27 543 läst · 137 svar
28k läst
137 svar
Fjärravläsning av vattenmätare M-Bus 868 MHz
Jag använder den USB stickan och den funkar utmärkt!zarkov skrev:
Var det med den vinklade struten, eller en rak?wrang skrev:
Nåväl, jag håller på att printa ut den nu, så det är försent att avbryta. Framtiden får utvisa om detta är lösningen, eller ytterligare en fail på vägen dig.
Ja, om du kan få loss nyckeln från din leverantör, så är det ju absolut smidigare! Jag gick bet på den biten, så ska det bli något här, så måste det bli via optisk avläsning. Men jag har strandat tidigare på egen (rak) strut.wrang skrev:
okey vilken hållare tror du funkar nu?vespaman skrev:
Kör du med andra mätaren man kan välja i menyn så kanske det funkar. fick liksom aldrig till det med referens rutorna så de läste rätt å svårt att få till de små siffrorna vid sidan…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag printat klart denna, https://www.thingiverse.com/thing:5198099 som är gjord just för "vår" mätare. Din skärpa verkar ju inte hundra, kan det ha varit del av problemet? FFA de små siffrorna är ju svårtydda. Men kanske var bättre i verkligheten än med din kamerabild?wrang skrev:
I morrn ska jag rota fram min ESP32 CAM o se om jag kan knö in koden i den.
grymt får hålla tummarna att det funkar för dig.vespaman skrev:Nu har jag printat klart denna, [länk] som är gjord just för "vår" mätare. Din skärpa verkar ju inte hundra, kan det ha varit del av problemet? FFA de små siffrorna är ju svårtydda. Men kanske var bättre i verkligheten än med din kamerabild?
I morrn ska jag rota fram min ESP32 CAM o se om jag kan knö in koden i den.
Återkom gärna hur du får till det. Känns som om jag får skriva ut en hållare imorgon
Läste nått att man får ”lossa” linsen och hitta skärpan. Bäst bild verkar vara vid 40mm
Redigerat:
Ja, man måste lossa linsen, men 40mm är för nära. Iaf på min ESP32CAM. Kanske finns andra som har andra linser än min. 80mm är på gränsen vill jag minnas. Den nya tratten är nog ung. 100mm.wrang skrev:
Jag har monterat ihop alltihopa nu, så ska bara ladda kod i morrn. O testa såklart...
Jag rapporterar hur det går. Tyvärr orkade jag inte läsa beskrivningen på thingiverse noga, eftersom den var på tyska, och jag missade att han skrev att det var viktigt att man kör ut den i vitt. Jag tänkte att svart borde vara bäst, så nu sitter jag här med en svart strut. Så eventuellt får jag printa en ny, men har inte tillräckligt med vitt för att köra fram den imorrn isf. Så vi får se hur det går..
måla den vit dåvespaman skrev:Ja, man måste lossa linsen, men 40mm är för nära. Iaf på min ESP32CAM. Kanske finns andra som har andra linser än min. 80mm är på gränsen vill jag minnas. Den nya tratten är nog ung. 100mm.
Jag har monterat ihop alltihopa nu, så ska bara ladda kod i morrn. O testa såklart...
Jag rapporterar hur det går. Tyvärr orkade jag inte läsa beskrivningen på thingiverse noga, eftersom den var på tyska, och jag missade att han skrev att det var viktigt att man kör ut den i vitt. Jag tänkte att svart borde vara bäst, så nu sitter jag här med en svart strut. Så eventuellt får jag printa en ny, men har inte tillräckligt med vitt för att köra fram den imorrn isf. Så vi får se hur det går..
Nån målar färg bara
2 be Continue
Läste fel i texten ”from ~40cm to infinity. In order to get an image that is big enough, it needs to be changed to about 10cm.”vespaman skrev:
Så 10cm är okey. Tysken är duktig som hittat de. Magiska vinkeln på 7 grader för att få en bra bild
Nu har jag kört igång den, utan att ha slabbat med målarfärg . Svart verkar funka.
Det som inte är hundra är att man måste ha något som pressar ner esp32 mot plastlocket, för strappen (tire-wrap) når inte själva kortet. Jag har knöat in en vit strap som agerar fjäder mellan kortet o den svarta strappen. Vet inte om locket passar från kusinerna som denna vinklade version baseras på, men jag vill iaf ha ett lock, för min mätare är i garaget, så något måste göras åt det.
Jag ska låta den gå några dagar innan jag slutför den mekaniska installationen med lock osv.
Allt passade som en smäck - lagom tight lock, lagom tight mot mätarhuset. Fastän jag körde ut prylarna i upp till 450mm/s. Körde PETG.
Några punkter att tänka på:
Se till att siffrorna är i våg.
Se till att det är bra skärpa.
Det tar lite tid att få häng på ROI, men det verkar viktigt att den inre rutan är presis på siffrorna.
I inställningarna, är det viktigt att välja det neurala nätverket som heter 11 någonting, de andra är för analoga mätare osv., och funkar inte speciellt bra.
Jag drog ner led-ljusstyrkan något, till 40, och brightness till -2. Men det kan ju variera.
Default är att den skickar data var 5:e minut, men det låter som lite väl sällan. Tror varje minut är lagom. Man vill ju veta exakt när man stiger ur duschen om man tangerat tidigare rekord
Logga in
Skapa konto
Det som inte är hundra är att man måste ha något som pressar ner esp32 mot plastlocket, för strappen (tire-wrap) når inte själva kortet. Jag har knöat in en vit strap som agerar fjäder mellan kortet o den svarta strappen. Vet inte om locket passar från kusinerna som denna vinklade version baseras på, men jag vill iaf ha ett lock, för min mätare är i garaget, så något måste göras åt det.
Jag ska låta den gå några dagar innan jag slutför den mekaniska installationen med lock osv.
Allt passade som en smäck - lagom tight lock, lagom tight mot mätarhuset. Fastän jag körde ut prylarna i upp till 450mm/s. Körde PETG.
Logga in
Skapa konto
Det tar lite tid att få häng på ROI, men det verkar viktigt att den inre rutan är presis på siffrorna.
I inställningarna, är det viktigt att välja det neurala nätverket som heter 11 någonting, de andra är för analoga mätare osv., och funkar inte speciellt bra.
Jag drog ner led-ljusstyrkan något, till 40, och brightness till -2. Men det kan ju variera.
Default är att den skickar data var 5:e minut, men det låter som lite väl sällan. Tror varje minut är lagom. Man vill ju veta exakt när man stiger ur duschen om man tangerat tidigare rekord
Tack har bara vit PLA så får bli det
Lite långt tid att köra skrivaren men det får gå. Kanske kan öka hastigheten lite…
Ska se om man kan göra ett lock sedan till esp modulen. Men vi får se..
Kul att vara igång igen hopps det blir bättre denna gången
Vad menar du
”Det tar lite tid att få häng på ROI”
Ja nu har jag läst ”manualen” hur man ska mäta in siffrorna rätt med ytter ruta å den som ska vara på siffrorna
klart att det ska loggas ofta
Lite långt tid att köra skrivaren men det får gå. Kanske kan öka hastigheten lite…
Ska se om man kan göra ett lock sedan till esp modulen. Men vi får se..
Kul att vara igång igen hopps det blir bättre denna gången
Vad menar du
”Det tar lite tid att få häng på ROI”
Ja nu har jag läst ”manualen” hur man ska mäta in siffrorna rätt med ytter ruta å den som ska vara på siffrorna
klart att det ska loggas ofta
Redigerat:
Ja, det borde funka lika bra. Kanske bättre! Jag skrev PETG iom att det oftast är blankare än PLA, och det kanske var en anledning till att det funkade med svart för mig.wrang skrev:
Håller med, tur att tråden bumpades, annars hade jag inte fått ändan ur...
Det är den inre rutan som ska tangera sifforna, den yttre är nog vad som matas in till det neurala nätverket.
Jag alignade alla siffror mot den första siffran och justerade sedan det konstanata offseten tills dess att jag var nöjd. Dubbelcheckade varje siffra när jag var nöjd, genom att välja dem en efter en i drop-down listan.
Det är lite konstigt användargränssnitt, tror det är översättningen som ställer till det. Eller så är det jag som är konstig. Men det funkar hittills iaf. och jag måste säga att man blir imponerad av att man kan få till en så pass avancerad och komplett funktion i en esp32 för en hundring.
Fick precis en ny mätare, FlowIQ 2200, Örebro lämnar ej ut krypterings nyckelnvespaman skrev:Nu har jag kört igång den, utan att ha slabbat med målarfärg . Svart verkar funka.
[bild]
[bild]
Fungerade det med svart filament?
noterade nu när jag översatte beskrivningen att man skulle köra vit pla. (2 timmar in i printen med svart pla)