Z Zodde skrev:
Elen omsätts på Nordpool men inte ”igen”
Den har inte omsatts tidigare.
köpare och säljare på det långa kontraktet lägger in sina orders som tar ut varandra. ( påverkar alltså inte utbud/efterfrågan)
När Sen spot avviker från avtalat pris på det långa kontraktet görs en cashavräkning mellan de 2 parterna på det långa kontraktet.
Okey

Men vad är då huvudanledningen/vitsen att någon säljare (som du berättade om VF redan sålda produktion om 50%) säljer för 39 öre/kWh ?

Vad är vitsen för köparen om det ändå blir prissatt i realtid ?

J jawen skrev:
Okey

Men vad är då huvudanledningen/vitsen att någon säljare (som du berättade om VF redan sålda produktion om 50%) säljer för 39 öre/kWh ?

Vad är vitsen för köparen om det ändå blir prissatt i realtid ?
Köpare och säljare gör cashavräkning. Om priset på kontraktet är 39 öre men Nordpools spotpris den dagen ör 1kr så ger säljaren 61 öre till köparen så att priset 39öre blir det verkliga priset mellan de 2 kontraktet gäller.

Z Zodde skrev:
Köpare och säljare gör cashavräkning. Om priset på kontraktet är 39 öre men Nordpools spotpris den dagen ör 1kr så ger säljaren 61 öre till köparen så att priset 39öre blir det verkliga priset mellan de 2 kontraktet gäller.
Sådana fördelar skulle man ha som köpare(y)
Är ju en win-win när man får för dom priserna.

Men kan inte förstå att VF då väljer att sälja så pass stor % andel, för så "lite pengar", även i dagsläget?

J jawen skrev:
Sådana fördelar skulle man ha som köpare(y)
Är ju en win-win när man får för dom priserna.

Men kan inte förstå att VF då väljer att sälja så pass stor % andel, för så "lite pengar", även i dagsläget?
Vi vet inte vilka priser de får i dagsläget.

Hade priset varit 2O öre idag ör det inte win p ha köpt på 39öre

Z Zodde skrev:
Vi vet inte vilka priser de får i dagsläget.

Hade priset varit 2O öre idag ör det inte win p ha köpt på 39öre
Tänkte dom hade snittårspriset från både 2020 & 2021 att luta sig mot, så köper man "konstant" för 39 öre/kWh så spelar det ingen stor roll om 20 öre/kWh existerar på 10-15% av tiden.
Det man torskar i gungorna, tar man igen i karusellen ;)

Måste ge dig kredit för 3 riktigt trevliga svar på raken Zodde (y)

J jawen skrev:
Tänkte dom hade snittårspriset från både 2020 & 2021 att luta sig mot, så köper man "konstant" för 39 öre/kWh så spelar det ingen stor roll om 20 öre/kWh existerar på 10-15% av tiden.
Det man torskar i gungorna, tar man igen i karusellen ;)

Måste ge dig kredit för 3 riktigt trevliga svar på raken Zodde (y)
Standardiserade terminer på aktiebörsen fungerar på liknande sätt, man har ett framtida pris och det görs en daglig avräkning.
Dvs det är ett standardförfarande.

engs
Z Zodde skrev:
Priset sätts efter den sista (dyraste) producerade kWh. Så länge Gaskraftverk behövs och är dyrast sätter dom priset.
Du verkar fortfarande inte riktigt förstå detta med marginalprissättning…???
Fast du tror inte att antalet timmar man behöver gaskraftverk minskat om Tyskland, och Sverige för den delen. Haft fler kärnkraftverk i drift? (Dvs ej lagt ner i förtid).

• Gilla
videopac
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
Men vad har du för avtal då ? och så många kwh för 140 kwm? Själv låg jag på ca 1500 kwh och större hus, och grunduppvärmt garage. Har ni gjort samma som övriga Sverige, Sänkt värmen? Tvättar med sällan? badar inte, bastar inte?
Välkommen tilöbgänget "vi som är för snabba med att svara", jag hatar mig själv varje gång jag kliver i den enkla fällan.

Jag hoppas du vid det här laget insett att TS gjordes för över ett år sen, vid den tidpunkt då de riktigt höga elpriserna dök upp (elräkningen på nästan 16000 var alltså för december 2022).. dina frågor har besvarats för länge sedan. En stor del av diskussionen sedan dess har bestått av pajkastning, idiotförklaringar av andra, försök att förklara elmarknaden och nu äntligen någon som gett en lekmannaförklaring.

Jag skulle påstå att i princip alla med rörligt pris fick en chock när elräkningen för december -21 kom i januari -22, många drabbades nog dessutom av insikten att de redan slösat för mycket el under januari.

De som nu får en chock när elräkningen för december 2022 kommit, de får tyvärr inga sympatier. De har kunnat följa bpde sin elförbrukning och elpriset hos sin elnätsleverantör och sin elhandelspartner.

D
D Daniel 109 skrev:
Du har en väldigt konstig syn på vad en marknadsekonomi är. Om du mättar marknaden blir priset så lågt att ingen gör vinst.
Tja, det är en naturlig del av cykeln, först slimmar alla sina kostnader (händer inte i vår marknad), sen sker det någon utslagning (händer inte heller) och därefter balanseras efterfrågan och utbud, sen börjar allt om igen. Det är sunt och vore naturligt.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vad elpriserna okända dec 2021 menar du? Det var väl toppnyheter i varenda tidning och nyhetssändning.

engs engs skrev:
Fast du tror inte att antalet timmar man behöver gaskraftverk minskat om Tyskland, och Sverige för den delen. Haft fler kärnkraftverk i drift? (Dvs ej lagt ner i förtid).
Jo men så länge man inte gör gaskraftverk helt överflödiga är de prisledande vid högt gaspris.
Med marginalprissättning spelar det ingen roll om gasen står för 2 eller 20% av produktionen.

Läste du inlägget du svarade på nu. Om andelen gaskraft minskar så går även andelen timmar de är prissättande ner.

• Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har en väldigt konstig syn på vad en marknadsekonomi är. Om du mättar marknaden blir priset så lågt att ingen gör vinst.
Så du menar att innan auktionshuset för el uppstod gjorde kraftbolagen inga vinster? Jag skrattar mig harmynt.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du skrivet «när vi nu alla vet hur handeln egentligen går till»

Det har vi vetat, det var till dig han bemödade sig att vara pedagogisk.
Lik förbannat visar dina frågor/påståenden att du inte det greppat det mest elementära i prissättningen.

För att ge NÅGON mening till det du skriver måste du känna till alla andra aktörers köp och säljorders och det gör man inte, därför blir hela resonemanget meningslöst.
Jag har flera ggr efterfrågat vad för hemligheter du avser när du vräker ur dig att dina meningsmotståndare är okunniga men allt vi sett de senaste 500 inläggen är den verifierat felaktiga länken Daniel gav samt den betydligt tydligare infon som krfsm gav oss alla.

Gällande sakfrågan så måste man inte känna till alla andras bud i samma stund. Men vet vart marknaden är på väg och det du inte låtsas om är att en långsam prisstegring till gasstart är fullt möjlig sålänge som det finns många och stora leverantörer som kan dra ner delar av sin produktion utan några större negativa konsekvenser.
Och när de gjort det så saknas det låga bud i marknaden och de högre vinner. Och hela vägen upp kan de som dragit ner rulla tummarna.

Z Zodde skrev:
Jo men så länge man inte gör gaskraftverk helt överflödiga är de prisledande vid högt gaspris.
Med marginalprissättning spelar det ingen roll om gasen står för 2 eller 20% av produktionen.
Precis. Bra att du erkänner det iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.