G
B Berndtan skrev:
Bra fråga. Alla spartips och hur bra vi sänker våra kostnader till trots. Men skall vi tillbaka till seklets början i fråga om komfort? Ifrågasätt istället avregleringen, och EU beslut. idag sätts tydligen priset på marginalen, där exportpriset blir det som gäller för oss i Sverige. När kablarna söderut för en tid sedan stängdes för underhåll, sjönk priset i Sverige? Vad säger det om marknaden och efterfrågan/pris. Handlande av börsmäklare av en produkt som är så basal är inte ok. Vi har i Sverige inte haft något underskott att tala om. Hur mkt energi skall vi överproducera för att elpriset skall hamna på en dräglig nivå? Produktionskostnaden ligger idag långt under vad vi betalar. Vem tjänar på detta?
Staten, producenterna samt Svk.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Har flyttat ner värmekurvan på BVP och siktar på 15°C. Temperaturen håller sig där +/-0.5°C. Framledningstemperaturen ligger just nu på 42° vid -18 ute. Värre är det med frostvakt i pumphuset och frostskyddskablar när det är så kallt ute. Familjen vill inte vara utan vatten. ;)
 
G
H HenrikHuslöse skrev:
Har flyttat ner värmekurvan på BVP och siktar på 15°C. Temperaturen håller sig där +/-0.5°C. Framledningstemperaturen ligger just nu på 42° vid -18 ute. Värre är det med frostvakt i pumphuset och frostskyddskablar när det är så kallt ute. Familjen vill inte vara utan vatten. ;)
Snart får vi samma problem med vattenpriset...
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Snart får vi samma problem med vattenpriset...
Egen borra på 25m om det skulle knipa. 330l/minut... :)
 
G
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Egen borra på 25m om det skulle knipa. 330l/minut... :)
Kanske Eu skattar borran:cool:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Kanske Eu skattar borran:cool:
Det kommun, stat och EU inte vet om har de inte ont av och kan inte heller beskatta...
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kommun, stat och EU inte vet om har de inte ont av och kan inte heller beskatta...
Så sant som man resonerar norr om dalälven!
Man slipper både tokholm och Bryssel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Kanske Eu skattar borran:cool:
Har gömt den i nybyggda skulet :D
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Så sant som man resonerar norr om dalälven!
Man slipper både tokholm och Bryssel.
Det är väl ett allmänt resonemang utanför detaljplanerat område i hela landet?
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl ett allmänt resonemang utanför detaljplanerat område i hela landet?
Jo nu känner jag inte till hur det är söderut eftersom jag bor norrut.
Men resonemanget bör uppmuntras även söderut! "Skit i tokholm och Bryssel!"
 
P paralun skrev:
Jo nu känner jag inte till hur det är söderut eftersom jag bor norrut.
Men resonemanget bör uppmuntras även söderut! "Skit i tokholm och Bryssel!"
Politiker som man inte kan ha nån nytta av på hemmaplan måste ju kunna skickas nånstans... Nu börjar det ju iofs bli lite dyrt när vi har Europapriser på elen och vissa månader är största el exportör.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Politiker som man inte kan ha nån nytta av på hemmaplan måste ju kunna skickas nånstans... Nu börjar det ju iofs bli lite dyrt när vi har Europapriser på elen och vissa månader är största el exportör.
Nej jag har numera ingen tro på våra politiker oavsett färg.....joinar den norrlänska tron!
 
G OMathson skrev:
Snart får vi samma problem med vattenpriset...
Fan skönt o slippa kommunala vatten priset. Egen borra. Så spar lite där iallafall
 
H Husärlivet skrev:
Fan skönt o slippa kommunala vatten priset. Egen borra. Så spar lite där iallafall
Njau, tyvärr låter det lite som Donald Trumps bild av USA.
Jag är ganska säker på att vi kan vara klart smartare i Sverige, men tokholmarna är ett stort frågetecken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.