D Dilato skrev:
Du måste begära själv att byta prislista över/under 8000 kWh, dom har ingen automatik i det.
Källa till påståendet?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Källa till påståendet?
Jag hade avtalet < 8000 kWh från tiden jag köpte mitt hus 2017 tills för ett år sedan.
Änkan som bodde i huset innan hade väldigt låg förbrukning antar jag, så dom bara bytte kund på samma avtalstyp.

Jag trodde också att E.ON ändrade avtal efter förbrukning men jag upptäckte att så var inte fallet.

Jag ringde och bytte eftersom jag betalat typ 4000 mer totalt med fel avtal under flera år och frågade då varför dom inte korrigerat?

Svaret var att det får man sköta själv.

Dom tjänar ju mer på att man har fel avtal om man förbrukar mer därför att överföringsavgiften är hög.
 
  • Gilla
  • Wow
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
Vi hade 20a tidigare.
”liten slant”. Det är ca 500kr i månaden som är skillnaden. Det tycker jag är en bra besparing för oanvänd kapacitet på säkringen.
Kan inte stämma med minus 500 kr/mån vid nedsäkring från 20 till 16A.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du måste begära själv att byta prislista över/under 8000 kWh, dom har ingen automatik i det.
ja precis. Det är ju detta vi gjort!
 
D Dilato skrev:
Jag hade avtalet < 8000 kWh från tiden jag köpte mitt hus 2017 tills för ett år sedan.
Änkan som bodde i huset innan hade väldigt låg förbrukning antar jag, så dom bara bytte kund på samma avtalstyp.

Jag trodde också att E.ON ändrade avtal efter förbrukning men jag upptäckte att så var inte fallet.

Jag ringde och bytte eftersom jag betalat typ 4000 mer totalt med fel avtal under flera år och frågade då varför dom inte korrigerat?

Svaret var att det får man sköta själv.

Dom tjänar ju mer på att man har fel avtal om man förbrukar mer därför att överföringsavgiften är hög.
Är det så alltså? I en tidigare bostad jag hade för ~10 år sedan ändrades det nämligen automatiskt. Men stjärnorna på EON kan mycket väl ha bytt system sedan dess.

Får kolla på detta, tack för informationen!

Surt att du förlorat pengar. Det är märkligt att nätavgiften är högre för den som förbrukar mindre än 8 000 kWh/år, än den som förbrukar mer. Det ger inte direkt något incitament att spara el!

Vänliga hälsningar
/signaturen "2 abonnemang hos sniket elnätbolag"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan inte stämma med minus 500 kr/mån vid nedsäkring från 20 till 16A.

Joho! Nya prislistan på EON fr.o.m 1jan 2023 med nya höjningen, kostar 20a 667.
Elöverföringsavgiften är högre, därför räknar jag ca 500kr.
Priset på min printscreen är vad vi har betalat innan höjningen. Därför är den lägre än deras nya höjning.
Alltså översta bilden=tidigare avgift
Understa bilden=nuvarande avgift
 
  • En fakturadel som visar kostnaden för elnätsabonnemang, 612,50 svenska kronor.
  • Prenumerationsservice, ikon med kundvagn, pris 181,25 svenska kronor i månaden.
Redigerat:
K Kane skrev:
Kan inte stämma med minus 500 kr/mån vid nedsäkring från 20 till 16A.
Det stämmer nästan. EON har en låg fast avgift för 16A och < 8000kWh. Den rörliga avgiften är dock 3 gånger så hög. Här är prislistan: https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-syd-230101.pdf. Detta måste vara Sveriges dyraste elnätsavgift eller är det någon som har mer än 668kr/mån och 26,45 öre/kWh för 20A? Tur man kan byta...
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Det stämmer nästan. EON har en låg fast avgift för 16A och < 8000kWh. Den rörliga avgiften är dock 3 gånger så hög. Här är prislistan: [länk]. Detta måste vara Sveriges dyraste elnätsavgift eller är det någon som har mer än 668kr/mån och 26,45 öre/kWh för 20A? Tur man kan byta...
ja precis. Förbrukar man inte många kwh så tjänar man ju en hel del på det. Men om man förbrukar mycket tar dom antagligen ut varandra.
Vad jag vet kan vi i Skåne inte byta elnätet :( tyvärr.
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Detta måste vara Sveriges dyraste elnätsavgift eller är det någon som har mer än 668kr/mån och 26,45 öre/kWh för 20A? Tur man kan byta...
Hur gör du för att byta nätleverantör?


Jag betalar 541:- per månad och 10,1 öre/kWh inklusive moms till mitt kommunala energibolag för 20 A och 694:-/10,1 öre för 25 A
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
486,25 per månad inklusive moms minskar din abonnemangskostnad med mot att ha 20A. Om du förbrukar 0kWh per år så sparar du 5835:- För varje kWh du sedan förbrukar så minskar det med 48.55 öre = 0.4855 krona.
Detta är om du har Eon som Johanox1 länkade till.
Förbrukar du mer än 8000 kWh tjänar du på att ha "16a över 8000 kWh"

Jag har haft "16A upp till 8000 kWh" i 4 år nu istället för "16 A över 8000 kWh" och därmed snålat ihop ca 6000:- Där ger det 3885:- vid 0 kWh, och sen minus 0.4855 krona per kWh för 2023.
 
D dibb skrev:
486,25 per månad inklusive moms minskar din abonnemangskostnad med mot att ha 20A. Om du förbrukar 0kWh per år så sparar du 5835:- För varje kWh du sedan förbrukar så minskar det med 48.55 öre = 0.4855 krona.
Detta är om du har Eon som Johanox1 länkade till.
Förbrukar du mer än 8000 kWh tjänar du på att ha "16a över 8000 kWh"

Jag har haft "16A upp till 8000 kWh" i 4 år nu istället för "16 A över 8000 kWh" och därmed snålat ihop ca 6000:- Där ger det 3885:- vid 0 kWh, och sen minus 0.4855 krona per kWh för 2023.
precis, ca 500kr som nämnt. Vår dygnsförbrukning ligger mellan 3.5-5 kwh. Vi gör en bra besparing på bytet. Men som sagt, förbrukar man mer kwh så tar dom troligtvis ut varandra pga elöverföringsavgiften.
Säger inte att det blir en besparing för alla, men det blir det för oss.
Vi kan, tyvärr, bara ha EON på elnätet. Vår el-leverantör är GodEl.
 
useless useless skrev:
Hur gör du för att byta nätleverantör?


Jag betalar 541:- per månad och 10,1 öre/kWh inklusive moms till mitt kommunala energibolag för 20 A och 694:-/10,1 öre för 25 A
Det är svårt med sarkasm i skriven text. Det jag menade med "Tur man kan byta..." var just att man inte kan byta utan är fast i Sveriges dyraste elnätsavgift (jag vet man kan flytta :)).
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
U Bell Bell skrev:
Joho! Nya prislistan på EON fr.o.m 1jan 2023 med nya höjningen, kostar 20a 667.
Elöverföringsavgiften är högre, därför räknar jag ca 500kr.
Priset på min printscreen är vad vi har betalat innan höjningen. Därför är den lägre än deras nya höjning.
Alltså översta bilden=tidigare avgift
Understa bilden=nuvarande avgift
Var bor du?
 
  • Gilla
Johan.04
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Det stämmer nästan. EON har en låg fast avgift för 16A och < 8000kWh. Den rörliga avgiften är dock 3 gånger så hög. Här är prislistan: [länk]. Detta måste vara Sveriges dyraste elnätsavgift eller är det någon som har mer än 668kr/mån och 26,45 öre/kWh för 20A? Tur man kan byta...
Vem har noll i förbrukning? Räkna på t.ex. 7000 kWh i förbrukning så fås 282 kr högre överföringsavgift per månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.