B Byggahus48 skrev:
▪️ Tur att det inte är DU SOM AVGÖR OM DET ÄR ONÖDIGT DÅ!
▪️ För övrigt önskar jag dig en fin dag och att resten av din dag blir underbar, nu när du kunnat avreagera dig lite på mig. Kanske inte blir så mycket av ”den” varan annars….

Vi får väl se det som att vi avreagerar oss på varandra.
Ha en bra dag du också om det nu är möjligt efter alla otäcka skrattande smilys. :D

(Du får lobba för att helt få bort skrattande smilys ur forumprogramvaran :D )

J Jesper Karlsson3 skrev:
Jag har full förståelse över att man som hantverkare inte orkar med kunden som gnäller över om det verkligen tog 21 tim istället för 20 tim. Men vi är uppenbart (om man läser tex denna tråd) ganska många som bara vill ha en transparant och schysst prissättning. Dom allra flesta förstår nog att vi som kunder måste betala för all tid (inte bara tid på plats) osv som hantverkaren lägger ner. Vi förstår även att bilen, verktygen osv också ska betalas. Det vi inte förstår är dessa hemliga prislistor med sjuka påslag eller när vi blir fakturerade för 40 tim istället för 20 tim. Och anledningen till att vi inte förstår detta är inte för att alla vi kunder är dumma i huvudet, utan för att detta sättet att arbeta skulle aldrig accepteras i någon annan bransch och därför ifrågasätter vi det.
Bilhandlare och banker jobbar också med listpriser. Matgrossister, ja faktiskt de flesta grossister jobbar med listpriser. Tydligen är det många branscher som jobbar med listpriser. I samtliga fallen arbetar kunden fram (oftast) en rabatt gentemot listpriset, varför klarar man inte av det när man plockar hem en hantverkare? Är det för att man är för upptagen med att sticka offerkoftan, inte har vett att ställa frågan eller bara rent generellt är lättlurad? För låt oss komma ihåg, det är SÅ MYCKET ENKLARE gnälla på forum än ställa en fråga till en verklig levande människa, ansikte mot ansikte, om hur mycket det kommer kosta eller vilken rabatt man kan förvänta sig på materialet. Usch, får obehagskänslor bara jag tänker på det...

Fairlane
C chrillelundmark skrev:
Bilhandlare och banker jobbar också med listpriser. Matgrossister, ja faktiskt de flesta grossister jobbar med listpriser. Tydligen är det många branscher som jobbar med listpriser. I samtliga fallen arbetar kunden fram (oftast) en rabatt gentemot listpriset, varför klarar man inte av det när man plockar hem en hantverkare?
En stor skillnad är att jag utan problem kan plocka fram listpriser hos banken eller hos bilhandlaren.

Du har tidigare skrivit att vem som helst kan se listpriset hos grossisten. Kan du visa en länk på säg listpris för säg ett elko rs uttag hos lite olika grossister?

En annan skillnad, när jag kommer som ny kund till banken så får jag inte automatiskt 50% rabatt som senare kan bli 80% eller mer.

Framförallt är jag i de fallen kund till den som håller i listpriset (och som visar det). En mer korrekt jämförelse vore ju om elektrikern eller rörmokaren visade mig vilket listpris de har ut (inte vad de har för listpris där de handlar) och så får jag rabatt på det priset

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Thomas59
C chrillelundmark skrev:
Bilhandlare och banker jobbar också med listpriser. Matgrossister, ja faktiskt de flesta grossister jobbar med listpriser. Tydligen är det många branscher som jobbar med listpriser. I samtliga fallen arbetar kunden fram (oftast) en rabatt gentemot listpriset, varför klarar man inte av det när man plockar hem en hantverkare? Är det för att man är för upptagen med att sticka offerkoftan, inte har vett att ställa frågan eller bara rent generellt är lättlurad? För låt oss komma ihåg, det är SÅ MYCKET ENKLARE gnälla på forum än ställa en fråga till en verklig levande människa, ansikte mot ansikte, om hur mycket det kommer kosta eller vilken rabatt man kan förvänta sig på materialet. Usch, får obehagskänslor bara jag tänker på det...

Som Fairlane skriver ovan så är din jämförelse med bilhandlare och banker inte ett dugg relevant. Jag tog upp det i ett av mina tidigare inlägg där jag konstaterade att transparensen vad gäller prissättning/påslag på material i princip är obefintlig i hanterkarbranschen.

Vad gäller bilhandlare kan du enkelt jämföra priser tex genom att kolla på Blocket eller Bytbil. Där kan du direkt se om någon bilhandlare satt rövarpriser på en bil du funderar på. Vad gäller banker så publiceras dagligen bankernas räntor på olika lån/bindningstider och du kan även hitta jämförelsesiter där du kan se vad andra fått för faktisk ränta, efter förhandling med banken.

När det gäller hantverkare har du inte samma möjlighet att jämföra, eller ta reda på priser, och i tillägg erbjuder vissa grossister och fackhandelsbutiker vad man närmast kan kalla fejkade prislistor som ska ge sken av att indikera vad hantverkaren köper sitt material för. Priser som kan vara flera hundra procent högre än vad hantverkaren faktiskt betalar. Dessa prislistor används sedan för att lura kunder att inköpspriset på material är högre än det faktiskt är. För att fullborda bluffen erbjuder vissa slipade hantverkare generöst en ”rejäl” rabatt på dessa fejkade inköpspriser, i syfta att få kunden att tro att denne gör en bra affär.

Vill för sakens skull påpeka att jag anser att bilhandlare och banker i många fall spelar i samma liga som vissa hantverkare vad gäller att lura sina kunder, dock inte med just listprislistor. Bilhandlare och banker har andra sofistikerade knep att lura sina kunder.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hade du monterat något och sen blev ni oense om priset och du tog bort grejerna? Ja, då begick du ett brott, så inte konstigt om det blev liv om det.
Jag skulle vilja se ett klargörande här.. I vilka situationer är återtagande av egendom ett brott egentligen? Jag är själv inte så väl insatt i det men det är ju inte ovanligt att man i avtal förbehåller sig äganderätten till saker man levererar fram tills att de är betalda. När jag med jämna mellanrum hyr maskiner (Grävare, lastare och dylikt) så finns det t.ex. alltid en klausul i hyresavtalet som säger att uthyraren har rätt att återta maskinen när och vart som helst. Jag är helt säker på att man begår hemfridsbrott om man, utan handräckning från polis, tar sig in i någons bostad för att återta egendom, men vad gäller egentligen på en tomt? Skulle jag t.ex. få ta mig in på annans tomt för att hämta min egendom i en situation där ingen finns på plats för att hindra mig?

Thomas59
Äganderätts- eller återtagandeförbehåll måste till att börja med avtalas INNAN föremålet/materialet levereras. Det räcker tex inte att det står på fakturan.

Det går inte heller att hävda äganderätts- återtagandeförbehåll om, som i detta fall, materialet tillförts/monterats så att materialet är att anse som fastighetstilbehör, även om det avtalats om förbehåll innan leverans/montering.

Det räcker inte att det är lätt att ta bort för att INTE räknas som fastighetstillbehör. Lagtexten (Jordabalken) anger som exempel på sådant där förbehåll inte är giltigt vitvaror, som ofta bara monterats med en sladd, och i vissa fall även några skruvar (tex ugn).

Har man trots allt ovan ett giltigt förbehåll men köparen inte frivilligt lämnar tillbaks varan/materialet måste man ansöka hos KF om handräckning. Man får tex inte klampa in i ett hus och montera loss och ta med materialet. Då gör man sig skyldig till minst ett men förmodligen flera brott. Hemfridsbrott och/eller egenmäktigt förfarande kan vara exempel på vad man gör sig skyldig till. Köparen lär ju (bör) inte släppa in hantverkare frivilligt så tränger sig hantverkaren ändå in med våld kan det ju även bli frågan om misshandel i någon form, beroende på hur (våldsamt) hantverkaren tränger sig in.

I detta fall (tråden) är det solklart att hantverkaren inte kan/får återta materialet.

Din fråga angående att hämta saker på kundens tomt så får du inte gå in på tomten, utan fastihetsägarens tillåtelse, och hämta saker, även om du har giltigt förbehåll. Du måste i det fallet vända dig till KF och begära handräckning.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
ElFredde och 3 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Låt att tycka till när man inte har en aning märker jag. Känner du igen denna standardfras från någon faktura du fått av en hantverkare? Ha överseende med att citatet kanske inte överensstämmer till 100%. "Materialet tillhör installatören tills dess att full betalning erhållits". Försök bestrida den med en polisanmälan om skadegörelse. :rofl:
Det är ju klart, har någon skrivit en text på en faktura är det juridiskt bindande! Eller…

från installatörsföretagens juridiska sida. ”Material som har installerats kan som huvudregel aldrig tas tillbaka av er. Materialet har då blivit en del av fastigheten och är att se som fast egendom eller som byggnadstillbehör. Det kan utgöra en brottslig handling att ta tillbaka installerat material”

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
C chrillelundmark skrev:
Låt att tycka till när man inte har en aning märker jag. Känner du igen denna standardfras från någon faktura du fått av en hantverkare? Ha överseende med att citatet kanske inte överensstämmer till 100%. "Materialet tillhör installatören tills dess att full betalning erhållits". Försök bestrida den med en polisanmälan om skadegörelse. :rofl:
chrillelundmark: Hur man säger att man inte har en aning, utan att säga att man inte har en aning. Lite magstarkt att försöka framstå som kunnig när man har så uppenbart fel. Se mecaś kommentar och mitt inlägg om återtagande-/äganderättsförbehåll tidigare i tråden.

För den som kom in i tråden nu, eller som hittat chrilles inlägg via tex google och råkat ut för detta förbehåll på en faktura: Chrille vet alltså inte vad som gäller så för att förtydliga så är ett återtagande-/äganderättsförbehåll som ställs först när hantverkaren fakturerar INTE giltigt.

Nu vet jag inte om chrille är hantverkare men låt oss gissa på det. Dom brukar nämligen inte ha någon koll på vilka lagar och regler som gäller utan kör på med lite hemsnickrad juridik och hoppas att kunden har ännu minder koll, vilket tyvärr inte sällan är fallet.

Att chrille sen trampar vidare i dragspelet han står i med ytterligare felaktigheter (ang polisanmälan) gör inte saken bättre, av minst två skäl;

1/Kunden har inga som helst problem att ”bestrida” ett förbehåll som ges först i en faktura. Kunden behöver faktiskt inte ens bestrida förbehållet, då det är ogiltigt redan från början, enligt Jordabalken, som i denna del är indispositiv, dvs lagen gäller alldeles oavsett vad som avtalats. Kunden kan lugnt konstatera att hantverkaren som skickat fakturan med förbehållet inte har någon koll på vad som gäller.

Side note: Vissa andra villkor som framgår av fakturan kan dock bli gällande i och med att man betalar fakturan, då det kan komma att anses som en accept av dessa villkor. Dock inte just återtagande-/äganderättsförbehåll.

2/Tränger sig någon hantverkare in i ditt hem och börjar riva och montera loss material med hänvisning till återtagande-/äganderättsförbehåll som givits först vid faktureringen bör du givetvis ringa polisen direkt. Hantverkaren gör sig nämligen skyldig till ett flertal brott, varav ett kan vara det chrille ger exempel på -skadegörelse. Är brottet ”pågående” kommer polisen och haffar hantverkaren. Det sista med reservation för att väntetiderna för att komma fram till polisen på telefon kan vara långa och nedmonteringen av polisen troligen gör att polisen inte har personal att skicka. Det får vi bortse från i detta exempel.

Chrille: Om man inte har koll på juridiska frågor kanske man ska sitta ner i båten och undvika att svara, nedlåtande, på den typen av juridiska frågor så slipper man framstå som en *****

• Gilla
Minnie Mesola och 4 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Är brottet ”pågående” kommer polisen och haffar hantverkaren
Är brottet pågående så kan det eventuellt motivera ett "envars ingripande".

• Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Är brottet pågående så kan det eventuellt motivera ett "envars ingripande"
Nej. Det finns två krav på att man ska få göra ett envarsgripande.

1: Det ska vara ett brott med fängelse på straffskalan (här är det uppfyllt)

2: Envarsgripandet ska vara proportionerligt. Det betyder att det med hänsyn till omständigheterna ska vara lämpligt att göra ett envarsgripande och själva gripandet ska också göras på ett proportionerligt vis. Om ingen flyktfara finns (här syftas på lämna landet eller gömma sig) och gärningsmannens identitet är känd (i detta fallet genom hantverkarfirman) så är det direkt olämpligt och oproportionerligt att göra ett envarsgripande.

C chrillelundmark skrev:
Jag är inte helt oenig med dig i detta men förstå vad chockad hantverkaren skulle bli OM du ställde frågan... "och material är enligt Ahlsell listpris eller kan jag räkna med någon rabatt?". Frågan är fri, eller hur! Jag har svårt att relatera till att hantverkaren ska svara på en fråga som aldrig blivit ställd. Om vi ska återgå till billinelsen är det som att du säger du vill ha en blå bil men inte frågar vad tillbehören som följer med bilen kan förväntas kosta (jag valde blå för att ej förknippas med de röda).

I mitt fal hade det då blivit timhyra av handscanner. Jag kan erkänna jag hade blivit förbannad! Jag kan dock inte relatera till dessa fantasifulle kreationer i avseende på debiteringar och jag hade självklart bestridet dem. Dock känns det som vi är aningen off topic då jag inte har för avseende att försvara alla hantverkare utan snarare försöker visa på att man alltid är två parter som ingår ett avtal och att det inte fungerar att ALLTID skylla på/ifrågasätta motparten utan att fundera på sin egen del i det hela.
Funderar på om det inte är billigare att anlita advokater som hantverkare. De tar åtminstone bara betalt för den tiden de faktiskt jobbar. Och få av de skulle göra saker de inte har en aning om.
De flesta kan mäta och såga rakt redan efter ett par snitt.

• Haha
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ingen hantverkare kommer att hämta prylarna...

Mycket dålig PR.

Enmansfirma? Eller möjligtvis en anställd dräng som uppgett fel uppgifter?
PR kanske han skiter i - polisanmälan för egenmäktigt förfarande med mera är värre. Olagligt att ta tillbaka eller förstöra om dom inte har angett att materialet övergår till säljaren vid full betalning. Hantverkaren måste då gå via inkasso och sen Kronofogden- vilket du bestrider. Då blir det ett civilmål och hantverkaren måste då stämma i tingsrätt.

Då kommer problemet om vad ni har kommit överens om. Omfattning, funktion, tidplan och pris (fast, rörligt, etc). Förlorar du pga bristande dokumentation/ej bevisbart då riskerar du att få betala dennes rättegångskostnader. Dock så brukar rättsskyddet i din hemförsäkring täcka det mesta.

Hantverkaren kan juridiskt i princip sätta vilket pris som helst. (Se t ex taxibilarna utanför Sthlms central (Topcab tror jag) som har milersättningen upp till 4500kr - vilket är lagligt då dom skriver ut det på bilarna… Men det räcker med en turist som går på det och gör kamelryttarens dag!

Redigerat:
D Dilato skrev:
Och kvinnor eller andra göre sig icke besvär.
Jag fattar att du skämtar såklart, men det är ändå lite dåligt och pinsamt faktiskt.

• Gilla
  • Wow
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Nej. Det finns två krav på att man ska få göra ett envarsgripande.

1: Det ska vara ett brott med fängelse på straffskalan (här är det uppfyllt)

2: Envarsgripandet ska vara proportionerligt. Det betyder att det med hänsyn till omständigheterna ska vara lämpligt att göra ett envarsgripande och själva gripandet ska också göras på ett proportionerligt vis. Om ingen flyktfara finns (här syftas på lämna landet eller gömma sig) och gärningsmannens identitet är känd (i detta fallet genom hantverkarfirman) så är det direkt olämpligt och oproportionerligt att göra ett envarsgripande.
Däremot kanske nödvärn skulle kunna komma i fråga? Hantverkaren kan svårligen ta sig in i en bostad utan att skapa en nödvärnssituation för den boende. Särskilt eftersom nödvärn faktiskt medger skydd av egen egendom. Det finns givetvis omfattande regler kring proportionalitet även här, men skillnaden är att ett proportionerligt "milt" nödvärn antingen kommer att avvärja hotet eller så kommer hotet sannolikt att eskalera så att ett grövre nödvärn blir att anse som proportionerligt. Skulle man kunna beskriva ett gripande som nödvärn om det görs för att skydda person eller egendom? Om jag hamnar i en nödvärnssituation där jag brottar ned någon (nästan alla slagsmål hamnar ju på marken i slutändan) så kommer jag ju aldrig i livet att släppa upp den personen igen innan hjälp i någon form har anlänt, och allra helst uniformerad hjälp.

ElFredde ElFredde skrev:
Däremot kanske nödvärn skulle kunna komma i fråga?
Krävs då att värdet på egendomen han skyddar överstiger proportionalitet.

Eftersom han inte betalt, så är värdet på egendomen i nödvärnstätten noll, således ingen rätt till nödvärn.

Det är en myt att man får trappa upp våldet, nödvärnsinvändningen prövas mot den ursprungliga situationen. Drar någon kniv för att råna dig på en 500ing och du använder dödligt våld för avvärja angreppet kommer det slås ner på om du bara hade kunnat lämna över rödingen.

Samma med hantverkaren, man kan låta han plocka med sig VP o allt, o sedan tar man striden via kronofogden och polisen istället. Hans identitet är känd, finns då ingen anledning till varken envarsgrip eller nödvärn.

• Gilla
ElFredde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.