34 123 läst · 249 svar
34k läst
249 svar
Inventering: Kick-back grossister per skrå - hjälp!
Det är samma män i skor som importerade folk att plocka deras bomull!L lordi skrev:
Nej det gör det inte, men jag kanske var otydlig.Skumpe skrev:
Jag skrev så här :
"Det ingår således i tjänsten att åka ut och se vad som behövs. Detta måste man ju såklart ta betalt för. Man fakturerar inte bara för nedlagd tid utan även för kunskap och materialkännedom."
Jag pratar om debiterad timkostnad. Jag kanske borde skrivit "I timdebiteringen ingår nedlagd tid och även kunskap och materialkännedom".
Alltså jag vet av erfarenhet vilket material som är lämpligt och som följer alla föreskrifter.
Den kunskapen har ofta inte kunden när denne står på något byggvaruhus, eller surfar runt på nätbutiker, och försöker hitta rätt saker.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Förstår hur du tänker, gillar inte heller när det blir ockerpriser/påslag..J jonte0 skrev:Hej!
Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.
Om man ser på material för:
- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El
Vilka är de stora grossist-bovarna?
Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.
Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.
Vilka bör jag "blockera"?
Vilka är reko?
Hjälp!
//
Arbetar själv som snickare. Har man som företag byggt upp en bra relation med leverantörer & grossister under många år, som sedan leder till bra rabatter så är det väl inget konstigt att man har ett litet påslag på inköpspriset..?!?! Så funkar det väl i de flesta branscherna..
Att driva företag är ingen välgörenhet.. I detta land kostar det en hel del, tex om någon blir sjuk eller skadar sig, lokaler, verktyg, bilar, mons & skatter, försäkringar mm mm mm mm…
Allt detta måste först finansieras, löner skall betalas, semesterersättning, helgersättning, alla jobb som det läggs tid på som man senare kanske inte får… mm mm mm mm mm mm…. Alla besök & möten med kunden innan man börjar själva bygget, elen/rören etc.. Om du tror att det blir stora vinster i en liten byggfirma så får du nog tänka om (rent generellt)
Det jag tycker är en bra och rimlig nivå är att trots påslag så blir priset tydligt bättre för kunden jämfört med om kunden skulle handla från samma ställe på egen hand. Då är det en win-win för alla inblandade parter. Entreprenören gör en liten vinst på materialet och kunden får ett lägre pris än vad kunden själv kan få utan entreprenörens ”konto” och ”år” som kund hos grossisten innebär..
En annan aspekt är att om du köper en blandare på tex Ahlsell och den sedan går sönder så är det generellt enkelt och snabbt att få fram en ny, utan kostnad, inget stå i en kö på tex Bauhaus eller att grejerna skall skickas/returneras sen och eventuellt fås en ersättare/ersättning… Jag har flertalet bekanta som vägrar att montera annat det man som hantverkare själv inhandlat, väldigt mkt pga det senaste jag skrev..
Om hantverkaren trots detta gör ”montaget” så lämnas endast garanti på arbetet ej på produkten, kunden får i så fall själv sköta allt ikring produkten om den skulle gå sönder eller ha skador och/eller någon form av problem och vara/bli ur funktion etc etc…
Självklart finns det bra & dåliga produkter, bra & dåliga leverantörer/grossister. Man betalar generellt mer för kvalitet, man får oxå generellt betala mer för snabb, god & problemfri service när det uppstår problem etc..!!
Ta tex en parallell inom telefoni, energi mm mm
Du ringer kundtjänst som har ett hundratal medarbetare på sin kundtjänst, denna servicekostnad delas på alla kunder vilket då självklart ger en högre kostnad jämfört med en leverantör som har ett par stycken i sin kundtjänst… Det står var och en fritt vad man väljer & prioriterar.. Försäkringar är ett annat exempel, finns billigare med massa av de finstilta längst ner i dokumenten och mindre punkter där den täcker, sen finns det dom som funkar betydligt bättre när olycka är framme, men de kostar förmodligen mer..
M a o så får man ofta mer eller mindre vad du betalar för som man så fint säger, här har man som oftast ett val som sedan innebär bra eller dåliga konsekvenser när det skiter sig..(generellt..)
Detta är självklart ingen regel, finns idioter i alla led, finns dåliga prylar som är dyra, finns billiga prylar som är bra osv osv… Det finns hantverkare som myglar och de som inte gör det, precis som allt annat i samhället.. Man får läsa på själv, bilda sig en uppfattning med hjälp av den information som finns att tillgå, via nätet, via vänner, ta in olika offerter, kolla referenser mm mm…
Detta gör jag varje gång bilen behöver en handpåläggning, där kan jag absolut NOLL..!!
Men via nätet och bekanta så finns det informativ hjälp
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Groover76 skrev:Förstår hur du tänker, gillar inte heller när det blir ockerpriser/påslag..
Arbetar själv som snickare. Har man som företag byggt upp en bra relation med leverantörer & grossister under många år, som sedan leder till bra rabatter så är det väl inget konstigt att man har ett litet påslag på inköpspriset..?!?! Så funkar det väl i de flesta branscherna..
Att driva företag är ingen välgörenhet.. I detta land kostar det en hel del, tex om någon blir sjuk eller skadar sig, lokaler, verktyg, bilar, mons & skatter, försäkringar mm mm mm mm…
Allt detta måste först finansieras, löner skall betalas, semesterersättning, helgersättning, alla jobb som det läggs tid på som man senare kanske inte får… mm mm mm mm mm mm…. Alla besök & möten med kunden innan man börjar själva bygget, elen/rören etc.. Om du tror att det blir stora vinster i en liten byggfirma så får du nog tänka om (rent generellt)
Det jag tycker är en bra och rimlig nivå är att trots påslag så blir priset tydligt bättre för kunden jämfört med om kunden skulle handla från samma ställe på egen hand. Då är det en win-win för alla inblandade parter. Entreprenören gör en liten vinst på materialet och kunden får ett lägre pris än vad kunden själv kan få utan entreprenörens ”konto” och ”år” som kund hos grossisten innebär..
En annan aspekt är att om du köper en blandare på tex Ahlsell och den sedan går sönder så är det generellt enkelt och snabbt att få fram en ny, utan kostnad, inget stå i en kö på tex Bauhaus eller att grejerna skall skickas/returneras sen och eventuellt fås en ersättare/ersättning… Jag har flertalet bekanta som vägrar att montera annat det man som hantverkare själv inhandlat, väldigt mkt pga det senaste jag skrev..
Om hantverkaren trots detta gör ”montaget” så lämnas endast garanti på arbetet ej på produkten, kunden får i så fall själv sköta allt ikring produkten om den skulle gå sönder eller ha skador och/eller någon form av problem och vara/bli ur funktion etc etc…
Självklart finns det bra & dåliga produkter, bra & dåliga leverantörer/grossister. Man betalar generellt mer för kvalitet, man får oxå generellt betala mer för snabb, god & problemfri service när det uppstår problem etc..!!
Ta tex en parallell inom telefoni, energi mm mm
Du ringer kundtjänst som har ett hundratal medarbetare på sin kundtjänst, denna servicekostnad delas på alla kunder vilket då självklart ger en högre kostnad jämfört med en leverantör som har ett par stycken i sin kundtjänst… Det står var och en fritt vad man väljer & prioriterar.. Försäkringar är ett annat exempel, finns billigare med massa av de finstilta längst ner i dokumenten och mindre punkter där den täcker, sen finns det dom som funkar betydligt bättre när olycka är framme, men de kostar förmodligen mer..
M a o så får man ofta mer eller mindre vad du betalar för som man så fint säger, här har man som oftast ett val som sedan innebär bra eller dåliga konsekvenser när det skiter sig..(generellt..)
Detta är självklart ingen regel, finns idioter i alla led, finns dåliga prylar som är dyra, finns billiga prylar som är bra osv osv… Det finns hantverkare som myglar och de som inte gör det, precis som allt annat i samhället.. Man får läsa på själv, bilda sig en uppfattning med hjälp av den information som finns att tillgå, via nätet, via vänner, ta in olika offerter, kolla referenser mm mm…
Detta gör jag varje gång bilen behöver en handpåläggning, där kan jag absolut NOLL..!!
Men via nätet och bekanta så finns det informativ hjälp
Jag förstår inte riktigt VARFÖR det är så självklart att du behöver tjäna en peng på materialet ?
Jag förstår att om du som hantverkare beställer och levererar sakerna till kunden så ska du självklart ha betalt , MEN så tycker jag det ska specificeras som precis det och inget annat.
För då blir fakturan lättförståelig för kunden och man ser exakt vad som har kostat vad.
Och är anledningen att du behöver få en högre vinst ja då får du väl höja ditt timpris.
Men det är ju PRECIS det inte hantverkare vill göra för då blir det alldeles för lätt för kunden att jämföra priser mellan olika företag.
Undra hur många miljoner som hantverkare tjänar på olika pålägg på material och där kunden helt enkelt inte orkar bråka utan bara biter ihop och betalar
Lura kunder med ett lågt timpris och sen ta igen det på material är inget annat än lurendrejeri
Säger inte att du fungerar så utan bara generellt om branschen
Som jag poängterade.. priset kunden betalar i slutändan bör vara tydligt bättre än kunden själv får.Silly Bear skrev:Jag förstår inte riktigt VARFÖR det är så självklart att du behöver tjäna en peng på materialet ?
Jag förstår att om du som hantverkare beställer och levererar sakerna till kunden så ska du självklart ha betalt , MEN så tycker jag det ska specificeras som precis det och inget annat.
För då blir fakturan lättförståelig för kunden och man ser exakt vad som har kostat vad.
Och är anledningen att du behöver få en högre vinst ja då får du väl höja ditt timpris.
Men det är ju PRECIS det inte hantverkare vill göra för då blir det alldeles för lätt för kunden att jämföra priser mellan olika företag.
Undra hur många miljoner som hantverkare tjänar på olika pålägg på material och där kunden helt enkelt inte orkar bråka utan bara biter ihop och betalar
Lura kunder med ett lågt timpris och sen ta igen det på material är inget annat än lurendrejeri
Det är en del i del hela..
För det andra så är det ju entreprenören som har bra pris för att den bl a väljer att i största utsträckning handla från samma företag/grossist/bygghandel, kanske varit en trogen kund under många år, alltså att det tagit en tid att komma till den rabatten man har etc.
Jag tycker inte att det finns något fel i detta SÅ LÄNGE ALLT REDOVISAS ÖPPET OCH ÄR KORREKT PÅ ALLA VIS..
Vill tillägga att vad jag har förstått så finns det en hel del ocker inom rörbranschen, hutlösa påslag, oerhört missvisande priser innan rabatten etc.. Detta är självklart helt åt h-vete..!!Silly Bear skrev:Jag förstår inte riktigt VARFÖR det är så självklart att du behöver tjäna en peng på materialet ?
Jag förstår att om du som hantverkare beställer och levererar sakerna till kunden så ska du självklart ha betalt , MEN så tycker jag det ska specificeras som precis det och inget annat.
För då blir fakturan lättförståelig för kunden och man ser exakt vad som har kostat vad.
Och är anledningen att du behöver få en högre vinst ja då får du väl höja ditt timpris.
Men det är ju PRECIS det inte hantverkare vill göra för då blir det alldeles för lätt för kunden att jämföra priser mellan olika företag.
Undra hur många miljoner som hantverkare tjänar på olika pålägg på material och där kunden helt enkelt inte orkar bråka utan bara biter ihop och betalar
Lura kunder med ett lågt timpris och sen ta igen det på material är inget annat än lurendrejeri
Säger inte att du fungerar så utan bara generellt om branschen
Det jag vet är att visst material (bygg) är så pressat att rabatten är nästintill obefintlig och ger nästan ingen möjlighet till något nämnvärt påslag OM priset skall bli bättre för kund i slutändan..
Men men, kort & gott så gillar jag personligen inte mygel, jag vill kunna sova gott med ett rent samvete och min rygg fri, detta grundat på gott arbete, en god & öppen dialog där båda parter är involverade & införstådda i då mkt som möjligt..!!
Silly Bear skrev:Jag förstår inte riktigt VARFÖR det är så självklart att du behöver tjäna en peng på materialet ?
Jag förstår att om du som hantverkare beställer och levererar sakerna till kunden så ska du självklart ha betalt , MEN så tycker jag det ska specificeras som precis det och inget annat.
För då blir fakturan lättförståelig för kunden och man ser exakt vad som har kostat vad.
Och är anledningen att du behöver få en högre vinst ja då får du väl höja ditt timpris.
Men det är ju PRECIS det inte hantverkare vill göra för då blir det alldeles för lätt för kunden att jämföra priser mellan olika företag.
Undra hur många miljoner som hantverkare tjänar på olika pålägg på material och där kunden helt enkelt inte orkar bråka utan bara biter ihop och betalar
Lura kunder med ett lågt timpris och sen ta igen det på material är inget annat än lurendrejeri
Säger inte att du fungerar så utan bara generellt om branschen
Tror inte ocker är tillåtet.Groover76 skrev:Vill tillägga att vad jag har förstått så finns det en hel del ocker inom rörbranschen, hutlösa påslag, oerhört missvisande priser innan rabatten etc.. Detta är självklart helt åt h-vete..!!
Det jag vet är att visst material (bygg) är så pressat att rabatten är nästintill obefintlig och ger nästan ingen möjlighet till något nämnvärt påslag OM priset skall bli bättre för kund i slutändan..
Men men, kort & gott så gillar jag personligen inte mygel, jag vill kunna sova gott med ett rent samvete och min rygg fri, detta grundat på gott arbete, en god & öppen dialog där båda parter är involverade & införstådda i då mkt som möjligt..!!
Ingen gillar mygel, allra helst någon.
Tror du fattar vad jag menar med ocker..E El-Löken66 skrev:
Och självklart gillar ingen mygel när man själv drabbas men uppenbarligen så finns det relativt många som gillar att mygla.
byggbranschen är knappast undantagen detta då det inte sällan handlar om stora pengar.. Många oerhört fula & vidriga firrar som dras till denna bransch pga av de ibland stora summorna/omsättningen…
Jag jobbar själv inom VVS-branschen men är också konsument i de flesta andra yrkeskategorierna inom bygg.
Som konsument upplever jag att det är väldigt få företag som gör en riktigt kalkyl även om man levererar ett bra förfrågningsunderlag. Priser med väldigt stor spridning tyder på att de flesta bara gör en grov uppskattning, lägger på lite för risk och lämnar en offert.
Det avslöjas snabbt när jag vill diskutera kostnader för olika delmoment i offerten/ vill utöka och slopa delar av arbetet av tex kostnadsskäl.
Erfarenhetsmässigt är det de något större (företag med några anställda och anställd administrativ personal) som levererar de bästa, tydligaste och attraktivaste offerterna.
Personligen värdesätter jag tydliga gränsdragningar, företagets kapacitet att utföra arbeten och goda referenser än lägst pris från företag med massor med förbehåll i sina offerter.
Att som kund vilja delta och styra arbetet ses lätt som ”problematiskt privatkund” och påverkar priset negativt. Så presentera ett tydligt underlag där allt är genomtänkt, även på mindre jobb så minskar risken för obehagliga överraskningar när fakturan kommer.
Min egna gamla läromästare förklarade ofta för kunderna att när ett bygge startar så ska det redan vara planerat vilket porslin du ska ha i köket för att det ska betraktas som ”färdigprojekterat” och därigenom inte dra iväg i pris. Att ett ”pekbygge/löses på plats ” aldrig håller budget.
Som utförare inom vvs får vi ofta frågan om kunden får köpa in material själv vilket vårt företag oftast accepterar, dock med några förbehåll som tex fabrikat och att materialet finns på plats avtalad tid.
Ofta saknas då typ 3/4 av kopplingsmaterialet och kunden får stå för kostnaden att åka och handla material. Debiteringen för materialet sker då mot avtalad prislista.
Värsta exemplet för en av våra kunder var när vi skulle dra alla vatten och värmeinstallationer i ett stomrest hus som byggdes i egen regi. Avtalat var att vi skulle vara fem montörer på plats under två dagar. ( Låg långt bort från oss och övertid/övernattning var inbokad).
INGET material fanns på plats då kunden glömt att kontrollera leveransstatus och detta upptäcktes när vi kom på plats. Vi fick försöka minimera skadan genom att hjälpa till att bära gipsskivor ett par timmar men sedan fanns det inget att göra för ingen grossist i närheten kunde lösa en tillräckligt snabb leverans.
Detta blev ju tyvärr dyrt för kunden som fick betala full tid för detta och sedan återbesök på ÄTA..
Lite långt från ämnet men vad jag försöker säga är att de flesta företag som inte vill lämna fast pris även på mindre jobb inte är seriösa utom endast mindre servicejobb på minidebitering.
Det borde vara enkelt för montören att ringa in till kontoret och inom några minuter få ett pris att presentera för kunden.
Tyvärr är branschen full av dåliga hantverkare men tyvärr också av dåliga kunder…
Så kan du inte förmedla ett pris till en kund så denne inte känner sig blåst gör de fel!
Kan du inte beställa ett arbete utan att du känner dig blåst har du nog inte lyckats förmedla dina förväntningar..
/ Björkskär
Som konsument upplever jag att det är väldigt få företag som gör en riktigt kalkyl även om man levererar ett bra förfrågningsunderlag. Priser med väldigt stor spridning tyder på att de flesta bara gör en grov uppskattning, lägger på lite för risk och lämnar en offert.
Det avslöjas snabbt när jag vill diskutera kostnader för olika delmoment i offerten/ vill utöka och slopa delar av arbetet av tex kostnadsskäl.
Erfarenhetsmässigt är det de något större (företag med några anställda och anställd administrativ personal) som levererar de bästa, tydligaste och attraktivaste offerterna.
Personligen värdesätter jag tydliga gränsdragningar, företagets kapacitet att utföra arbeten och goda referenser än lägst pris från företag med massor med förbehåll i sina offerter.
Att som kund vilja delta och styra arbetet ses lätt som ”problematiskt privatkund” och påverkar priset negativt. Så presentera ett tydligt underlag där allt är genomtänkt, även på mindre jobb så minskar risken för obehagliga överraskningar när fakturan kommer.
Min egna gamla läromästare förklarade ofta för kunderna att när ett bygge startar så ska det redan vara planerat vilket porslin du ska ha i köket för att det ska betraktas som ”färdigprojekterat” och därigenom inte dra iväg i pris. Att ett ”pekbygge/löses på plats ” aldrig håller budget.
Som utförare inom vvs får vi ofta frågan om kunden får köpa in material själv vilket vårt företag oftast accepterar, dock med några förbehåll som tex fabrikat och att materialet finns på plats avtalad tid.
Ofta saknas då typ 3/4 av kopplingsmaterialet och kunden får stå för kostnaden att åka och handla material. Debiteringen för materialet sker då mot avtalad prislista.
Värsta exemplet för en av våra kunder var när vi skulle dra alla vatten och värmeinstallationer i ett stomrest hus som byggdes i egen regi. Avtalat var att vi skulle vara fem montörer på plats under två dagar. ( Låg långt bort från oss och övertid/övernattning var inbokad).
INGET material fanns på plats då kunden glömt att kontrollera leveransstatus och detta upptäcktes när vi kom på plats. Vi fick försöka minimera skadan genom att hjälpa till att bära gipsskivor ett par timmar men sedan fanns det inget att göra för ingen grossist i närheten kunde lösa en tillräckligt snabb leverans.
Detta blev ju tyvärr dyrt för kunden som fick betala full tid för detta och sedan återbesök på ÄTA..
Lite långt från ämnet men vad jag försöker säga är att de flesta företag som inte vill lämna fast pris även på mindre jobb inte är seriösa utom endast mindre servicejobb på minidebitering.
Det borde vara enkelt för montören att ringa in till kontoret och inom några minuter få ett pris att presentera för kunden.
Tyvärr är branschen full av dåliga hantverkare men tyvärr också av dåliga kunder…
Så kan du inte förmedla ett pris till en kund så denne inte känner sig blåst gör de fel!
Kan du inte beställa ett arbete utan att du känner dig blåst har du nog inte lyckats förmedla dina förväntningar..
/ Björkskär
Så mycket text. Kan du göra en samman fattning med 5 ord så även en femte klassar eller dyslikteker kan nga med??B Björkskär skrev:Jag jobbar själv inom VVS-branschen men är också konsument i de flesta andra yrkeskategorierna inom bygg.
Som konsument upplever jag att det är väldigt få företag som gör en riktigt kalkyl även om man levererar ett bra förfrågningsunderlag. Priser med väldigt stor spridning tyder på att de flesta bara gör en grov uppskattning, lägger på lite för risk och lämnar en offert.
Det avslöjas snabbt när jag vill diskutera kostnader för olika delmoment i offerten/ vill utöka och slopa delar av arbetet av tex kostnadsskäl.
Erfarenhetsmässigt är det de något större (företag med några anställda och anställd administrativ personal) som levererar de bästa, tydligaste och attraktivaste offerterna.
Personligen värdesätter jag tydliga gränsdragningar, företagets kapacitet att utföra arbeten och goda referenser än lägst pris från företag med massor med förbehåll i sina offerter.
Att som kund vilja delta och styra arbetet ses lätt som ”problematiskt privatkund” och påverkar priset negativt. Så presentera ett tydligt underlag där allt är genomtänkt, även på mindre jobb så minskar risken för obehagliga överraskningar när fakturan kommer.
Min egna gamla läromästare förklarade ofta för kunderna att när ett bygge startar så ska det redan vara planerat vilket porslin du ska ha i köket för att det ska betraktas som ”färdigprojekterat” och därigenom inte dra iväg i pris. Att ett ”pekbygge/löses på plats ” aldrig håller budget.
Som utförare inom vvs får vi ofta frågan om kunden får köpa in material själv vilket vårt företag oftast accepterar, dock med några förbehåll som tex fabrikat och att materialet finns på plats avtalad tid.
Ofta saknas då typ 3/4 av kopplingsmaterialet och kunden får stå för kostnaden att åka och handla material. Debiteringen för materialet sker då mot avtalad prislista.
Värsta exemplet för en av våra kunder var när vi skulle dra alla vatten och värmeinstallationer i ett stomrest hus som byggdes i egen regi. Avtalat var att vi skulle vara fem montörer på plats under två dagar. ( Låg långt bort från oss och övertid/övernattning var inbokad).
INGET material fanns på plats då kunden glömt att kontrollera leveransstatus och detta upptäcktes när vi kom på plats. Vi fick försöka minimera skadan genom att hjälpa till att bära gipsskivor ett par timmar men sedan fanns det inget att göra för ingen grossist i närheten kunde lösa en tillräckligt snabb leverans.
Detta blev ju tyvärr dyrt för kunden som fick betala full tid för detta och sedan återbesök på ÄTA..
Lite långt från ämnet men vad jag försöker säga är att de flesta företag som inte vill lämna fast pris även på mindre jobb inte är seriösa utom endast mindre servicejobb på minidebitering.
Det borde vara enkelt för montören att ringa in till kontoret och inom några minuter få ett pris att presentera för kunden.
Tyvärr är branschen full av dåliga hantverkare men tyvärr också av dåliga kunder…
Så kan du inte förmedla ett pris till en kund så denne inte känner sig blåst gör de fel!
Kan du inte beställa ett arbete utan att du känner dig blåst har du nog inte lyckats förmedla dina förväntningar..
/ Björkskär