S
Tommty Tommty skrev:
Kan betyda vad som helst, allt beror på hur de har utfört testet. Har de utfört testet på felaktiga grunder eller mot andra standarder som inte produkten skall testas mot så kommer vilken produkt som helst att bli underkänd.

Men det är i dagsläget bara ESV och Easee som vet hur själva testet har utförts. Samt hur Easee har valt att certifiera sin produkt innan den sattes på marknaden.

Dokumentet är bara ett vanligt standard dokument som ESV skickar ut till tillverkaren eller importören när de är osäkra över ett test de själva har initierat eller som de har fått en anmälan på (från en privatperson eller ett företag)

Men det låter som du är säker på din sak, isåfall skulle jag rekommendera att köpa aktier i Zaptec.

Själv kommer jag avvakta tills ett beslut kommer och fortsätta ladda min bil med Easee.
Känns som ett smart move att vänta tills marknaden redan agerat på en sådan händelse. Det är nu man ska spela på den hästen om man nu vill spela på den.

Nissens Nissens skrev:
Jadu, det är ju bra om det går, men det mesta kräver nätuppkoppling idag. Vilken laddbox använder inte någon app tex?
Mina egna som jag byggt klarar sig med lokal access på LAN.

Uppkoppling mot Internet är OK, bara man inte kräver den för att styra produkterna. Detta är orsakerna till att jag kör egen mjukvara/firmware på WiFi-brytarna och att jag använder ZigBee. Jag valde en LLVP som har lokal WiFi-access också. Tvättmaskinen har inte lokalt, men där hade jag lika gärna kunnat vara utan Internet. Jag såg att 50% av alla vitvaror ned WiFi aldrig kopplas upp mot nätet.

Min SmartThingas är uppkopplad, men den behöver inte Internet för att fungera. Min Domoticz behöver inte heller den Internet för att fungera.

Jag byter Internetleverantör en gång varje år och det är två dagars strul i princip varje gång, det skulle inte gå om jag var beroende av att Internet fungerar (jag har ändå backup via 4G).. Att byta leverantör av Internet sparar mig runt 2000kr per år, ibland ännu mer.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Om man tittar på detta ur en praktisk synvinkel så även om ESV har rätt så bör JFB-delen fungera säkert elektriskt. Det som verkar saknas är någon form av märkning samt en testanordning (EN 61008 är ju ett digert dokument på 170 sidor så man kan ju förstå att om man letar så hittar man till slut något att klaga på).

Men är det någon som förstår ESVs text gällande de övriga punkterna? Är det något som ger ett praktiskt elektriskt problem?

Jag är lite intresserad av utfallet av detta då min BRF planerar att köpa in ett antal av dessa laddboxar.

Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Mina egna som jag byggt klarar sig med lokal access på LAN.

Uppkoppling mot Internet är OK, bara man inte kräver den för att styra produkterna. Detta är orsakerna till att jag kör egen mjukvara/firmware på WiFi-brytarna och att jag använder ZigBee. Jag valde en LLVP som har lokal WiFi-access också. Tvättmaskinen har inte lokalt, men där hade jag lika gärna kunnat vara utan Internet. Jag såg att 50% av alla vitvaror ned WiFi aldrig kopplas upp mot nätet.

Min SmartThingas är uppkopplad, men den behöver inte Internet för att fungera. Min Domoticz behöver inte heller den Internet för att fungera.

Jag byter Internetleverantör en gång varje år och det är två dagars strul i princip varje gång, det skulle inte gå om jag var beroende av att Internet fungerar (jag har ändå backup via 4G).. Att byta leverantör av Internet sparar mig runt 2000kr per år, ibland ännu mer.
Ok, jag värderar min fritid högt, så jag vill inte lägga tid på att greja med egna ihopsnickrade system.
Så, jag tänkte mer på färdiga system man köper, och det är nog så att de flesta är beroende av en app och därmed beroende av nätet.

Attbyta internetleverantör årligen skulle betyda att jag skulle behöva byta boxen för fiberanslutningen varje år, och dessutom skaffa ny leverantör för media och då skaffa en ny TV box också… det är inte realistiskt…

Nissens
M merbanan skrev:
Om man tittar på detta ur en praktisk synvinkel så även om ESV har rätt så bör JFB-delen fungera säkert elektriskt. Det som verkar saknas är någon form av märkning samt en testanordning (EN 61008 är ju ett digert dokument på 170 sidor så man kan ju förstå att om man letar så hittar man till slut något att klaga på).

Men är det någon som förstår ESVs text gällande de övriga punkterna? Är det något som ger ett praktiskt elektriskt problem?

Jag är lite intresserad av utfallet av detta då min BRF planerar att köpa in ett antal av dessa laddboxar.
Så enligt dig behöver man aldrig testa en JFB?

Att en brytare inte bryter alla tre faserna som den skall enligt standarden lär ju inte gå att lösa utan att konstruera om/utbytesprogram.

Nissens
Tommty Tommty skrev:
Kan betyda vad som helst, allt beror på hur de har utfört testet. Har de utfört testet på felaktiga grunder eller mot andra standarder som inte produkten skall testas mot så kommer vilken produkt som helst att bli underkänd.

Men det är i dagsläget bara ESV och Easee som vet hur själva testet har utförts. Samt hur Easee har valt att certifiera sin produkt innan den sattes på marknaden.

Dokumentet är bara ett vanligt standard dokument som ESV skickar ut till tillverkaren eller importören när de är osäkra över ett test de själva har initierat eller som de har fått en anmälan på (från en privatperson eller ett företag)

Men det låter som du är säker på din sak, isåfall skulle jag rekommendera att köpa aktier i Zaptec.

Själv kommer jag avvakta tills ett beslut kommer och fortsätta ladda min bil med Easee.
Det jag är tämligen säker på är att ESV har mätt mot den standard som Easee säger sig uppfylla.
Jag har en JFB bakom min Easee laddbox, så jag vet att åtminstone det skyddet fungerar oavsett.

Att brytaren inte bryter alla tre faserna samtidigt lär ju inte bero på ESV:s sätt att mäta…

EMC mätningen lär inte heller vara lätt att snacka sig ur, eller isolerspänningsnivån.

Nä, jag tänker inte köpa några aktier i Zaptec, men min laddbox#2 som jag precis skall skaffa blir ingen Easee.

Nissens
berisen berisen skrev:
Det vet jag ju inte egentligen men enligt testerna ovan så verkar den ju göra det så man får väl lita på det. Skulle det här ha varit ett jätteproblem så skulle man läst om det från någon av alla 600 tusen boxar som sålts tänker jag men vi får väl se hur det hela slutar. :seenoevil:

Kör på som vanligt så länge, den fungerar trots allt helt perfekt och hela integrationen med Tibber är spot on så ingenting att klaga på där men skulle det visa sig att det inte finns en fungerande JFB är det såklart en annan historia..
Det finns en anledning till att JFB har en testknapp, de kan sluta fungera, och det märker du inte om du inte kan testa den.
Nja, integrationen med Tibber är ju sådär, väldigt många har stora problem med smartladdningen.
Antar att Zaptec gör jobbet minst lika bra. :)

S
Tommty Tommty skrev:

Det är inga godtyckliga tester utan de harmoniserade standarderna som easee skriver i sin DoC är det som gäller och det som ESV testat mot.
Och nej det är inget standard dokument utan specifika påpekanden där easee har fallerat och dessutom påpekar att de går fail även i den lvd granskning som easee själva genomfört och gett till ESV. Verkar som att Easee tagit en rövare och chansat att ingen skulle granska de. Det kan gå vägen ibland.

• Gilla
Farendag och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur vet du att JFB fungerar när du inte kan testa den?
Och JFB:n är bara ett av flera problem…
Den går att testa på Easee. Bara att det inte finns någon fysisk knapp utan man gör det tydligen i appen.

Nissens Nissens skrev:
Så enligt dig behöver man aldrig testa en JFB?

Att en brytare inte bryter alla tre faserna som den skall enligt standarden lär ju inte gå att lösa utan att konstruera om/utbytesprogram.
I just dessa punkterna kan en box vara mycket bättre än en godtycklig JFB dvs cykliskt test med hög DC är enkelt att få till och något man också finner hos de som inte likt tex Garo har en ganska oåtkomlig konventionell brytare under lock. Tyvärr testas nog inte speciellt många JFB generellt oavsett var de sitter och används till.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Nissens
GK100 GK100 skrev:
I just dessa punkterna kan en box vara mycket bättre än en godtycklig JFB dvs cykliskt test med hög DC är enkelt att få till och något man också finner hos de som inte likt tex Garo har en ganska oåtkomlig konventionell brytare under lock. Tyvärr testas nog inte speciellt många JFB generellt oavsett var de sitter och används till.
Vilket politikersvar.
Ett ja eller ett nej vore bra.

Nissens Nissens skrev:
Attbyta internetleverantör årligen skulle betyda att jag skulle behöva byta boxen för fiberanslutningen varje år
Varför skulle du behöva det?
Har du inte öppen fiber?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket politikersvar.
Ja man behöver inte testa något med en korrekt cyklisk självdiagnostik som innehåller hög DC. Det är ingen ingång för dig att börja med den sedvanliga ping-pongen som i Plejdtrådarna utan ett enkelt konstaterande av de tekniska grunderna.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag värderar min fritid högt, så jag vill inte lägga tid på att greja med egna ihopsnickrade system.
Så, jag tänkte mer på färdiga system man köper, och det är nog så att de flesta är beroende av en app och därmed beroende av nätet.

Attbyta internetleverantör årligen skulle betyda att jag skulle behöva byta boxen för fiberanslutningen varje år, och dessutom skaffa ny leverantör för media och då skaffa en ny TV box också… det är inte realistiskt…
Vad du krånglar till det. TV har jag inbyggd i TVn (Android TV) och varför behöver du byta fiberbox (som redan nämnts nyss)? Och även om du inte vill byta så skall du ringa och kräva nyteckningspriser ändå, annars säger du upp avtalet. Då hamnar du hos uppsägningsavdelningen och de erbjuder dig nyteckningspris ändå...

Och rörande laddbox så finns det flera som erbjuder lokala APIer.

Nissens Nissens skrev:
Vilket politikersvar.
Jag tycker svaret var bättre och intressantare än ett ja eller nej. Och alls inget politikersvar, utan fördjupande snarare än undvikande.

Att någon kommer på en potentiellt bättre lösning än dem reglerna tillåter är inget extremt ovanligt och kan leda till bra regelförändringar – eller omtolkningar av reglerna om myndigheten läst dem för snävt.

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.