34 008 läst · 249 svar
34k läst
249 svar
Inventering: Kick-back grossister per skrå - hjälp!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 442 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 442 inlägg
Precis, jag håller med.C cpalm skrev:
Det är oskäliga priser i kombination med kickback som gör det hela oerhört korrupt.
Om däremot en företagare får kickback i nivå med elbutik/rinkaby så skulle det inte göra mig ett dugg då jag själv inte kan inhandla produkterna billigare personligen.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 442 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 442 inlägg
Då kan det ju inte vara så svårt att hänvisa med en enkel länk till "dom obefintliga kickbacksen" som inte finns. ?!E El-Löken66 skrev:
Jag söker men hittar inget...
Du får gå ett par år tillbaka i tiden. Jag har beskrivit hur kick backs fungerar på de stora el installations företagen i Sverige.Krilleman skrev:
Det får räcka.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 442 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 442 inlägg
Fast det är ju inte unikt för el, även fast det finns där också...E El-Löken66 skrev:
Missade du det?
Avsaknaden av fakta gör mig dock väldigt skeptisk!
Länkar!
"kickbackärfalskt.se" ?
https://fastighetstidningen.se/man-forsoker-krama-ut-intakter-som-inte-syns-eller-finns/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad som gäller inom andra branscher uttalat jag mej inte om.Krilleman skrev:
Där är jag lika blank som byggahus.ses hjärn trust. Men med vett att inte uttala mej.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 442 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 442 inlägg
Utbrett inom alla branscher... Även el!E El-Löken66 skrev:
https://www.elinstallatoren.se/2022/01/nastan-halften-av-installatorsforetagen-far-kickbacks/
Jag väntar fortfarande på dina länkar som hävdar motsatsen!
Blir du aldrig trött på att stånga dig blodig mot betongväggen?E El-Löken66 skrev:
Kom med lite fakta som har lite tyngd i sig istället för ditt eviga "tyckande"
Jag vet om att det finns kick backs.A atomlab skrev:
Jag skrev om detta för flera år sedan i detta forum men då trodde knappt ingen mej.
Då undrar jag varför nu du säger att det minsann finns och existerar men i andra andetaget säger att det bara är hittepå?E El-Löken66 skrev:
Är det för du inte har något bättre för dig än att tjafsa?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 442 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 442 inlägg
E El-Löken66 skrev:
Kitt Jutbring sa en gång.
Jag vilar min väska. (I rest my case)
Kickback finns, konsumentverket och elinstallatörerna hade rätt, även enligt @El-Löken66 sätt att se det!
Tror du på riktigt att bilverkstäder ger dig sitt inköpspris på delar. Alla företag som säljer en tjänst och en vara, försöker göra vinst på varan (oftast vill man ligga på 1,5 per vara) sen finns det varor som man knappt går +/- 0 för att locka in kunder som kanske handlar andra saker när dem ändå är därC cpalm skrev:Duh, nu menade jag så klart arbetad tid som direkt faktureras slutkunden med den avtalade timtaxan. Debiterad tid är kanske ett bättre ordval.
@lordi s resonemang var att hantverkararen säljer både en tjänst och en vara, precis som en bilverkstad.
Fine, men då får man hålla isär korten. Inte så konstigt att många blir upprörda när man räknar försäljningen av varan som en del av tjänsten. Då betalar ju kunden dubbelt för varan. Varför skall kunden betala hantverkaren en kvalificerad timpenning för tid som ägnas åt att tjäna pengar på att sälja material till kunden?
Har en mindre el firma. När vi startade firman skaffade vi konto hos Ahlsell.
Loggade in och såg att jag hade riktigt dåliga priser på det mesta. Kontaktade då en säljare efter att ha fått tips om att man kunde få bättre rabatt. Förklarade att jag villle ha åtminstonde ordinarie pris inom de kategorier där jag inte handlar så mycket. Säljaren såg då ut som världens största fråge tecken. Han lovade att fixa ett bättre rabatt brev, men blev igen väldigt besviken då flera priser av dem jag kontrollerade låg över ordinarie pris. Att handla på ett ställe där det mesta är dyrare ter sig för mig som meningslöst. Att sedan läsa om kickbacks, gör en bara trött. Har för övrigt sett vad en del större firmor har för rabatter, inte ovanligt med 80-95%. Tycker det är rimligt att man betalar vad installatören betalt plus ett procent påslag. Jag brukar fakturera mina kunder verkligt pris(Vad jag betalt) + 10% påslag för hantering/garanti. Grossisterna inom bygg tar ofta ut priser som är högre än byggmax/bauhaus. Kvaliten(Optimera) har tyvärr varit i flera fall sämre än byggmax. Lite konstigt att de tycker jag ska betala byggmax pris + 20% för gips skivor när jag frågat på en materialsats på 1 miljon. Så jag är rätt trött på grossister.
Loggade in och såg att jag hade riktigt dåliga priser på det mesta. Kontaktade då en säljare efter att ha fått tips om att man kunde få bättre rabatt. Förklarade att jag villle ha åtminstonde ordinarie pris inom de kategorier där jag inte handlar så mycket. Säljaren såg då ut som världens största fråge tecken. Han lovade att fixa ett bättre rabatt brev, men blev igen väldigt besviken då flera priser av dem jag kontrollerade låg över ordinarie pris. Att handla på ett ställe där det mesta är dyrare ter sig för mig som meningslöst. Att sedan läsa om kickbacks, gör en bara trött. Har för övrigt sett vad en del större firmor har för rabatter, inte ovanligt med 80-95%. Tycker det är rimligt att man betalar vad installatören betalt plus ett procent påslag. Jag brukar fakturera mina kunder verkligt pris(Vad jag betalt) + 10% påslag för hantering/garanti. Grossisterna inom bygg tar ofta ut priser som är högre än byggmax/bauhaus. Kvaliten(Optimera) har tyvärr varit i flera fall sämre än byggmax. Lite konstigt att de tycker jag ska betala byggmax pris + 20% för gips skivor när jag frågat på en materialsats på 1 miljon. Så jag är rätt trött på grossister.