225 023 läst · 445 svar
225k läst
445 svar
Lurar grannen min svärmor ang elförbrukningen för gemensam vattenpump?
Tack för att du uppdaterar oss Kom att tänka på att en anhörig bott i en fastighetdevjoachim skrev:
som delade på elkostnaden för driften av vattenpumpen , visserligen betalade hen för
1/4 istället för 1/2 som din svärmor. Detta var för 10-15 år sen men hen betalade
bara runt 500 i elkostnad om året för detta. Pumprummet hade en egen elmätare
som grannen där pumpen var belägen läste av.
Lämpligt att börja med att installera en vattenmätare på svärmors matning. Även med en billig bör det knna gå att få en indikation på rimligheten. Försök sedan att mäta medeltrycket. Det tar man reda på gnom att kola hur djup brunnen är till vatten ytan. Lägg sedan till lite för tryckförlust i rören och medeltrycket i hydroforen eller motsvarande. Pumpens verkningsgrad får du anta - kanske 50 - 60 %. Sedan kan dur räkna ut ungefär hur mycket el del bör gå åt.E Ekna skrev:
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 60 inlägg
Pumpkillen var ju där och fixade till något sist, men verkar ha blivit lite billigare. Men han rekade ändå att byta ut den, och den är ju bara fyra år gammal. Tydligen fel inkopplat på nåt sätt.
Men elkostnaden för Januari blev endast 160kr, vilket är betydligt bättre, men fortfarande högt om man jämför med vad andra betalar.
Men elkostnaden för Januari blev endast 160kr, vilket är betydligt bättre, men fortfarande högt om man jämför med vad andra betalar.
devjoachim skrev:Pumpkillen var ju där och fixade till något sist, men verkar ha blivit lite billigare. Men han rekade ändå att byta ut den, och den är ju bara fyra år gammal. Tydligen fel inkopplat på nåt sätt.
Alltså 588 kWh för en jävla vattenpump på 1 månad?devjoachim skrev:Pumpkillen var ju där och fixade till något sist, men verkar ha blivit lite billigare. Men han rekade ändå att byta ut den, och den är ju bara fyra år gammal. Tydligen fel inkopplat på nåt sätt.
Bifogar en bild på vår vattepumps förbrukning. Senaste 30 dagarna.
Eget borrhål, 40m tror jag det är, pumpen är 3-fas
2 personer i hushållet
1 katt och 1 hund.
3 hästar
Känns lite i överkant fortfarande för svärmor....
Eget borrhål, 40m tror jag det är, pumpen är 3-fas
2 personer i hushållet
1 katt och 1 hund.
3 hästar
Känns lite i överkant fortfarande för svärmor....
Det finns en datatabell för pumpen där man kan se hur mycket vattenflöde den ger vid ett visst sugdjup. Känner du till sugdjupet? I så fall kan man räkna ut hur många kubikmeter vatten ni gemensamt förbrukar en vanlig dag. Pumpen drar 2,2 KW, så vi kan ju räkna ut att den gick 7,6 timmar per dygn under den där 35-dagarsperioden. Med 40 meters sugdjup skulle den ge 8,4 kubikmeter vatten per dygn. Eller 262 liter (2 fulla badkar) varje timme mellan kl 08 och 24, i varje hus.
Så efter justeringen betalar svärmodern fortfarande ca 100 ggr för mycket! Givet att hennes och grannens stall inte innehåller mer än tre hästar.P P-son83 skrev:
Som jämförelse.G GoGetLost skrev:
Jag har eget vatten, och gör i genomsnitt åt 375 kWh / månad för all el jag gör åt, (ja, jag eldr med ved) nu är jag ju själv här, men tycker nog ändå att det låter lite tokigt att en vattenpump skall dra 588 kWh på en månad.
Är det en vattenläcka? Så att pumpen går dygnet runt??
Eller är Hönshuset inkopplad på elmätaren för pumpen??
Be om att få gå in och ta 1st foto med en dags mellanrum.
Känns som att det läses av fel, missar ett par kommatecken....
Eller så är det något annat, de gamla mätarna kunde man ju montera med en viss lutning, så snurrade de långsammare, kanske gjort tvärt om, så att de snurrar snabbare....
Känns som att det läses av fel, missar ett par kommatecken....
Eller så är det något annat, de gamla mätarna kunde man ju montera med en viss lutning, så snurrade de långsammare, kanske gjort tvärt om, så att de snurrar snabbare....
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 60 inlägg