Jag har 20A. Det höjdes av den inkompetenta elektrikern som sjabblade när mitt hus byggdes och han inte lyckades med den elektriska golvvärmen (endast 70% golvslingor las in) vilket innebär att golvvärmen inte är tillräcklig för att värma upp huset.

Nu gör det inte så mycket då jag kör med pelletskamin och använder golvvärmen bara för att dämpa nedkylning av bottenplattan. Men finns det anledning att sänka från 20 till 16 - kostnadsskillnad? Att ringa Eon är ju hopplöst! Vad är nackdelen med sänkning? Beräknad totalförbrukning för - 23 är 4.500 kWh.
 
yonna yonna skrev:
Jag har 20A. Det höjdes av den inkompetenta elektrikern som sjabblade när mitt hus byggdes och han inte lyckades med den elektriska golvvärmen (endast 70% golvslingor las in) vilket innebär att golvvärmen inte är tillräcklig för att värma upp huset.

Nu gör det inte så mycket då jag kör med pelletskamin och använder golvvärmen bara för att dämpa nedkylning av bottenplattan. Men finns det anledning att sänka från 20 till 16 - kostnadsskillnad? Att ringa Eon är ju hopplöst! Vad är nackdelen med sänkning? Beräknad totalförbrukning för - 23 är 4.500 kWh.
Här är EONs prislista.

Tabell över elnätsavgifter i prisområde Syd från 1 januari 2023 för olika abonnemang och förbrukningsintervall.
 
  • Wow
  • Arg
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vem har noll i förbrukning? Räkna på t.ex. 7000 kWh i förbrukning så fås 282 kr högre överföringsavgift per månad.
Nu har TS 3-4 kWh per dag så räkna 1500kWh på ett år.
16A ger 1500*0,75+181,25*12= 3300kr
20A ger 1500*0,2645+667,5*12 = 8406,75kr

(8406,75-3300)/12 = ca 425 kr per månad tjänar TS.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har 20A. Det höjdes av den inkompetenta elektrikern som sjabblade när mitt hus byggdes och han inte lyckades med den elektriska golvvärmen (endast 70% golvslingor las in) vilket innebär att golvvärmen inte är tillräcklig för att värma upp huset.

Nu gör det inte så mycket då jag kör med pelletskamin och använder golvvärmen bara för att dämpa nedkylning av bottenplattan. Men finns det anledning att sänka från 20 till 16 - kostnadsskillnad? Att ringa Eon är ju hopplöst! Vad är nackdelen med sänkning? Beräknad totalförbrukning för - 23 är 4.500 kWh.
nackdelen vet jag inte riktigt, men det är att man inte kan använda alla eluttag samtidigt i huset för risk för att elen går? Nej jag gissar bara nu. EON meddelade att inget händer förutom att man eventuellt får betala något extra ifall man går över 8000 kwh årligen (ifall man har upp till 8000kwh avtalat). Hon lät dock osäker och jag brydde mig inte att fråga då vi hamnar långt under 8000kwh årligen.
Håller med att EON kan vara svåra att få tag på..
kostnadskillnad för oss är:
Tidigare med 20a = höjs till 670kr
Numera med 16a upp till 8000kwh= 181kr
dock höjs elöverföringsavgiften, men har man en liten förbrukning blir det en besparing ändå. Gör dock en egen kalkyl innan, så du ser att det lönar sig.
Vi bor i NV skåne och betalade 1200kr för elektrikern, så räkna med den engångskostaden också.
 
Redigerat:
U Bell Bell skrev:
Vi bor i NV skåne och betalade 1200kr för elektrikern.
Tack! Det verkar ju vansinnigt att under 15 år betalat för mycket! Jag har fört frågan vidare till ny tråd eftersom du inte behöver mina följfrågor om elbil;).
 
yonna yonna skrev:
Jag har 20A. Det höjdes av den inkompetenta elektrikern som sjabblade när mitt hus byggdes och han inte lyckades med den elektriska golvvärmen (endast 70% golvslingor las in) vilket innebär att golvvärmen inte är tillräcklig för att värma upp huset.

Nu gör det inte så mycket då jag kör med pelletskamin och använder golvvärmen bara för att dämpa nedkylning av bottenplattan. Men finns det anledning att sänka från 20 till 16 - kostnadsskillnad? Att ringa Eon är ju hopplöst! Vad är nackdelen med sänkning? Beräknad totalförbrukning för - 23 är 4.500 kWh.
4500 kWh på "20A huvudsäkring" = 9200:- för 2023.
4500 kWh på "16A huvudsäkring under 8000 kWh per år abonnemanget" = 5550:- för 2023.
Du sparar 3650:- per år på att byta. Dock måste bottenplattan bytas i säkringsskåpet, räkna med 1000 + moms för det. Det är ju en engångskostnad dock.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tack! Det verkar ju vansinnigt att under 15 år betalat för mycket! Jag har fört frågan vidare till ny tråd eftersom du inte behöver mina följfrågor om elbil;).
Haha
Eftersom du har elbil så skulle jag bara dubbelkolla bytet så inte det blir något knasigt med laddningen av bilen
 
U Bell Bell skrev:
Haha
Eftersom du har elbil
.... :crysmile: that's just a dream :crysmile:
 
  • Älska
Uppland Sörensson
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Nu har TS 3-4 kWh per dag så räkna 1500kWh på ett år.
16A ger 1500*0,75+181,25*12= 3300kr
20A ger 1500*0,2645+667,5*12 = 8406,75kr

(8406,75-3300)/12 = ca 425 kr per månad tjänar TS.

TS sparar pengar på bytet, inte tjänar,.. han varken arbetar eller säljer något med vinst
 
  • Gilla
Uppland Sörensson
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
EON meddelade att inget händer förutom att man eventuellt får betala något extra ifall man går över 8000 kwh årligen (ifall man har upp till 8000kwh avtalat). Hon lät dock osäker och jag brydde mig inte att fråga då vi hamnar långt under 8000kwh årligen.
Prismodellen gör att du får betala onödigt mycket om du a) förbrukar mindre är 8000 kWh/år men ligger på ett abonnemang för över 8000 kWh/år, detta pga den högre abonnemangsavgiften, och b) förbrukar mer än 8000 kWh/år men ligger på ett abonnemang för mindre är 8000kWh/år, här beroende på den betydligt högre överföringsavgiften.

Så ja hon har rätt, frånsett att det inte är eventuellt utan per automatik.
__
PS. Och har man under 8000 kWh/år men behöver säkra upp från 16 till 20 pga tex elbilsladdare, då sitter man på en situation av att betala väldigt stor andel av elkostnaden i abonnemangskostnad..
 
Redigerat:
  • Gilla
Uppland Sörensson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Prismodellen gör att du får betala onödigt mycket om du a) förbrukar mindre är 8000 kWh/år men ligger på ett abonnemang för över 8000 kWh/år, detta pga den högre abonnemangsavgiften, och b) förbrukar mer än 8000 kWh/år men ligger på ett abonnemang för mindre är 8000kWh/år, här beroende på den betydligt högre överföringsavgiften.

Så ja hon har rätt, frånsett att det inte är eventuellt utan per automatik.
__
PS. Och har man under 8000 kWh/år men behöver säkra upp från 16 till 20 pga tex elbilsladdare, då sitter man på en situation av att betala väldigt stor andel av elkostnaden i abonnemangskostnad..
det låter absolut rimligt. Hon på ktj kunde inte säga så mycket och att typ någon kommer hem till oss och klipper av våra el ledningar. Utan hon sa att inget händer, eventuellt att du får betala någon extra avgift.
Vi kör gammal hederlig och dyr diesel. Om vi skulle bestämma oss för elbil i framtiden så vår vi evaluera situationen då. I närtid finns det inga sådana planer.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har 20A. Det höjdes av den inkompetenta elektrikern som sjabblade när mitt hus byggdes och han inte lyckades med den elektriska golvvärmen (endast 70% golvslingor las in) vilket innebär att golvvärmen inte är tillräcklig för att värma upp huset.

Nu gör det inte så mycket då jag kör med pelletskamin och använder golvvärmen bara för att dämpa nedkylning av bottenplattan. Men finns det anledning att sänka från 20 till 16 - kostnadsskillnad? Att ringa Eon är ju hopplöst! Vad är nackdelen med sänkning? Beräknad totalförbrukning för - 23 är 4.500 kWh.
Hej Yonna, har du årsförbrukning 4500 kWh är det nästan 4 000 kr per år för dig o säkra ner till 16A, du kan kolla själv med exakt förbrukning här https://www.eon.se/el/elnat/kostnad Nackdel att ändra kan vara om du har något installerat som kräver 20A eller att du har för hög belastning på enskild fas (men går att rätta till med omfördelning i elcentralen i så fall) men är huset som jag förstått relativt nybyggt borde det inte vara några problem
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Imponerande låg förbrukning!
Ni får vara rädd om er med legionella, ni kan sänka temperaturen på varmvattenberedaren till 50 grader, då är det ingen risk för legionella och med lägre tempertur blir det mindre förluster också.


Gällande "offgrid" hade jag räknat på investeringen för batterier jämfört med vad det kostar att ha ett elabonnemang med låg förbrukning. Jag skulle tro att det blir en stor investingen och mycket jobb med ett eget system jämfört med att bara vara en låg förbrukare.

Jordkällare tror jag är något väldigt enkelt och fungerar bra. Jag har själv lite funderar om att bygga en sorts kylskåp i golvet för att utnjuttja kylan i krypgrunden.
 
  • Termometer med temperaturgrader och överlevnadsinformation för bakterier vid olika nivåer med varningstexter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uppland Sörensson och 1 till
  • Laddar…
C Cirs skrev:
Ni får vara rädd om er med legionella, ni kan sänka temperaturen på varmvattenberedaren till 50 grader, då är det ingen risk för legionella och med lägre tempertur blir det mindre förluster också.
Vart skulle risken för legionella uppstå menar du? TS skrev redan i första inlägget:

"Vi har en varmvattenberederare, som inte används då vi inte använder varmvatten via elen."



"
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.