Ericsson byggde mycket i mellanöster på 80-talet, bl.a. i Irak.

A AndersS skrev:
Ericsson byggde mycket i mellanöster på 80-talet, bl.a. Irak.
Hade äldre kollegor i Sundbyberg som jobbade i Irak på 80talet.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
ullberg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Relief-maskinerna tror jag försvann i början av 90-talet. Då kom onlineköpen istället.
Den firma som fixar mina skjortor körde med ”relief-maskin” sent 2010-tal, låt vara att jag blev lite paff någon gång mitten 00-talet när jag först började nyttja deras tjänster… kanske använder de fortfarande sådana (bra kvalitet så har inte behövt förnya på ett par år).

Och det var först förra månaden jag fick mitt första bankkort utan präglade siffror (som omöjliggör ”relief-maskin”) så jag säger som du själv gör:

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gammal teknik dör aldrig!
/U

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fusion skrev:
Hade äldre kollegor i Sundbyberg som jobbade i Irak på 80talet.
Samma här, men jag var i Kista 82-83.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[...]
Ett annat minne var parkeringsautomaterna som fungerat snabbt och smidigt med magnetremsan, men när chip kom låstes kortet fast i automaten och det kunde ta minuter innan betalningen var genomförd. Kan det ha varit 2009-2010?
Parkeringsautomater, hahaha!!! Har de varit uppe i tråden förut? Minns ni när det stod en urverksliknande manick på en liten stolpe vid varenda enskild P-ruta? Man stoppade i en peng i en springa och vred upp urverket. När tiden var ute poppade det upp en röd skiva så P-lisan skulle se att det var dags att lappa en bil igen.

Jag hade tillbringat en tid i Moskva (mitten på 70-talet) och hade gott om 5-kopeksslantar. De var precis lika stora som enkronor, något tunnare men det gick bra i P-automaterna. Göteborgs gatukontor måste ha svurit ve och förbannelse över detta :oops:.

• Haha
  • Gilla
RoTe och 6 till
  • Laddar…
hsd
Ölringar passade in i parkeringsmätarna

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N New_options skrev:
Visst finns det släta bullar! Vissa kallar dem dock semlebullar
Jag tror inte semlebullar är samma sak som de släta bullarna jag gillade som barn. Men det är ju så länge sen, så det är svårt att komma ihåg hur de verkligen smakade.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Jag tror inte semlebullar är samma sak som de släta bullarna jag gillade som barn. Men det är ju så länge sen, så det är svårt att komma ihåg hur de verkligen smakade.
Jag kommer också ihåg de släta (och litet blanka) bullarna, och det var inte semlebullar. Semlebullar (eller fettisdagsbullar) var större - åtminstone hos oss.

Redigerat:
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Maria T
A AndersS skrev:
Att läsa skrivstil från 1900-talet är inga problem det läser man lätt.
Jag har som hobby att läsa sådant som skrivits under 1800-tal och tidigare, därav har min hårväxt blivit försumbar men också kostnadsbesparande.
Släktforskare?

Aaahh. Jölk, mjuice, mjos.
Då och då häller jag upp blandningen. Har alltid gillat mixen av hälften mjölk och hälften juice.
Jag sökmotrade lite och det påstås att Skånemejerier hittade på att sälja det färdigblandat på nittiotalet.
Låter konstigt. I början av nittiotalet återvände jag till Sverige efter en tid i Toronto och jag vet att jag ofta drack blandningen som ungdom typ tidigt åttio-tal. Då var man inspirerad av en kampanj -troligen från Arla eftersom jag inte bodde i Skåne då. Jag är så säker som man kan vara på att det kallades just jölk och mjuice.

Mjölk hälls i ett glas över skummande gult innehåll; kanske smoothie eller milkshake med köksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Då och då häller jag upp blandningen. Har alltid gillat mixen av hälften mjölk och hälften juice.
Jag sökmotrade lite och det påstås att Skånemejerier hittade på att sälja det färdigblandat på nittiotalet.
Låter konstigt. I början av nittiotalet återvände jag till Sverige efter en tid i Toronto och jag vet att jag ofta drack blandningen som ungdom typ tidigt åttio-tal. Då var man inspirerad av en kampanj -troligen från Arla eftersom jag inte bodde i Skåne då. Jag är så säker som man kan vara på att det kallades just jölk och mjuice.

[bild]
Alltså, det här var en sak som jag inte ens visste fanns och alltså inte kunnat glömma bort, och nu skulle jag gärna vilja glömma att jag sett detta.

Men jag antar att smaken är som röven...
...klöven.

• Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:

[bild]
Hahaha…jag var ju tvungen att prova nu:D
Det var ju en kul smak iallafall, vet ej ifall jag hade fel mjölk lr juice dock;)
Ett glas mjölk, Arla laktosfri lättmjölk och Innocent apelsinjuice på köksbänken.
Skapa konto

Maria T
Fario Fario skrev:
Då och då häller jag upp blandningen.
[bild]
Minns också den där färdiga juice-mjölk-blandningen, oväntat god och jag var så förvånad över att drycken nte skar sig. Namnet minns jag inte, ej heller årtal men som du @Fario gissar jag tidigt 80-tal när jag ännu var tonåring.

En gång för ca 40 år sen satt jag och ett par kompisar på tåget mellan Helsingör och Köpenhamn och drack mjölk blandat med kaffelikör.

Mycket gott men det blev lite äckligt i munnen efter nån liter. Alla som druckit ur en helflaska Baileys på ett par timmar vet vad jag menar.

• Haha
  • Gilla
Noramasen och 5 till
  • Laddar…
A
Roga1337 Roga1337 skrev:
Hahaha…jag var ju tvungen att prova nu:D
Det var ju en kul smak iallafall, vet ej ifall jag hade fel mjölk lr juice dock;)
[bild]
Ett glas med en ljusbrun vätska, möjligen mjölk och Pepsi blandat, humoristiskt kallat 'pilk'. Flaskor av mjölk och Pepsi syns.
Skapa konto

Har inte provat varken mjuice eller pilk, får bli en regnig dag

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.