K kurlakarl skrev:
Vår går ungefär 6h/dag och märker inga negativa effekter. Hög co2 gör ju att man blir trött och det har inte märkts. Kanske är relevant i mindre utrymmen bara, vi har rätt öppet planlösning och närmare 3,5m i takhöjd
Helt sant att hög CO2 ger dåsighet. Jag har haft förmånen att "provåka" en undertryckskammare en gång för läääänge sedan. Upp till ca 8000 meters höjd (om jag minns rätt) med syrgasmask på, och på instruktörens order ta av syrgasmasken för att se vad som händer. Så jag vet hur jag reagerade på syrebrist den gången, det betyder inte att jag reagerar likadant nästa gång. :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sallesunden skrev:
Nja, handlar det inte snarare om vilken prismodell man valt på den inhemska marknaden? Som jag förstått det så har tex Polen valt just det. Olika pris i landet och ett annat för export. Allt enligt Herr Ekenstierna
”Vinnarna är Portugal, Spanien och Polen” - Second Opinion (second-opinion.se)
Ja, du verkar ha rätt i att det är andra orsaker. Däremot verkar det inte som om det är prismodellskillnader (på elbörsen), utan att det handlar om olika sätt att ta sig runt effekterna. Tittar man på artikelkommentaren från Niclas Damsgaard (som tydligen är någon form av strateg på SVK) så får man en beskrivning av hur det går till.

Som jag förstår det så bygger Spaniens modell på att de subventionerar gaspriserna för elproducenterna. Jag antar att dealen är "om ni bjuder pris X, så får ni subvention upp till det faktiska priset för gasen" eller något i den stilen. Det gör att elkonsumenterna subventionerar gaspriserna (och det är det som Spanien fått undantag för), men att de också subventionerar all elexport till Frankrike. Spanien har dock så lite exportkapacitet till Frankrike, så det blir inte ett stort problem. Sverige har tyvärr massiv exportkapacitet.

Hans förklaring rörande Polen var mer otydlig, men som jag tolkar det så har de fått ett undantag från 70%-regeln av stabilitetsskäl - vilket alltså Sverige fick nej på tidigare i år. I praktiken blir effekten att priset inte kan jämnas ut till grannländernas priser. (Sen har Polen ett pristak mot konsument, men det är ju inte någon skillnad gentemot hur Frankrike hade det tidigare i år - något som kvaddade EDF. Det skulle vi också kunna ha om vi ville.)
 
  • Gilla
Sallesunden
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Det finns elhandelsbolag med andra prissättningsmodeller än Vattenfall, Tibber et al som säljer allt via NordPool. Falu Energi har något de kallar för Falupriset (som förvisso bara går att teckna på anläggningar där Falu Energi är nätägare). 80% av förbrukningen baseras på grundpriset, som för tillfället är 1:-/kWh, och 20% baseras på rörliga månadspriset. Mest troligt gör de en förlustaffär jämfört med att sälja all produktion via NordPool, men de går nog fortfarande plus på affären. Och jag som elköpare slipper våndas allför mycket av höga elpriser. Fast till sommaren kanske man betalar överpris...

Tur att man bor i Falun, synd att man har lång uppsägningstid på nuvarande elavtal.
Det där låter ju fantastiskt bra om ens kommunala bolag har den möjligheten. För kommunens del så kan det ju vara nettopositivt för bygden oavsett vad utfallet blir för det kommunala bolaget.
 
  • Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
Vems fel är detta?
 
Vems fel är vad?
 
Att det är dyr el.
Det kommer alltid vara såhär.
 
Bytte till timpris för tre månader sen. Novemberfakturan blev 700 kr billigare än om jag
haft kvar mitt vanliga avtal med rörligt pris.
I övrigt har jag fjärrstyrning och stenkoll på allt som drar ström. De två tyngsta
punkterna, bilen och VVB är bara till på natten. Men just nu när elen är som
dyrast kör jag bilen (laddhybrid) bara på bensin, det är för tillfället billigast.

Skärmdump av en smart hem-app med enhetskontroll för bil, utomhusbelysning och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Jö Kl skrev:
Vems fel är detta?
Kungen, alltid kungen.
 
S
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
VI köpte en gasolkamin till uterummet och som reserv till extrahuset. Sotar absolut 0. Trodde den skulle stänga av sig efter någon timme pga för hög co2, men den verkar kunna gå nästan hur länge som helst. Mycket nöjd.
Samma här, 3kr/kWh (y)
Stödeldar åt LLVPen på lägsta effekten 1,5 kW
så slipper elradiatorerna spränga elräkningen :cool:
En P11 räcker i 100 timmar.
 
  • Gasvärmare i rum, tänd, på parkettgolv, närliggande kabelklämma och fjärrkontroll synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kenneth_dwns och 2 till
  • Laddar…
B Blåis skrev:
Förmodligen för att man inte tror att det kommer att löna sig under den perioden det fasta avtalet löper...
Ok, pga av snålhet alltså? Är det inte bättre och kunna leva som vanligt under dem månaderna då det är mest förbrukning utan och anpassa sig allt för mycket och tumma på komforten för familjen? Veta att man har råd med elen året om? Vilka framtida analyser gör du som säger att det inom 36mån kommer och fixa sig och som gör det värt och frysa hemma denna vintern?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Svar; eftersom det "billigaste" avtalet på 280 öre (-ish) är på 120 månader, och det skulle kosta mig i runda slängar 46000 kr MER på avtalstiden 120 månader, jämfört med priset det har varit det senaste året...

Edit: om vi utgår från att de två decembermånaderna kostar 400 öre så kostar fortfarande fast avtal på 280 öre 35000 kr mer på 120 månader....
36 mån. finns för 280 öre. Sedan så tror jag inte man kan blicka tillbaka på priserna med tanke på den politiska klimatet och med tanke på vad dem så kallade experterna säger. Känner mig väldigt nöjd med och leva på som vanligt utan och få magsår genom och ha bundit avtalet på 2,72kwh.
Så klart kommer det perioder när man betalar för mycket tycker man men det är oftast perioder med lägre förbrukning och varmare väder.
I skarpt läge så vet man vad man har….
 
M Millejan skrev:
36 mån. finns för 280 öre. Sedan så tror jag inte man kan blicka tillbaka på priserna med tanke på den politiska klimatet och med tanke på vad dem så kallade experterna säger. Känner mig väldigt nöjd med och leva på som vanligt utan och få magsår genom och ha bundit avtalet på 2,72kwh.
Så klart kommer det perioder när man betalar för mycket tycker man men det är oftast perioder med lägre förbrukning och varmare väder.
I skarpt läge så vet man vad man har….
I ärlighetens namn ska jag säga att jag räknade fel, det ena priset var med moms, och det andra utan ...
Om du är nöjd med att köpa den tryggheten så är det bara bra för dig, jag väljer att spara de 25000 kronor som det kostar .. på 3 år blir det ju ännu mer..

Vårt hushåll har hyfsade marginaler att hantera elpriset som det set ut det senaste året i alla fall. Vi har redan ganska mycket vindkraft, och mer är på väg.. Så länge det inte slutar blåsa kommer vi ha dagar/perioder med extremt lågt elpris vilket drar ner snittet...
 
  • Gilla
Millejan
  • Laddar…
L LindiBoo skrev:
Är ju uppvärmningen och varmvatten som enl min erfarenhet enskilt påverkar mest. Annars handlar det om att skapa medvetenhet i hela familjen, vilket är en utmaning med tonårsdöttrar. Att se elpriset i en app kräver att man söker upp det. Har letat efter en display som hela tiden visar aktuellt elpris, klart och tydligt för familjen. Har dock inte hittat något och nu ser jag något i ditt inlägg som ser ut precis som det jag letar efter. För det ser inte ut som en app i en telefon? Vad är det för skärm och lösning för att visa prisgrafen?
Hos oss är uppvärmning/varmvatten den mindre delen av totalen. Har värmepump med jordvärme, fristående garage som värms till 10 grader med lvp och ett Spabad som håller 10 grader vintermånaderna. Brun stapel är vp:n och blå övrig förbrukning. Övre bilden senaste dygnet och nedre sista 30 dagarna. Utetemp. röd linje. Skärmbild av energi- och temperaturövervakning, grafik visar variationer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Toppar som kommer under månaden beror på laddning av elbil.
 
harry73 harry73 skrev:
Är det någon som vet vad som gäller i Polen? Just nu importerar Polen el från SE4, det borde betyda att de får samma spotpris (eller högre ifall exporten är begränsad pga kapaciteten i kabeln), men Polens spotpris ligger rund €210, medan vi ligger på €440.
Har de satt ett maxpris eller håller de på ett annat sätt elpriset nere?
[bild]
Bra fråga. Alla spartips och hur bra vi sänker våra kostnader till trots. Men skall vi tillbaka till seklets början i fråga om komfort? Ifrågasätt istället avregleringen, och EU beslut. idag sätts tydligen priset på marginalen, där exportpriset blir det som gäller för oss i Sverige. När kablarna söderut för en tid sedan stängdes för underhåll, sjönk priset i Sverige? Vad säger det om marknaden och efterfrågan/pris. Handlande av börsmäklare av en produkt som är så basal är inte ok. Vi har i Sverige inte haft något underskott att tala om. Hur mkt energi skall vi överproducera för att elpriset skall hamna på en dräglig nivå? Produktionskostnaden ligger idag långt under vad vi betalar. Vem tjänar på detta?
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.