K karlmb skrev:
Det var väl det jag skrev?
Vilket ändå inte är något skäl till att inte ordna lägre temp i alla vvb. (Med regelbundna höjningar alltså)
Du skrev "Kan väl bero på att de tror folk inte fattar att se till att höja tempen regelbundet i sina vvb.". Det jag skrev innebär att det har skett en ökning av legionella, och det gör FoHM oroliga. Det är möjligt att de också tror att orsaken till den ökade förekomsten är att folk inte kör regelbunden temphöjning, men det har jag inte sett nånstans.

F Finndjävel skrev:
Stäng av varmvattenberedaren. Vår lilla på 65l drar lite drygt 1kWh/dygn bara för att vara igång. Har du en större 200-300liters som är vanlig nuförtiden så får du räkna med runt 3kWh/dygn.

Du kan stänga av säkringarna till beredaren (eller skruva ur om du har porslinssäkringar). Det finns inget som kan gå sönder av att göra så.

Skaffa en voltmätare att koppla i uttagen för att mäta olika apparaters förbrukning.

[länk]

En modern frys(box) drar 0,3-1kWh/dygn beroende på storlek. Avfrosta den tillräckligt ofta, isen fungerar som isolering mellan kylslingor och innehållet i boxen och gör att förbrukningen ökar. Kompressorn borde gå max en tredjedel av tiden om frysen är i skick.

Har du en kyl+frys (sidoöppnad) så kan det vara skäl att börja fundera på att byta ut den. Skaffa större frysbox och ett kylskåp utan frys. Hade en liten frysbox + kylfrys tidigare och låg då på en totalförbrukning på ca 2kWh/dygn. Bytte ut grejerna som ändå började vara nära slutet i somras emot en större frysbox och en kyl utan frys. Nu ligger förbrukningen för båda på ca 0,6kWh/dygn. Den totala frys+kyl kapaciteten ökade även lite.

Planerar också att gå av gridden.
Intressant, får man fråga vilket märke och modell? Rekar energisnål kyl/frys alt som du frysbox+kyl. God jul!

J jonatown skrev:
Hej @Bell Bell . Jag upplever att jag har samma problem!

[länk]
Vi gjorde såhär:
Förutom allting nämnt som vi gör (i början på mitt inlägg) så stängde vi faktiskt av vår vvb. Vi ligger på 3-4kwh per dag nu.
Vi ska även byta propp eller vad den kallas, till en 16 ampere. Proppen byter vi ner för den ligger på en förbrukning på 18000kwh har jag för mig. Och vi skulle sänkt vår månadskostnad med ungefär 500kr om vi gör detta.
Då vi under 2023 kommer ligga på ca 3000kwh för året.

edit: säkring heter det

Uppdatering, vi har legat på stadiga 3.5kwh per dag nu. Även vid lampor påslagna. Idag kommer en elektriker och byter ner oss från 20ampere till 16ampere. Vi har alltså betalat upp till 18.000kwh per år, alla dessa år. Nu kommer vi ha upp till 8000kwh och sparar runt 500kr per månad. Elnätsavgiften per kwh höjs, men vi förbrukar numera mindre kwh så vi kommer ändå tjäna på det.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Hur räknade du när du kom fram till 18000kW/h respektive 8000kW/h?

Om du har en 20A huvudsäkring så kan du teoretiskt förbruka upp till 121526kW/h per år om du maxar säkringarna.
Och 97221kW/h om du har en 16A huvudsäkring..

Du måste även ha en dyr elnätsavgift då skillnaden mellan 16A och 20A är ~6000kr/år
Jag har vattenfall och här skiljer det 1565kr/år mellan 16A och 20A

• Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
gizmo007 gizmo007 skrev:
Du måste även ha en dyr elnätsavgift då skillnaden mellan 16A och 20A är ~6000kr/år
Håller med här. Det brukar väl ligga på 1500-2500 i skillnad på 16 och 20A?

gizmo007 gizmo007 skrev:

Om du har en 20A huvudsäkring så kan du teoretiskt förbruka upp till 121526kW/h per år om du maxar säkringarna.
Och 97221kW/h om du har en 16A huvudsäkring..

det är inget jag själv hittat på, utan hur Eon debiterar dessa två.
Man kan ha flera alternativ med dom.
Man kan ha mer än 20a men det är något man begär offert på om jag inte är helt ute och cyklar. Jag förmodar därför att det inte är riktat till vanliga hushåll.
Dom gör en beräkning på hur många kwh ditt hushåll förbrukar och går man över den summan så får man betala något extra.
Jag tror skillnaderna i pris står på deras hemsida.

• Wow
Mattias_Jo1
  • Laddar…
gizmo007 gizmo007 skrev:
Det är så nätbolagens schabloner brukar se ut och har inget med teoretisk maxförbrukning att göra.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
Uppdatering, vi har legat på stadiga 3.5kwh per dag nu. Även vid lampor påslagna. Idag kommer en elektriker och byter ner oss från 20ampere till 16ampere. Vi har alltså betalat upp till 18.000kwh per år, alla dessa år. Nu kommer vi ha upp till 8000kwh och sparar runt 500kr per månad. Elnätsavgiften per kwh höjs, men vi förbrukar numera mindre kwh så vi kommer ändå tjäna på det.
Petitess, men får inte ihop siffrorna. Du borde väl haft 25A tidigare och nu då 16A för att lyckas spara så mycket som du säger? Men även 20A->16A gör ju en liten slant i månaden, så helt rätt att säkra ner om det ryms i er förbrukning.

tensiden tensiden skrev:
Petitess, men får inte ihop siffrorna. Du borde väl haft 25A tidigare och nu då 16A för att lyckas spara så mycket som du säger? Men även 20A->16A gör ju en liten slant i månaden, så helt rätt att säkra ner om det ryms i er förbrukning.
Vi hade 20a tidigare.
”liten slant”. Det är ca 500kr i månaden som är skillnaden. Det tycker jag är en bra besparing för oanvänd kapacitet på säkringen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Undrar varför folkhälsomyndigheten är oroliga över att förekomsten av legionella ökar?
De är oroliga för allt......

G gamlahulta skrev:
De är oroliga för allt......
Jag tycker om dig också.

Det är FoHMs ansvar att bli oroliga när en allvarlig sjukdom, som legionella faktiskt ökar i samhället. Det hade varit en annan sak om de varit oroliga för att den kanske ökar i framtiden.

U Bell Bell skrev:
Dom gör en beräkning på hur många kwh ditt hushåll förbrukar och går man över den summan så får man betala något extra.
Du måste begära själv att byta prislista över/under 8000 kWh, dom har ingen automatik i det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.