41 187 läst · 167 svar
41k läst
167 svar
Nu kostar elen över 9 kr per kWh - hur hanterar ni situationen?
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Cirkulationspumparna går, så den är inte mer avstängd än den vore normalt mellan körcyklerna på pumpen. Annars är den nu 23 år gammal, skulle den haverera och vi nu ändå lärt oss leva i stort sett utan den så kommer jag bara tömma radiatorsystemet så det inte fryser, sen går livet vidare.A Anton Dahlgren skrev:
Ja vedspisen är en höjdare. Man får elda med måtta så den inte blir förstörd i förtid. Den värmer hos oss både kök och hall. Sen har vi en annan kamin till vardagsrum och sovrum. Känns lite lagom low-tech.
förstår fortfarande inte. hur blir 0.360kr*2300=16000kr?Dan_Johansson skrev:Tja, hade det inte sett ut såhär just nu, hade våran räkning (rörligt månadspris, SE3) med en förbrukning på 2300 kWh kostat ungefär 16000 spänn. Med snittet vi ligger nu alltså, ungefär 390 öre/kWh utan skatter och avgifter och skatt på avgiften, moms och moms på skatten, skatt på momsen och ett lite påslag som körbäret längst upp!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Jag följer ju priset, och försöker göra en gissning vad räkningen ska bli .. Tydligen var jag lite snabb och drog siffran 16000 från en dubblering av förra decembers kostnad, eftersom priset ligger lite över dubbelt så högt..G Jö Kl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Nä du, koldioxidförgiftning är knappast möjligt att åstadkomma, även om miljömuppar och liknande tror det.R RoAd skrev:
Vågar du dricka drycker med koldioxid (CO2)?
Vad du antagligen avser är koloxid,(CO) vilket är mycket giftigt.
Ja jag har kanske blandat ihop de två. Spelar inte så överdrivet stor roll tycker jag. Det finns risk att förgifta sig vilket var den huvudsakliga poängen.F ffredrik_s skrev:
Det finns dock något som heter koldioxidförgiftning så du kanske inte ska raljera för mycket om att det är ofarligt att dricka läsk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxid#Toxikologisk_information
Förbränning av gasol (som är en fossil gas) avger förstås CO2 så är verkligen risken obefintlig?
Vad gör du i detta forum? Spydig som få! Tagga ner!T Tosel skrev:
Ja och varför tecknar du inte nytt fast avtal och får ner konstnaden till 2.8kr/kwh?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Var hittar du det i SE3 nu?G Jö Kl skrev:
Såhär säger Vattenfall;
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär säger Göta Energi (som jag uppfattar som en skoj-bolag);
Logga in