1 135 582 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Den firma som fixar mina skjortor körde med ”relief-maskin” sent 2010-tal, låt vara att jag blev lite paff någon gång mitten 00-talet när jag först började nyttja deras tjänster… kanske använder de fortfarande sådana (bra kvalitet så har inte behövt förnya på ett par år).Nötegårdsgubben skrev:
Och det var först förra månaden jag fick mitt första bankkort utan präglade siffror (som omöjliggör ”relief-maskin”) så jag säger som du själv gör:
/UNötegårdsgubben skrev:
Parkeringsautomater, hahaha!!! Har de varit uppe i tråden förut? Minns ni när det stod en urverksliknande manick på en liten stolpe vid varenda enskild P-ruta? Man stoppade i en peng i en springa och vred upp urverket. När tiden var ute poppade det upp en röd skiva så P-lisan skulle se att det var dags att lappa en bil igen.Jonas Persson skrev:
Jag hade tillbringat en tid i Moskva (mitten på 70-talet) och hade gott om 5-kopeksslantar. De var precis lika stora som enkronor, något tunnare men det gick bra i P-automaterna. Göteborgs gatukontor måste ha svurit ve och förbannelse över detta .
Jag kommer också ihåg de släta (och litet blanka) bullarna, och det var inte semlebullar. Semlebullar (eller fettisdagsbullar) var större - åtminstone hos oss.K Kirre2 skrev:
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Aaahh. Jölk, mjuice, mjos.
Då och då häller jag upp blandningen. Har alltid gillat mixen av hälften mjölk och hälften juice.
Jag sökmotrade lite och det påstås att Skånemejerier hittade på att sälja det färdigblandat på nittiotalet.
Låter konstigt. I början av nittiotalet återvände jag till Sverige efter en tid i Toronto och jag vet att jag ofta drack blandningen som ungdom typ tidigt åttio-tal. Då var man inspirerad av en kampanj -troligen från Arla eftersom jag inte bodde i Skåne då. Jag är så säker som man kan vara på att det kallades just jölk och mjuice.
Då och då häller jag upp blandningen. Har alltid gillat mixen av hälften mjölk och hälften juice.
Jag sökmotrade lite och det påstås att Skånemejerier hittade på att sälja det färdigblandat på nittiotalet.
Låter konstigt. I början av nittiotalet återvände jag till Sverige efter en tid i Toronto och jag vet att jag ofta drack blandningen som ungdom typ tidigt åttio-tal. Då var man inspirerad av en kampanj -troligen från Arla eftersom jag inte bodde i Skåne då. Jag är så säker som man kan vara på att det kallades just jölk och mjuice.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Alltså, det här var en sak som jag inte ens visste fanns och alltså inte kunnat glömma bort, och nu skulle jag gärna vilja glömma att jag sett detta.Fario skrev:Aaahh. Jölk, mjuice, mjos.
[bild]
Men jag antar att smaken är som röven...
...klöven.
Hahaha…jag var ju tvungen att prova nuFario skrev:Aaahh. Jölk, mjuice, mjos.
[bild]
Det var ju en kul smak iallafall, vet ej ifall jag hade fel mjölk lr juice dock
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Minns också den där färdiga juice-mjölk-blandningen, oväntat god och jag var så förvånad över att drycken nte skar sig. Namnet minns jag inte, ej heller årtal men som du @Fario gissar jag tidigt 80-tal när jag ännu var tonåring.Fario skrev:
En gång för ca 40 år sen satt jag och ett par kompisar på tåget mellan Helsingör och Köpenhamn och drack mjölk blandat med kaffelikör.
Mycket gott men det blev lite äckligt i munnen efter nån liter. Alla som druckit ur en helflaska Baileys på ett par timmar vet vad jag menar.
Mycket gott men det blev lite äckligt i munnen efter nån liter. Alla som druckit ur en helflaska Baileys på ett par timmar vet vad jag menar.