systemet å inte behöver vara rädd att råka pyttsa i lite luft i samma veva.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Väcker liv i denna tråd igen för ett par följdfrågor, hoppas att det är ok... Jag har kommit igång med mitt projekt nu och hoppas bli klar under våren. Bytte värmepump i vintras och då såg jag till att t-kopplingar sitter på bra ställen för enkel inkoppling av kylslingan.

Menar du (@anders07) att den CP du använder för kylkretsen också drar runt köldbäraren i borrhålen när du kör konvektorn? Eller har jag missuppfattat det? Jag tänker mig kunna styra min VPs cirkulationspump med den externa ingången för det, och då ha ett relä som sluter när konvektorn startar. På så sätt borde cirkulationen av köldbärare i borrhålen ske någorlunda automatiskt.

Är de 4 utblåsen på Skystar-fronten individuellt ställbara? Dvs går det att ha olika vinklar på hur luften ska blåsas ut? Jag kommer att montera en takkonvektor i övre hall och hoppas kunna rikta utblåsen så att luft blåser in i sovrummen genom dörrhålen och inte hindras av väggen över dörrkarmarna...

Själv överväger jag att köpa varianten av Skystar med modbus för att på sikt kunna integrera konvektorstyrningen i Home Assistant. Finns det någon följare av denna tråd som har gjort något åt det hållet än?
 
Placeringen blir mellan takluckan och taklampan, ungefär där accesspunkten sitter idag. Kanske inte optimalt, men borde fungera att kyla övervåningen med lite restkyla som ”rinner” nerför trappan bakom min rygg.
 
  • Inomhusbild, tak med pendellampa, rökdetektor, dörröppning, möbler anas. Neutralt färgschema, vardagsrum eller sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jbernspang skrev:
Väcker liv i denna tråd igen för ett par följdfrågor, hoppas att det är ok... Jag har kommit igång med mitt projekt nu och hoppas bli klar under våren. Bytte värmepump i vintras och då såg jag till att t-kopplingar sitter på bra ställen för enkel inkoppling av kylslingan.

Menar du (@anders07) att den CP du använder för kylkretsen också drar runt köldbäraren i borrhålen när du kör konvektorn? Eller har jag missuppfattat det? Jag tänker mig kunna styra min VPs cirkulationspump med den externa ingången för det, och då ha ett relä som sluter när konvektorn startar. På så sätt borde cirkulationen av köldbärare i borrhålen ske någorlunda automatiskt.

Är de 4 utblåsen på Skystar-fronten individuellt ställbara? Dvs går det att ha olika vinklar på hur luften ska blåsas ut? Jag kommer att montera en takkonvektor i övre hall och hoppas kunna rikta utblåsen så att luft blåser in i sovrummen genom dörrhålen och inte hindras av väggen över dörrkarmarna...

Själv överväger jag att köpa varianten av Skystar med modbus för att på sikt kunna integrera konvektorstyrningen i Home Assistant. Finns det någon följare av denna tråd som har gjort något åt det hållet än?
Dom går att rikta individuellt.

Jag köpte ec-modellen utan modbus men styr den med ett sunricher 0-10v drivdon genom home assistant. Funkar klockrent
 
  • Gilla
Leeijo och 1 till
  • Laddar…
När det gäller frikyla och "vätska" har du två val, antingen gör du som jag och pumpar runt brine i hela systemet och då kommer, mycket riktigt, CP för frikyla även att pumpa runt brine i borrhålet. Det är ju liksom hela idén att ta "kyla" från borrhålet... :)

Alternativet då är en värmeväxlare och du kör glykol till konvektorn och måste då ha två CP'n, en som pumpar runt glykolen, och en som pumpar runt brine i borrhålet. De flesta VP'n har en inställning så du kan forcera CP i VP'n att gå även när VP inte har värmebehov.

Skystar fronten är ju ett tillägg till beställningen, eller var när jag köpte, och alla fyra kan man (manuellt) ställa i olika vinklar, eller stänga helt.

Vad det gäller styrning av fläkten så tycker inte jag det behövs, jag kör den till 90% på läge 2 (och då hörs den bara om man står rakt under) och endast om det är väldigt varmt längre period behöver jag dra upp den på 3:an.

Min Skystar har "uttag" för extra utblås och jag har dragit isolerat rör (160mm) till matsalen och längst bort i "hörnet" av våningen. Matsalen hjälper det bra att hålla svalare, men det till bortre ändan av våningen har jag pluggat igen, det var onödigt.
Har du en öppen planlösning sprider sig kylan bra ändå!

Jag har Skystar med fyrrörssystem så jag blåser även varmt på vintern. Det är en rätt "billig" extra och jag har kunnat dra ner ca. 4 grader framledning på värmekurvan på VP'n men bibehåller samma temperatur inomhus så det sparar en del energi på vintern om man gör så.
Jag leder upp vattnet från golvvärmen till konvektorn på vintern då...
 
anders07 anders07 skrev:
Efter många timmar av Google och läsning av gamla forumtrådar samt lite hjälp på Värmepumpsforum kan jag nu då summera vad jag kommit fram till om det hjälper någon i framtiden att spara ett antal timmar för att förstå och hitta rätt för att installera frikyla...

Principen för frikyla är ju väldigt enkel; när din värmepump (för berg-, mark- eller sjö-vatten) utvinner "värmen" från berget, marken eller sjön till ditt hus (eller pool) blir det en kallare vätska (brine) kvar som återcirkuleras och värms upp igen av berget, marken eller sjön i en oändlig "loop". Vad vi gör då är att ta den kylda vätskan och leda den genom ett "element" som vi samtligt blåser luft genom med en fläkt (fläktkonvektor) så luften kyls ner och blåser in i huset som då kyls ner.
Eftersom man (normalt) inte har värmebehov, annat än varmvatten på sommaren kan det "laddas" för mycket värme tillbaka, framförallt till bergvärmehålet, så kyleffekten blir sämre och sämre ju längre man använder den eftersom vätskan i kretsen kommer att bli varmare och varmare hela tiden.
Har man poolvärme på sommaren motverkas detta något och sen när värme behövs igen får man igen det något eftersom man då har bättre verkningsgrad eftersom hålet är varmare.

Jag började med att kontakta min värmepumps leverantör, IVT, och fick en muntlig offert på 100-120 tusen kr för att installera frikyla vilket jag tyckte var alldeles vansinnigt. En lokal VVS'are pratade om 60-80 tusen kr. Fortfarande för dyrt tyckte jag och började luska hur jag kunde göra det själv...

Jag kommer att ha en större takkonvektor (Skystar SKECM56) som är "fyr-rörssystem" som även ska blåsa lite varmt på vintern och en mindre vägghängd konvektor (Carisma FLY-T CVPT1) i ett sovrum.
Carisma (modell T) har inbyggt kontrollkort och fjärrkontroll medan Skystar får en extra styrenhet som heter WMSECM.

Efter att ha fått klart för mig hur det fungerar och ritat nedan lilla diagram började jag kolla efter andra delar och styrningar.
[bild]

Jag fick rekommenderat att använda en klaffbackventil och hittade en 32 mm i mässing som passar bra då mina rör närmast värmepumpen är just 32 mm.
Magnetventil valde jag normally closed (NC) PN25 och slangar PEX 25 mm RiR med isolering.

Cirkulationspumpen var det svåraste att bestämma då jag hade problem att förstå hur jag skulle räkna och vad de olika betäckningarna faktiskt betyder.
Det som är intressant är "tryckhöjden" pumpen klarar av vid ett visst flöde så det första man behöver göra är att räkna ut tryckfallet i kretsen samt flödesvolymen genom konvektorerna.

Det är inte det lättaste att hitta siffror på motstånd i rör och veta exakta längder så jag höftade lite och läste databladen för konvektorerna och kom fram till att jag har ett tryckfall på max. 60-70 kPa och jag har ett teoretiskt max. flöde på ca. 2000 l/h.
70 kPa innebär att lyfthöjden på pumpen måste vara minst 7 m, observera dock att höjden på installationen (antal våningar) inte har något med lyfthöjden att göra eftersom vätska som pumpas upp kommer att åka tillbaka ner och då skapas motsvarande "sug" som kompenserar höjden.

När jag började titta på pumpar är en viktig egenskap att den är isolerad. Det verkade finns två tänkbara kandidater, Wilo och Grundfos. När du vet lyfthöjden blir det väldigt mycket enklare eftersom Wilo benämner sina pumpar t.ex. "1-8" vilket betyder lyfthöjden i meter och "1" till "8" betyder att den kan hålla ett variabelt tryck. Grundfos räknar med decimeter istället så deras pumpar heter motsvarande "25-80" för 8 meters lyfthöjd.

Nästa sak att ta i beaktande för cirkulationspumpen är styrning av den. Har man bara en konvektor kan man låta konvektorns styrenhet, eller i vissa fall konvektorn själv, kontrollera varvtalet på pumpen för att bibehålla rätt flöde för önskad temperatur. Det finns både 0-230V och 0-10V styrning så det behöver man se över. Vissa Grundfos pumpar har 0-10V inbyggt och för Wilo behöver man då köpa till en extra kontroller.
Om man som i mitt fall har två konvektorer som ska köras parallellt kan man inte styra pumpen (lika enkelt i alla fall) utan man får då istället lägga till reglerventiler för varje konvektor och köra pumpen via "konstanttryck". Då kommer pumpen att reglera trycket själv beroende på flödet i kretsen.
Om båda konvektorerna stänger ner flödet kommer cirkulationspumpen då automatiskt att gå ner i varv, och tvärtom om det ökar gå upp i varv.

OBS! Ingen pump (som jag hittat) kan stänga av sig per automatik utan de går alltid på låg fart (därav "1-8" eller "25-80" där den lägsta siffran är minsta farten) och för att lösa det låter man konvektorns styrning för på/av även styra pumpen på/av. Det finns reläer för det i styrningen för konvektorn så utöver rör för vätskan behövs en el dragning mellan pump och konvektor.

På samma sätt styr man magnetventilen, när inget kylbehov finns i kretsen stängs strömtillförseln till ventilerna och den stänger (Normally Closed) så inget vatten cirkulerar i kretsen.

Jag valde till slut en Wilo Stratos 25/1-10 pump som jag hittade från Tyskland till nästan halva priset jämfört med billigast i Sverige. Övriga komponenter har likande pris i Sverige som i andra EU länder så det beställde jag allt från en svensk leverantör (vvsbutiken.nu som gav otroligt bra service!).

För värme på vintern används vanliga golvvärmevattnet som cirkuleras av värmepumpen så där behövs inte någon extra pump eller styrning, det sköter värmepumpen!

Sen ska det bara monteras också då... [bild]

Så, min inköpslista då (utöver konvektorerna):

1 st. magnetventil (RSK: 4528163)
1 st. 2-Vägsventil PN25 FVV25.2 (Skystar reglerventil kit)
1 st. 2-Vägsventil FV2S12 (RSK: 6707882) (Carisma reglerventil kit)
1 st. SKECM56 värmebatteri ventilsats FVV15.2 (RSK: 6728321) (Skystar ventil kit värme)
1 st. Luftkanal 42 - 56, för distribution till kanal CDA800 (RSK: 6707880) (extra luftkanla från Skystar)
1 st. Klaffbackventil (RSK: 6251093)
1 st. LK PAL Universalrör A RIR extra A25 x 3,5 x 50 m (RSK: 1877953)
1 st. Wilo Stratos 25/1-10
Har en enplansvilla. Betalade 17000kr för alltihop.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har en enplansvilla. Betalade 17000kr för alltihop.
Oj, det var en billig villa! Grattis!
 
  • Haha
YuGi och 1 till
  • Laddar…
C cappa skrev:
Dom går att rikta individuellt.

Jag köpte ec-modellen utan modbus men styr den med ett sunricher 0-10v drivdon genom home assistant. Funkar klockrent
Gör du det parallellt med en rumsenhet? Tänker att jag vill ha styrning både lokalt och via HA eftersom det vänder sig till lite olika användare i hushållet... :geek:
 
anders07 anders07 skrev:
När det gäller frikyla och "vätska" har du två val, antingen gör du som jag och pumpar runt brine i hela systemet och då kommer, mycket riktigt, CP för frikyla även att pumpa runt brine i borrhålet. Det är ju liksom hela idén att ta "kyla" från borrhålet... :)

ll beställningen, eller var när jag köpte, och alla fyra kan man (manuellt) ställa i olika vinklar, eller stänga helt.

Vad de
anders07 anders07 skrev:
När det gäller frikyla och "vätska" har du två val, antingen gör du som jag och pumpar runt brine i hela systemet och då kommer, mycket riktigt, CP för frikyla även att pumpa runt brine i borrhålet. Det är ju liksom hela idén att ta "kyla" från borrhålet... :)

Alternativet då är en värmeväxlare och du kör glykol till konvektorn och måste då ha två CP'n, en som pumpar runt glykolen, och en som pumpar runt brine i borrhålet. De flesta VP'n har en inställning så du kan forcera CP i VP'n att gå även när VP inte har värmebehov.

Skystar fronten är ju ett tillägg till beställningen, eller var när jag köpte, och alla fyra kan man (manuellt) ställa i olika vinklar, eller stänga helt.

Vad det gäller styrning av fläkten så tycker inte jag det behövs, jag kör den till 90% på läge 2 (och då hörs den bara om man står rakt under) och endast om det är väldigt varmt längre period behöver jag dra upp den på 3:an.

Min Skystar har "uttag" för extra utblås och jag har dragit isolerat rör (160mm) till matsalen och längst bort i "hörnet" av våningen. Matsalen hjälper det bra att hålla svalare, men det till bortre ändan av våningen har jag pluggat igen, det var onödigt.
Har du en öppen planlösning sprider sig kylan bra ändå!

Jag har Skystar med fyrrörssystem så jag blåser även varmt på vintern. Det är en rätt "billig" extra och jag har kunnat dra ner ca. 4 grader framledning på värmekurvan på VP'n men bibehåller samma temperatur inomhus så det sparar en del energi på vintern om man gör så.
Jag leder upp vattnet från golvvärmen till konvektorn på vintern då...
t gäller styrning av fläkten så tycker inte jag det behövs, jag kör den till 90% på läge 2 (och då hörs den bara om man står rakt under) och endast om det är väldigt varmt längre period behöver jag dra upp den på 3:an.

Min Skystar har "uttag" för extra utblås och jag har dragit isolerat rör (160mm) till matsalen och längst bort i "hörnet" av våningen. Matsalen hjälper det bra att hålla svalare, men det till bortre ändan av våningen har jag pluggat igen, det var onödigt.
Har du en öppen planlösning sprider sig kylan bra ändå!

Jag har Skystar med fyrrörssystem så jag blåser även varmt på vintern. Det är en rätt "billig" extra och jag har kunnat dra ner ca. 4 grader framledning på värmekurvan på VP'n men bibehåller samma temperatur inomhus så det sparar en del energi på vintern om man gör så.
Jag leder upp vattnet från golvvärmen till konvektorn på vintern då...
Jag har inte tänkt köra med värmeväxlare, utan köra brine hela vägen upp till konvektorn. Tänkte ändå att man kunde låta VPn pumpa runt vätskan i markslingan och sedan låta en mindre CP sköta cirkulationen i den mindre slingan från pannrum upp till konvektor och tillbaka igen. Men det kanske är feltänk?

Vad gäller styrning så tänker jag mig främst ha en reglerpanel i närheten av konvektorn. Samtidigt kan det vara trevligt att kunna dra på konvektorn innan man kommer hem från semestern på sommaren om det är värmebölja, på så sätt hinner kanske huset kylas ned lite i förväg. Sen ska jag inte förneka att jag just nu är i fasen där allt som kan integreras i HA också bör integreras bara för att det går. Men det kanske jag växer ifrån...

Jag har övervägt att använda utgången för extra utblås från konvektorn, men det blir lite krångligt i mitt fall pga hur det ser ut på vinden och avstånd mellan bjälkar och annat. Eftersom konvektorn kommer att vara direkt utanför båda sovrummen så hoppas jag att kylan kommer att sprida sig bra ändå.

Har även övervägt ett 4-rörssytem för att kunna utnyttja värmefunktionen på vintern. Samtidigt så är det vanligtvis inget problem att hålla behaglig temperatur i sovrummen vintertid. Det skulle kännas mer relevant om konvektorn satt på nedervåningen för att ge lite stödvärme till kök och vardagsrum där man kanske vill ha det lite varmare än i sovrummen. Kommer ta hål i murstocken vilken dag som helst nu, jag bestämmer mig nog när jag sett hur stor pipan är.
 
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker, @jbernspang ...?

Fläktkonvektorn blir en del av "brine slingan", det finns bara en "slinga" och ska du kunna få kyla måste ju brinet ner i borrhålet och vända.

Frikylans CP pumpar runt brine i hela slingan, alltid, och när VP startar så kommer även VP'ns CP att hoppa in och pumpa i "serie", så i princip är VP'n CP "onödig"... De allra flesta VP'n har CP som regleras efter flöde så VP'ns CP kommer att gå ner i hastighet (men även om den inte gör det fungerar det ändå).

Styrenheten kommer att stanna fläkten automatiskt när inställd temp uppnåtts, så den är ju inte igång hela tiden. Min kyler ner våningen (ca. 125 kvm med massor av fönster) på bara en timme...
Vill du ha möjlighet att starta/stoppa remote skulle jag bara lägga ett typ Nexa/Philips Hue relä eller liknande som drar och ger ström till CP och konvektor...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nä, du har rätt förstås. Jag har nog inte riktigt tänkt klart än… Och VPn kommer ju anpassa sin CP eftersom det redan finns ett grundflöde i kollektorn när det behöver produceras varmvatten sommartid.

Fick lite feeling och kröp upp på vinden. Lyckades måtta mig till vart pipan från pannrummet går på första försöket…

Vill göra klart den delen först eftersom konvektorn ska placeras där man kommer upp ur luckan…
 
  • Ett rörigt vindutrymme med isolering, verktyg och byggmaterial. Renoveringsarbete verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Almedals
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Oj, det var en billig villa! Grattis!
Förs
anders07 anders07 skrev:
Oj, det var en billig villa! Grattis!
Vad är det som kan vara så dyrt? cirkulationspump, konventorelement, 16+16m slang på vinden och arbetstid. Klart om man ska massa styrning och grejer så bär det nog iväg. Tänkte köpa ett kylbatteri till FTXn men det kostade 15000 + arbetskostnad så nää.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.